۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۸۰۸۶۹
آیت‌الله خاتمی خواستار شد:

افزودن یک دوره تفسیر قرآن در جهیزیه عروس/ کمک به رفع غربت اصول کافی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران تفسیر نمونه را یک تفسیر سالم دانست و با تأکید بر این‌که خانواده‌ها در جهیزیه عروس یک دوره تفسیر قرآن قرار دهند، گفت: به صراحت می گویم کسی که بمیرد و یک دوره تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه ندیده باشد، ناکام مانده است.
آيت الله سيد احمد خاتمي در اختتاميه چهارمين جشنواره سراسري حديث ارتش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران صبح امروز یک‌شنبه بیست و هفتم مردادماه در چهارمین جشنواره حدیث ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد با اشاره به این‌که با تدبیر مقام معظم رهبری ارتش جمهوری اسلامی ارتشی شده که اگر امروز امام زمان(عج) ظهور کند، قطعا یکی از کانون‌های یارگیری او خواهد بود، افزود: اگر کسی بخواهد مدیریت ولایت فقیه را ارزیابی کند، بهترین کانون آن ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح است که طبق قانون اساسی زیر نظر مقام معظم رهبری هستند.

وی هر معاون عقیدتی سیاسی در جای خود را مانند امام جمعه برای یک شهر دانست و بیان داشت: تولد نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سنگ بنای سازندگی معنوی ارتش بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در صدا و سیما نقاط قوت فراوان وجود دارد، گفت: نقاط ضعف صدا و سیما به این دلیل است که زیر نظر مقام معظم رهبری نیست بلکه صدا و سیما زیر نظر شورای نظارت صدا و سیما است که در آن قوای مجریه، مقننه و قضاییه هر کدام دو نماینده دارند و طبق قانون صدا و سیما را آنها اداره می‌کنند و مقام معظم رهبری فقط مسؤول صدا و سیما را نصب می‌کنند اما ارتش زیر نظر مستقیم ولایت است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه استفاده از کتب اصلی شیعه در انتخاب احادیث این جشنواره را به عنوان یکی از پیشنهادات خود مطرح کرد و افزود: نهج البلاغه در بین ما بازار دارد البته بازاری که انتظار می‌رود، نیست اما غریب‌تر از آن، اصول کافی است که اصلی‌ترین کتاب شیعه است و در این جشنواره در یک پروژه ده ساله می‌توان همه احادیث آن را مطرح کرد به صورتی که هر دوره چهل حدیث از اصول کافی طرح شود.

وی همچنین انتخاب احادیث با ترتیب صحیح، حسن و سپس موثق را از دیگر پیشنهادات خود به جشنواره حدیث ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد و گفت: حدیث صحیح حدیثی است که تمام سلسله راویانش تا معصوم شیعه دوازده امامی و عادل هستند به‌طوری که به عدالتشان تصریح شده است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه این مطلب ابراز داشت: حدیث حَسَن، حدیثی است که راویانش شیعه هستند اما به عدالت یک و یا چند تن از آنها تصریح نشده است و حدیث موثق، حدیثی است که راویانش چه بسا غیرشیعه‌اند اما دروغ نمی‌گویند و صداقت در گفتار دارند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که اهل‌بیت(ع) کلهم نور واحد هستند و می‌توان به‌طور عمدی حدیثی که از امیرمؤمنان(ع) است را به امام حسن(ع) نسبت داد، توجه به ظاهر قرآن بیش از معنای آن را یکی از مشکلات در عرصه قرآن و روایات مطرح کرد و افزود: ما در عرصه فهم مضامین و تفسیر قرآن به اندازه زیباخوانی آن پیشرفت نکردیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: مرجوم دشتی مترجم نهج‌البلاغه به من می‌گفت یک جمله جرج جرداق مسیحی سرنوشت زندگی مرا تغییر داد؛ جرج جرداق گفت من دویست مرتبه نهج البلاغه را مطالعه کرده‌ام، من از خودم خجالت کشیدم و گفتم باید خودم را وقف نهج البلاغه کنم.

وی تفسیر نمونه را یک تفسیر سالم دانست و با تأکید بر این‌که خانواده‌ها در جهیزیه عروس یک دوره تفسیر قرآن قرار دهند، اظهار داشت: وقتی عروس امورات منزل را انجام می‌دهد، یک ساعت وقت خالی خود را به مطالعه تفسیر قرآن بپردازد و همچنین پدر و مادرها که به منزل فرزند خود می‌روند و همچنین نوه‌های آنها هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

آیت‌الله خاتمی به دوره پانزده جلدی شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله مکارم شیرازی با عنوان پیام امام که به‌صورت زیبا و با متن امروزی و مورد نیاز تألیف شده است اشاره کرد و نمره آن را از تفسیر نمونه بیشتر دانست و افزود: به صراحت می گویم کسی که بمیرد و یک دوره تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه ندیده باشد، ناکام مانده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که حرف اصلی من این است که اگر بخواهیم دین را معرفی کنیم، باید قرآن و عترت را با هم معرفی کنیم، ابراز داشت: نمی‌شود دین را منهای اهل‌بیت(ع) فهمید و منظور من از اهل‌بیت(ع)، نبی اکرم(ص) و فرزندان ایشان هستند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بر آشنایی دانش‌آموزان از کلاس اول ابتدایی با حدیث در کنار قرآن تأکید کرد و با اشاره به این‌که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ما قرآن و عترت زنده شد، اظهار داشت: این غربت اهل‌بیت(ع) است که آنقدر مظلوم هستند که دانش‌آموز پس از دوازده سال درس خواندن، اصول کافی و من لایحضره الفقیه را نمی‌شناسد./956/پ202/ص 

ارسال نظرات