۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۸۰۸۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تبیین نگاه اسلام به زندگی لازمه سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ربانی گلپایگانی تبیین چگونگی نگاه اسلام به زندگی فردی و اجتماعی را لازمه تحقق سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: باید و نباید های اخلاقی از اساسی ترین دانش ها و معرفت ها است که یادگیری آن ضرورت دارد.
حجت الاسلام علي رباني گلپايگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام علی ربانی گلپایگانی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در طرح تقویت مبانی اعتقادی که در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار می شود، سبک زندگی اسلامی را همان حیات طیبه که در قرآن به آن اشاره شده است دانست و گفت: برای ساختن جامعه ای سالم باید هم حیات فردی و اجتماعی در نظر گرفته شود.
 
وی با بیان این که زندگی فردی شالوده زندگی اجتماعی است و برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید نگاه و برنامه های اسلام را درباره زندگی فردی و اجتماعی در نظر گرفت، افزود: فرد جدای از زندگی فردی در جامعه قرار دارد و به ناچار از جامعه تأثیر می پذیرد؛ بنابراین شخصیت فرد، نگرش و دانش و روش او تحت تأثیر هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی است.
 
این استاد و کارشناس حوزه تصریح کرد: زندگی فردی انسان دارای ابعاد پنج گانه تفکر و تعقل، بینش و نگرش، معرفت و دانش، باور و گرایش و تمایل و خواهش و رفتار و کنش است که بعد درونی و بیرونی را رقم می زند.
 
وی از خانواده، دوست و رفیق، معلم و مربی شخصیت های برجسته و شاخص و حاکمان و دولت‎مردان و فضای عمومی جامعه را به عنوان عوامل اجتماعی که بر روی شخصیت فرد تأثیر بسزایی می گذارد یاد و تأکید کرد: در برنامه ریزی های تربیتی جامعه این عوامل باید در نظر گرفته شوند.
 
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی از منبع درونی عقل و منبع بیرونی وحی به عنوان دو منبع اسلام برای سامان دادن به سبک زندگی فردی یاد کرد و گفت: خداوند بر مردم دو حجت دارد؛ حجت ظاهر یعنی انبیا و اولیا و حجت درون که عقل است.
 
وی تعلیم و آموزش، معرفی الگوها، حکایت ها و عبرت ها، بشارت و انذار، مراقبت عمومی، تعزیرات و حدود را روش های اسلام برای ارائه سبک مطلوبی از زندگی به انسان بیان داشت و ادامه داد: باید و نباید های اخلاقی از اساسی ترین دانش ها و معرفت ها است که یادگیری آن ضرورت دارد.
 
وی مبدأ شناسی، فرجام شناسی، خود شناسی، جهان شناسی، تاریخ شناسی، راه و راهنما شناسی و دشمن شناسی را از عوامل و علوم در جهت تعقل و تفکر و معرفت دانست./9457/پ202/غ
ارسال نظرات