۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۸۱۲۷۶
استاد جامعة‌ القرآن الکریم اصفهان:

توجه به معیارهای حافظ قرآن طراز اسلامی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعة القرآن الکریم اصفهان با اشاره به این که برای تربیت حافظ قرآن ابتدا باید مفهوم حافظ قرآن را به درستی تبیین کنیم، گفت: نخستین اشتباه در تربیت 10 میلیون حافظ این است که برداشت ما از حافظ قرآن تنها کسانی باشد که همه قرآن را حفظ کرده یا بتوانند در مسابقات آن شرکت کنند.
قرآن کريم

حجت‌الاسلام حسن علوی‌منش، استاد جامعة‌ القرآن الکریم اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اظهارداشت: مطرح شدن این طرح در فضای کشور سبب اهتمام ویژه‌ای به موضوع حفظ قرآن کریم شد.

وی با اشاره به این‌که برای تربیت حافظ قرآن ابتدا باید مفهوم حافظ قرآن را به درستی تبیین کنیم، گفت: نخستین اشتباه در تربیت 10 میلیون حافظ این است که برداشت ما از حافظ قرآن تنها کسانی باشد که قرآن را حفظ کرده باشند یا بتوانند در مسابقات آن شرکت کنند.

این کارشناس قرآنی با تأکید بر این نکته که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیازمند همت جدی دستگاه‌ها و سازمان‌های گوناگون کشوری است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های فعال‌نشده جامعه برای تربیت حافظان قرآن نیازمند تأسیس یک دانشگاه یا سازمان قرآن، تربیت اساتید و تخصیص بودجه لازم برای این مسأله هستیم.

وی به بیان اثرات حفظ قرآن پرداخت و گفت: پرداختن به حفظ قرآن از سوی اقشار گوناگون جامعه سبب انس با قرآن و انس با قرآن سبب عمل به آیات والای الهی می‌شود و این مسأله به تعبیر رهبر معظم انقلاب جامعه‌ای قرآنی و فولادین به وجود می‌آورد.

نقش حفظ قرآن در رشد و پیشرفت تحصیلی

حجت‌الاسلام علوی‌منش پرداختن به ترجمه و دریافت معنا از سوی قرآن‌آموزان را یکی از موضوعاتی خواند که باید در حفظ قرآن توجه جدی به آن شود و ادامه داد: یکی از برنامه‌های روزانه ما در جامعة‌ القرآن در کلاس بیان تفسیر و پرداختن به مفاهیم است.

وی بابیان این که نیت حافظ قرآن باید خالص باشد، ابرازداشت: آفت قرآن بر اساس نیتی نادرست بیشتر سود آن است؛ بنابراین اگر فردی با نیت خالص به حفظ الفاظ قرآن بپردازد، از رهگذر الفاظ به مفاهیم راه می‌یابد و سبب تأثیرگذاری می شود.

استاد جامعة‌ القرآن الکریم در ادامه به جمله امام خمینی(ره) مبنی بر «اگر کسی بخواهد از آدمیت سردربیاورد، باید هر روز قرآن بخواند»، اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثی که برای حافظان قرآن مطرح می‌شود، نقش حفظ قرآن و انس با این کتاب آسمانی در رشد و پیشرفت تحصیلی است.

عقب‌ماندگی جامعه تنها از راه توجه به قرآن جبران می‌شود

وی با بیان این‌که عقب‌ماندگی جامعه ما تنها از راه توجه بیشتر به قرآن جبران می‌شود، ادامه داد: افرادی که با قرآن انس می گیرند، در زندگی نیز از آرامش بیشتری برخودار هستند و اگر این مسیر را ادمه بدهند در آینده به موفقیت‌های بسیاری دست می یابند.

استاد جامعة‌ القرآن الکریم اصفهان با اشاره به این‌که امسال طرح تکمیلی حفظ قرآن در این مرکز برگزار شد، بیان داشت: طرح تکمیلی حفظ قرآن برای حافظانی است که بیست جز ابتدایی قرآن را حفظ کرده‌اند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند این کار را ادامه دهند.

وی گفت: امسال برای نخستین بار در جامعة القرآن فراخوانی برای اجرای طرح تکمیلی حفظ داده شد که از سال‌های گذشته و از اواسط تیرماه کار خود را آغاز کردیم، و با این‌که جمعیت چندانی در این کلاس‌ها شرکت نکردند اما بازدهی بسیار مطلوبی داشت./914/ت302/غ

ارسال نظرات