۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۸۱۴۴۷
آیت‌الله مظاهری:

حفظ نظام اسلامی مرهون مردم‌داری امام خمینی است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت مردم‌داری و روش به دست آوردن این ویژگی به وسیله صبر، علم و درایت گفت: نظام جمهوری اسلامی مرهون مردم‌داری حضرت امام(ره) است و ایشان به واسطه مردم جنگ تحمیلی را اداره کردند.
حضرت آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، پنج‌شنبه شب در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به این‌که نظام جمهوری اسلامی مرهون مردم‌داری حضرت امام(ره) است، گفت: حضرت امام(ره) درباره مردم بسیار رعایت می‌کردند و تبحر ویژه‌ای در مردم‌داری داشتند و حضرت امام توانستند 8 سال جنگ را به واسطه مردم پشت سر بگذارند.

وی افزود: اگر ما بخواهیم شخصیت اجتماعی داشته باشیم باید مردم‌دار باشیم و این امر کار بسیار مشکلی است، شخصیت اجتماعی و حکومت بر دل‌ها پیدا کردن کار مشکلی است اما شدنی است، با صبر و استقامت با مردم مدارا کردن و خوب عمل کردن به این امر می‌توان دست یافت.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که انسان وقتی حکومت بر دل‌ها پیدا کرد می‌تواند حرفش را به مردم بزند و مردم را تابع خود کند و عقیده خود را اجرایی کند، ابراز کرد: این امر نیازمند صبر و  استقامت است، با صبر و استقامت در این موضوع انسان می‌تواند به هر کجا که می‌خواهد برسد.

وی با اشاره به این‌که خانم خوب و شایسته فردی است که حکومت بر دل شوهر داشته باشد، ادامه داد: مرد خوب نیز مردی است که بتواند حکومت بر دل خانم داشته باشد و این حکومت بر دل زندگی شیرینی به انسان می‌دهد.

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: مرد و خانم نیز باید ابهت اجتماعی در خانه داشته باشند، باید فرزندان از پدر و مادر در خانه حساب ببرند و برای پدر و مادر شخصیت قائل شوند، این ابهت و شخصیت در خانه با همسرداری و فرزندداری صحیح به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: دست یافتن به مردم‌داری نیازمند علم، درایت و صبر است، درباره مردم‌داری و خانه‌داری کتاب‌های بسیاری نوشته شده است و در این زمینه هم داخلی‌ها و هم خارجی‌ها کتاب نوشته‌اند و بحث مفصلی در روانشناسی وجود دارد که مطالعه آن نتیجه بسیار مطلوبی دارد.

سعه صدر انسان را دریادل می‌کند

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این‌که انسان در شبانه‌روز حداقل ده دقیقه درباره مردم‌داری فکر کند، خاطرنشان کرد: این فکر کردن هم ثواب دارد و هم نتیجه دارد، اگر شیطان او را به گول زدن و تقلب و حقه‌بازی و پشت سرهم‌اندازی نکشاند فرد می‌تواند با مطالعه، با پرسش و پاسخ و با تعقل مردم‌داری را بیاموزد.

وی اضافه کرد: انسان باید مانند دریا سعه صدر داشته باشد، دریا مرتب آلودگی پیدا می‌کند، به غیر از این‌که نهرهای فراوان آلودگی‌های بسیاری را وارد دریا می‌کنند و شبانه‌روز آب دریا آلوده می‌شود اما این دریا آلودگی‌ها را هضم می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: قرآن شریف درباره پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که قسم به ستاره‌های متحرک و قسم به پیامبر(ص) که در میان شما زندگی کرد اما گمراهی شما را در خود نگرفت و بلکه شما را هم‌رنگ خود کرد و آلوده در گمراهی‌ها و ضلالت‌ها نشد.

وی بیان کرد: قرآن روی سعه صدر تأکید بسیاری دارد، «أفمن شرح الله صدره لااسلام فهو علی نور من ربه فویل للقاسیة قلوبهم من ذکر الله»، معنای این آیه این است که وای بر کسی که سعه صدر ندارد و خوش به حال کسی است که شرح صدر دارد و با نور خدا زندگی می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان به داستان رسالت حضرت موسی(ع) در برابر فرعون اشاره کرد و گفت: در هنگام بعثت حضرت موسی(ع) به رسالت به ایشان خطاب شد که به سوی فرعون برو و با او به نرمی سخن بگو،‌ حضرت موسی(ع) در برابر فرعون نگفت خدایا یک لشکر مجهز و امکانات به من بده، بلکه فرمود «رب شرح لی صدری»، از خداوند درخواست سعه صدر کرد.

شرح صدر عامل قدرتمند شدن اراده‌ها

وی افزود: حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست سعه صدر کرد تا کارها بر او آسان شود تا بتواند حرف خود را در برابر فرعون بزند، سعه صدر کارها را آسان می‌کند اگر چه کار همچون رفتن حضرت موسی(ع) در برابر فرعون باشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که انسان اگر سعه صدر داشته باشد، اراده او قوی می‌شود، تصریح کرد: اگر اراده فرد قوی شد تسلط بر خود پیدا می‌کند و اگر تسلط بر خود پیدا کرد می‌تواند مردم‌داری کند و مردم را از خود راضی کند و به عبارت دیگر شخصیت اجتماعی پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان با سعه صدر می‌تواند آن‌چه که در درونش است به مردم بگوید و از این گفتن نیز سود ببرد و در روایات آمده است که «رب شرح لی صدری » را زیاد بخوانید تا دریادل شود و تسلط بر خود داشته باشید تا به مردم‌داری برسید.

رییس حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: هم در میان کاسب‌ها و هم در میان روحانیان و هم در میان زن و شوهر اگر سعه صدر و مردم‌داری وجود داشته باشد، می‌بینیم که کار او گشایش پیدا می‌کند، برخی از روحانیان کارشان می‌گیرد و این امر به دلیل مردم‌داری است.

وی افزود: برخی مواقع خانم از نظر زیبایی و خانوادگی چندان مناسب نیست و چیزی ندارد اما شوهرداری را بلد است و خوب بلد است این کار را بکند به گونه‌ای که بر دل شوهر حکومت می‌کند و همچنین عکس این موضوع را هم دیده‌ایم.

مردم‌داری گول‌ زدن، فریب دادن و پشت سرهم‌اندازی نیست

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که گاه مردی نیز از نظر شخصیت اجتماعی و اداره اقتصادی خانه توانایی چندانی ندارد اما ابهت خانوادگی دارد، اظهار کرد: در میان خانه خود حکومت می‌کند و وقتی که کنجکاوی بکنیم درمی‌یابیم که این فرد مردم‌داری بسیار خوبی دارد و این سعه صدر بسیار مهم است.

وی گفت: مراد از مردم‌داری گول زدن، فریب دادن و پشت‌ سرهم‌اندازی نیست که افراد در این موضوع هم به مقصد نمی‌رسند، آنان در ابتدا ممکن است به زرق و برق هم دست بیابند اما در نهایت رسوا می‌شوند و کاری پیش نمی‌برند.

استاد درس خارج حوزه علمیه چنگ زدن به گناه برای رسیدن به اهداف را مایه رسوایی و بدبختی دانست و خاطرنشان کرد: در راه سعه صدر بحث ما حقیقت است و نه بحث فریب و دروغ و پشت سرهم‌اندازی، مردم داری به غیر از گول زدن مردم است که نکبت در دنیا و آخرت را به همراه دارد.

وی تأکید کرد: مردم‌داری با حقیقت، صداقت، مروت و عمل کردن با مردم باید همراه باشد، در مردم‌داری قانون مساوات یعنی آن‌چه که فرد برای خود می‌خواهد برای مردم نیز بخواهد باید رعایت شود، آن چه که برای خود نمی‌پسندد برای مردم هم نپسندد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که زبان چرب و نرم داشتن و دروغ و غیبت در مردم‌داری بحث ما نیست، اظهار کرد: بحث ما این است که انسان با مردم بسازد و با آنان به نحوی که خدا فرموده است، معاشرت کند، این حرف‌ها فطری است و انسان اگر کمی فکر کند در ذهنش شکل می‌گیرد./914/پ201/ی

ارسال نظرات