آثار زیانبار دوستیهای افراطی از زبان یک کارشناس حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام محمد داستانپور، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، شنبه عصر در نشست «دوستیهای آتشین» که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: اگر انسان دوستیهای خود را در راه خدا و امام زمان(عج) خرج کند، میتواند به خداوند برسد، اما برخی از ما راه را اشتباه رفتهایم.
وی افزود: اگر کسی طعم محبت خدا و امام زمان(عج) را چشید، آن قدر بزرگ میشود که هر خس و خاشاکی را به درون دل خود راه نمیدهد، اگر کسی این کار را کرد، بزرگ میشود و به قول معروف کلاس محبت وی بالا میرود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسانها سرمایه عاطفی مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: فردی که میبیند عاطفه بسیاری داشته و گرایش به دوستی افراطی دارد، بداند که خداوند او را با سرمایههای بسیاری خرج کرده است و میتواند با سرعت بیشتری به سوی خداوند برود.
وی افزود: حب تنها در قرآن برای خداوند استفاده شده است، اگر کسی ماده حب را در قرآن را بررسی کند به این نتیجه میرسد، خداوند دل را تنها برای خودش خلق کرده است، «القلب حرمالله فلاتسکن حرمالله غیرالله».
کارشناس و پژوهشگر حوزوی، آسیبشناسی محبت در زندگی انسان را ضروری دانست و اظهار کرد: خداوند دو شرف به انسان داده است، یکی عقل و دیگری دل که دل را در این میان تنها برای خود آفریده است.
وی افزود: یکی دیگر از تفاوتهای مهم انسان و حیوان این است که انسان در علاقهمند شدن و دل دادن قدرت انتخاب عشق برتر و انتخاب کمالگرایانه را دارد، یک دل جای دو محبت ضد هم نیست.
تضاد محبتهای در عرض خداوند با محبت الهی
حجتالاسلام داستانپور اظهار کرد: خداوند در محبت دادن و دل دادن انحصار را برای انسان وضع نکرد، انسان باید به دلبستن خود جهت درست بدهد، دل اگر درست رفت انسان به آرامش میرسد، زیرا دل لنگرگاه وجود است.
وی با بیان اینکه انسان باید لنگر وجود خود را به محل محکم و ثابتی ببندد، خاطرنشان کرد: اگر انسان دید زندگی او پر از تشویش و تشتت خاطر است، بررسی کند و ببیند که آیا به اشتباه به کس دیگری دل نبسته است.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: انسان گاه محبتی از جنس شیطانی در دل خود میپروراند و این محبت با محبت الهی در تضاد است، انسان نباید در عرض کسی را در جایگاه خداوند قرار دهد، انسان باید کسی را دوست داشته باشد که در طول محبت خداوند باشد.
وی گفت: در محبت افراط و تفریط نباید باشد، گاه در میان دو نفر همجنس همانند همخوابگاهی، یا همکلاسی و همهیأتی علاقه افراطی به وجود میآید و این امر فرد را در بهداشت روانی خود دجار مشکل میکند.
حجتالاسلام داستانپور یکی از نشانههای دوستی افراطی را بیتوجهی به اطراف و تمرکز تنها بر روی دوست دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اثرات این دوستیهای افراطی بیاعتبار شدن در میان سایر افراد است، یعنی پیش همه افراد انسان را به چشم دیگری نگاه میکنند.
از دست دادن تمرکز و افت تحصیلی اثر دیگر دوستیهای افراطی
وی ابراز کرد: یکی دیگر از آثار دوستیهای افراطی صرف وقت در امور بیارزش است، در دوستیهای افراطی وقت بیارزشترین چیز میشود، انسان گاه برای بودن با دوست خود که بین او علاقه افراطی وجود دارد، وقت عزیز خود را به هدر میدهد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی، از دست دادن رفقا را از دیگر آثار دوستیهای افراطی برشمرد و بیان کرد: افت تحصیلی و از دست دادن خانواده یکی دیگر از آثار و علایم دوستیهای افراطی است.
وی ادامه داد: کسی که این چنین علاقههای افراطی دارد، اولین اثرش این است که تمرکز خود را از دست میدهد، و این امر سبب افت تحصیلی میشود، تحقیقات نشان داده است، یک ساعت مطالعه با 60 درصد تمرکز معادل 5 ساعت مطالعه بدون تمرکز است.
حجتالاسلام داستانپور گفت: فروپاشی خانواده یکی دیگر از آثار دوستیهای افراطی میان جوانان و نوجوانان است، انسان این چنین با خانواده مشکلات بسیاری به وجود میآورد، فاش شدن اسرار خانوادگی نیز یکی دیگر از آثار این دوستیهای افراطی است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در جامعه ظرفیت توانایی حفظ اسرار را ندارند، خاطرنشان کرد: به فساد کشیده شدن افراد و وارد شدن در گروههای فساد نیز یکی دیگر از آثار این دوستیهای افراطی است، امام علی(ع) میفرماید هر کس دچار دوستداشتن افراطی شود، قلبش مریض میشود، چشم او کور و گوشش کر میشود.
تغییر در مسیر انتخاب رشته به دلیل علاقه و محبت
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: هجوم افکار افسانهای و نشاط کاذب نیز از تأثیرات این دوستیهای افراطی است، گاه دو دختر به یکدیگر دوستی افراطی میورزند ولی همعهد میشوند که تا آخر عمر ازدواج نکنند و این به دلیل افراط در میان دوستیها است.
وی تأکید کرد: گاه دوستیهای افراطی منجر به انتخاب رشته درست در مقطع دبیرستان و دانشگاه میشود، برخی افراد گاه به دلیل اینکه دوستی که بسیار به او علاقهمند است در رشتهای رفته به اشتباه به همان رشته دوستش میرود.
حجتالاسلام داستانپور وابستگی شخصیتی و نداشتن استقلال را یکی دیگر از دستاوردهای دوستیهای افراطی خاطرنشان کرد و گفت: آسیب روانی در هنگام دوستی و ضربه شدید در صورت قطع ارتباط نیز یکی دیگر از نتایج دوستیهای افراطی است.
وی ابراز کرد: اگر در میان دوستیهای افراطی هر دو غیرمنطقی باشد، ضربههای شدیدی میخورند و اگر یک نفر از آنان غیرمنطقی و دیگری منطقی باشد، فرد غیرمنطقی به انسان منطقی فشار بسیاری میآورد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بخشی از خودکشیها به دلیل علاقههای افراطی میان دوستان همجنس و غیرهمجنس است، کسانی که در بیمارستانهای روانی در زیر 25 سال در بیمارستان خوابیدهاند، به دلیل دلبستگیها غلط است.
فراموشی یاد خداوند نتیجه دوستیهای افراطی است
وی ندیدن نقاط ضعف دوستان را در دوستیهای افراطی یکی دیگر از نتایج این دوستیها دانست و خاطرنشان کرد: بیرغبتی در انجام امور شخصی و علاقه بسیار برای انجام امور فرد مقابل نیز یکی دیگر از نتایج دوستیهای افراطی است و این امر سبب تلف شدن عمر میشود.
حجتالاسلام داستانپور ابراز کرد: فراموشی یاد خداوند نتیجه همین دوستیهای افراطی است که این نکته یکی از بزرگترین مشکلات دوستیهای افراطی است، خداوند برخیها را که دوست داشته محبت بیشتری به آنان بخشیده است اما برخی آن را ریخت و پاش میکنند.
وی تأکید کرد: در دوستیها و محبتهای افراطی میل بسیار زیاد به حرف زدن و پیامک دادن از نشانههای دوستیهای افراطی است، پنهانی شدن و خصوصی بودن این دوستیها، ابراز محبت افراطی به دوست و سیال شدن شخصیت نیز از نشانههای این نوع دوستی است.
استاد حوزه علمیه ایجاد تماسهای مکرر بدنی را یکی دیگر از نشانههای دوستیهای افراطی برشمرد و ابراز کرد: اگر در این تماسها قصد و غرضی شهوانی باشد، این امر حرام است، اما اگر هیچ قصد و غرضی نباشد، این امر نشانه بیماری در دوستی است.
وی گفت: انتقاد نکردن از دوست و حساسیت بیش از حد نیز یکی دیگر از نکات منفی دوستیهای افراطی است و بدترین نشانه آن فکر بیش از حد و دائم به دوست است، دوستی افراطی بهداشت روانی انسان را از بین میبرد و آزردگی خاطر به همراه دارد./914/پ201/ی