عدم بلوغ سیاسی؛ عامل طولانی شدن غیبت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ابراهیم حسینی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی، پیش از ظهر امروز، در ادامه سلسله جلسات مباحث معارف مهدویت که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای برگزار شد، پیرامون موضوع وضعیت شیعه در عصر غیبت گفت: داستان هایی که در قرآن آمده همگی همچون تکه های پازل به هم متصل هستند و اگر یکی حذف شود مابقی نیز قابل فهم نیست و این اتفاقات زندگی تک تک انسان ها است که خداوند به شکل داستان پیامبران نقل کرده است.
وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در کتاب خویش با عنوان «انسان 250 ساله»، با اشاره به این که از سال 10 هجری و آغاز امامت حضرت علی(ع) تا سال 260 هجری که زمان غیبت کبری امام عصر است 250 سال گذشته که این مدت تاریخ زندگی یک انسان است که گاهی امام حسین(ع) مقابل یزید و گاهی امام حسن(ع) پای میز صلح معاویه است.
آیه 17 سوره رعد یکی از مهدوی ترین آیات قرآن است
حجت الاسلام حسینی درباره وظیفه شیعه در زمان غیبت کبری به آیه 17 سوره رعد اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در این آیه با مثال زدن حق به آب و باطل به کف روی آب، جریان حق را همچون آب دانسته و آنچه برای بشریت مفید و ماندنی است همین آب می باشد و کف در هر حال از بین میرود.
وی در ادامه بیان داشت: علامت رشد تشیع نیز این گونه است که هر چه حمله ها و تحریم علیه شیعه بیشتر باشد، نشانه رشد بیشتر دین حق است که این آیه یکی از مهدوی ترین آیات قرآن است.
پژوهشگر حوزه با بیان این که حیات باطل به حیات حق وابسته است، خاطر نشان کرد: اگر آب وجود نداشته باشد، هرگز کف نیز وجود نخواهد داشت و اگر باطل از کار افتاد نشانه دو چیز است که یا حق از کار افتاده و یا حق ظهور کرده و هر چه دشمنی دشمن بیشتر شد، نشانه پویایی و حیات جریان حق است.
وی در ادامه گفت: نشانه حیات و پویایی حق کاریکاتورهایی است که علیه پیامبر اکرم(ص) کشیده می شود که باطل به قله جبهه حق حمله کرده است چنان که در کشورهای مسلمان دیگر همچون عربستان و یا ترکیه شاهد هستیم که دشمن هیچ توجهی ندارد و تنها ایران به عنوان کشور شیعه نشین مورد هجمه دشمنان گوناگون قرار گرفته است.
زمانی که حکومت ولی فقیه مهیا نیست زمان استفاده از ابزار تعامل فراهم است
پژوهشگر مسائل دینی درباره این که در زمان انتظار 4 راهبرد برای جریان تشیع و جریان حق مطرح می شود، بیان داشت: ولایت فقیه، تعامل، تقیه و نهضت علمی و فرهنگی چهار راهبرد است که هر کدام از این موارد در زمان های گوناگون حیات تشیع از زمان غیبت تا کنون شاهد آن بوده ایم.
حجت الاسلام حسینی پیرامون راهبرد تعامل بیان داشت: زمانی شرایط برای حکومت ولی فقیه در جامعه مهیا نیست، و آن جا است که علما و فقها برای پیشبرد اهداف خود از ابزار تعامل استفاده کردند همچون علامه حلی و خواجه نصیر الدین طوسی که وارد دستگاه دولت شده و اهداف خود را به پیش بردند.
وی با بیان این که در فضای انتظار سه شاخصه اصلی وجود دارد، ادامه داد: شاخصه نخست حقیقت فراموش شده است، به این معنا که مردم از جایگاه امام در عالم بی خبر می شوند، همچون زمان امام کاظم(ع) که زمینه برای حکومت حضرت آماده شد اما به سبب تعلل خواص یک بار دیگر امام قربانی عدم حضور اجتماعی مردم شد.
عدم بلوغ سیاسی؛ عامل طولانی شدن غیبت
حجت الاسلام حسینی دومین شاخصه را واقعیت مسلط عنوان کرد که همان واقعیت کفر و نظام سلطه در جوامع کنونی است که با ابزار مسلمانان به جنگ با مسلمانان دست زده اند همچون جنگ سوریه و شاخصه سوم نجات بخشی موعود که در زمانه ای که جامعه شیعه از امام عصر غافل شود نظام سلطه حاکم می شود و این در حالی است که حقیقتی چون منجی موعود هیچ گاه از بین نمیرود.
وی در ادامه سخنانش از جمله عواملی که سبب طولانی شدن غیبت حضرت شده، عدم بلوغ سیاسی است، اظهار داشت: تعلل خواص جامعه یا همان اصطلاح «ملا» که قرآن از آن ها یاد شده که همان نخبگان و تأثیرگذاران و رهبران فکری جامعه هستند که زمانی که جامعه دچار مصرف گرایی شود، نخبگان نیز از هدف اصلی خود دور میمانند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان بیان داشت: حرص و مصرف گرایی سبب می شود که دست و پای خواص بسته شود و زمانی که جیبتان باز شد، دهانتان بسته می شود و عامل آخر حاکمیت جور است که سبب تأخیر افتادن قیام حضرت می شود./939/پ202/غ