۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۸۲۱۸۵
نماینده خبرگان رهبری:

اگر علم قضات در حد اجتهاد نباشد باید استقلال آنها نیز محدود شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: از نظر اسلام قاضی باید هم قاطع و قدرتمند باشد و هم در بررسی پرونده ها و صدور آرا و احکام قضایی از استقلال کامل برخوردار باشد، اما اگر علم قضات در حد اجتهاد نباشد باید استقلال آنها نیز محدود شود.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست « لزوم اصل توازن در استقلال و شرایط قاضی و قضا » در تبریز با بیان این‌که استقلال قضا یکی از نقاط کمال و امتیاز سیستم حقوقی و قضایی اسلام است افزود: اهمیت این موضوع بدین سبب است که قاضی با داشتن قدرت قانونی می تواند حق و عدالت را علیه هر قدرتمندی اجرا نماید حق ضعیف ترین مردم را از حلقوم قوی ترینشان بیرون کشیده و در برابر قانون به تسلیمشان وابدارد و با داشتن استقلال نیز با اطمینان خاطر بدون کوچک ترین ترس و نگرانی، جنجالی ترین و حساس ترین پرونده ها را پیگیری نموده و به نتیجه برساند بدون اینکه از محلی فشاری بر او وارد شود و یا موانع دیگری بر سر راهش ایجاد گردد به همین دلیل امروز در سیستم قضایی ما نیز که برمبنای اصول و قواعد اسلامی پی ریزی شده است به این دو اصل [قدرت و استقلال قاضی] تکیه می شود.

 

وی با بیان اینکه یک نکته بسیار ظریف و حساس دیگر فقهی و حقوقی نیز وجود دارد که نباید از آن غفلت ورزید و ما آن را در اینجا به عنوان «اصل توازن» مطرح می کنیم ادامه داد: اگر چه قدرت و استقلال قاضی در سیستم قضایی اسلام دو اصل اساسی و قطعی است ولی در برابر این دو اصل، اصول و شرایط کنترل کننده و بازدارنده ای نیز برای قاضی مطرح است به طور مثال در برابر اصل استقلال قضایی، اجتهاد، علم و تخصص های لازم قضایی شرایط قطعی است که استقلال قاضی را تعدیل و کنترل کند و او را از لغزش ها و اشتباهات تا حدی مصون بدارد و در برابر اصل قدرت قاضی و دستگاه قضایی نیز اصول عدالت، تقوا و بی اعتنایی به مال و منال و مقام دنیا و نداشتن کوچک ترین حرص و ولع به زخارف دنیا شرط اساسی است که اصل قدرت و آزادی وی را مهار و کنترل کند و تمام اصول و شرایط قضایی به همین شکل و منوالند و مانند حلقات زنجیر به همدیگر وصلند و همه آنها باید روی هم حساب بشوند نه هر کدام مستقل و جداگانه.

 

این صاحبنظر مسائل حقوقی و قضایی ادامه داد: اگر ما در عالم ذهن و خیال و بر پایه ایده های ذهنی خود قانونگذاری و برنامه ریزی کنیم یک یا دو اصل را محکم بچسبیم، قوانین و سیستم قضایی را بر روی آن ها بنیان نهیم اصول و شرایط دیگر و واقعیت ها را نادیده بگیریم مثلاً بر اصل قدرت و استقلال مطلق قاضی پابفشاریم ولی به علت کمبود قاضی واجد شرایط از علم و اجتهاد و عدالت قاضی صرفنظر و یا به حداقل اکتفا کنیم در این صورت فاجعه ای ببار خواهد آمد که قابل جبران و کنترل نباشد.

 

وی با بیان اینکه در سیستم قضایی اسلام شرایط قاضی به طور توازنی و تقابلی باید لحاظ شود و تعادل و توازن برقرار گردد  ادامه داد: در برابر شرط استقلال قاضی، شرط اجتهاد و تخصص و تبحر وی در علوم قضاء و حقوق منظور گردیده است و در برابر شرط قدرت قاضی نیز عدالت، تقوا و مناعت طبع و زهد روحی وی ملحوظ شده است پس بنابراین اگر چنانچه اضطراراً شرط اجتهاد در قاضی حذف شود و نتیجتاً در قضا و احکام قضایی گاهی دچار اشتباه و لغزش شود ولی از طرف دیگر استقلال وی به قوت و قدرت خود باقی بماند و نظر وی هیچ گونه قابل نقض و اصلاح و حتی قابل سؤال و بازخواست نباشد چه حقوق غیر قابل جبران از مردم ضایع خواهد شد و اگر قاضی خدایی ناکرده در عدالت و تقوا کمبودی داشته باشد و از قدرت مطلق برخوردار گردد چه خطر عظیمی حیثیت و حقوق جان و مال مردم  را تهدید خواهد کرد؟.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان اینکه اگر شرط عدالت در قضاوت و متولیان قضا حذف و یا به حداقل اکتفا شود، ولی قدرت و استقلال غیر قابل کنترل به آن ها اعطا شود، چه حقوقی از مردم و جامعه می تواند ضایع شود؟! و عدالت قضایی به استبداد قضایی تبدیل می گردد و همین طور است توازن و تعادل در شرایط دیگر!! افزود: پس باید این موارد با هم متوازن و متناسب بوده و مانند دو کفه ترازو یکسان و همتراز باشند و اگر علم قاضی در حد اجتهاد نیست باید استقلال وی نیز محدود شود، اهرم ها و کنترل های قانونی مختلفی تعبیه شود و رأی او قابل بررسی و تجدیدنظر گردد و اگر عدالت و تقوا نیست اصلاً نباید در مسند قضا و جایگاه پیامبران و امامان معصوم بنشیند و اگر در حد کم از عدالت و تقوا برخوردار است باید به موازات آن قدرتشان نیز محدود گردد. کنترل و نظارت بیشتری نسبت به آنها اعمال شود اصرار و تأکید به برخی از اصول قضایی و کوتاه آمدن در برخی از اصول بعلت نیاز و ضرورت «اصل توازن» را که یک اصل حاکم بر همه اصول است به هم می ریزد و نامیزان می سازد و اگر این توازن رعایت نشود فاجعه از همین جا آغاز خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که استقلال و قدرت رها شده و مطلق در دستگاههای قضایی با نادیده گرفتن و حذف شرایط لازم دیگر، استقلال، اختیار و آزادی را از افراد و اجتماع و حتی از مسئولین و ارگان های دولتی سلب می کند و در یک جا متمرکز می سازد و خود نیز در غرور و فساد غوطه ور گردیده و غرق می شود ادامه داد: ما این حقیقت را تحت عنوان «اصل توازن» در سیستم قضایی اسلام مطرح کردیم تا در سیاست ها برنامه ریزی ها و قانونگذاری های قضایی در مدنظر قرار گیرد، ملاک و مبنا واقع شود و در رد و یا تأیید مصوبات مجلس بوسیله شورای نگهبان مورد توجه قرار گیرد. و از یک سونگری، جلوگیری و خودداری گردد و نباید همه مسائل و اصول و مصالح تحت شعاع اصل قدرت و اصل استقلال قاضی و قضا در اسلام به بوته غفلت و فراموشی سپرده شود./935/د102/س

ارسال نظرات