۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۵۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

امام صادق خطر رهبانیت را از اسلام دور کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: امام صادق(ع) به شدت با رهبانیت شیعه و سایر فرق اسلامی مخالفت ورزید، چرا که می‎دانستند اگر فکر رهبانیت در مذهب شیعه قوت بگیرد، شیعه از بین می‎رود.
حجت الاسلام احمدي ، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
حجت الاسلام سید محمد احمدی، مدیر حوزه‌های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به این که مباحث علمی امام صادق(ع) دانشگاهی به وسعت تاریخ است، گفت: امام صادق(ع) برای تبیین اصول مذهب شیعه و اشاعه فقه و تفکر شیعی در قالب جلسات، بهترین بهره را بردند و پایههای مذهب شیعه که از زمان حیات رسول خدا پی ریزی شده بود، در زمان ایشان محکم و استوار گشت و با آن، حرکت عظیم فکری، فرهنگی امام صادق(ع) به مذهب جعفری مشهور شد.
 
حجت الاسلام احمدی با اشاره به این که از اثرات سوء انتقال فرهنگ غیراسلامی، تأثیر ادیان و مذاهبی همچون مسیحیت و دین یهود بر افکار و عقاید برخی از مسلمین و به وجود آمدن اعتقاداتی شبیه به آنچه در آن ادیان وجود داشته است، بیان داشت: امام صادق(ع) در رد ماتریالیستهای آن دوره که به اصطلاح به آنها زندیق گفته میشد و گروهی مادهگرا بودند، به ابوشاکر دیصانی میفرماید که «افزون بر حواس، باید دلیل و عقل را هم به کار بندید، زیرا در تاریکی ولو از حواس خود در راه رفتن بخواهید کمک بگیرید، برای این که منحرف و گمراه نشوید و یا سقوط نکنید بایستی از نور چراغ استفاده کنید».
 
امام جمعه فرخشهر افزود: امام صادق(ع) با طرد حرکتهای تهاجم فرهنگی ـ فکری که در این دوره شتابی محسوس به خود گرفته بود، برای چاره اندیشی و نشان دادن منابع صحیح و غنی فکری که امت اسلامی بتواند از آن سیراب شود و از هرگونه انحراف فکری مصون بماند، دو ثقل اکبر و اصغر را که پیامبر برای هدایت امت خود به یادگار گذاشته بود، را به مردم معرفی می‎کند تا از منابع فاسد تغذیه نکنند.
 
مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این که تبلیغ سه رکن اصلی دارد که عبارتند از مُبلغ، مخاطب و پیام؛ پیام واسطه بین مبلغ و مخاطب است که مُبلغ آن را با یکی از روشهای تبلیغی به مخاطب ابلاغ میکند، اظهار داشت: امام صادق(ع) در طول زندگانی خود افزون بر این که با شیعیان و اصحاب و شاگردان خود به بحث و گفت وگو میپرداخت و به سؤالات آن ها پاسخ میداد، با توجه به این که در نتیجه فکر بیگانگان، از راه ترجمه کتابهای یونانی و فارسی و هندی زمینههای مساعد برای رشد انحراف فکری فراهم شده بود، بنابراین امام صادق(ع) در برابر آنها ایستادگی کرده و در سطح علمی، با آنها به گفت و گو و بحث و مناظره پرداخت و خطوط فکری آن ها را برای امت اسلامی افشا کرد.
 
حجت الاسلام احمدی با اشاره به این که محضر درس امام جعفرصادق(ع) یک جلسه بحث آزاد بود که در آن هر شاگردی میتوانست به استاد ایراد بگیرد و اگر بتواند نظریهاش را رد کند، تصریح کرد: امام صادق(ع) نظریهاش را به شاگردان تحمیل نمیکرد و آنها را آزاد میگذاشت که نظریه استاد را بپذیرند یا نپذیرند؛ آنچه سبب میشد که شاگردان امام نظریه ایشان را بپذیرند تأثیر درس استاد بود.
 
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امام صادق(ع) به شدت با رهبانیت شیعه و سایر فرق اسلامی مخالفت ورزید، چرا که میدانستند اگر فکر رهبانیت در مذهب شیعه قوت بگیرد، شیعه از بین میرود، به ویژه این که حکومتهای وقت با شیعه مخالف بودند؛ امام نیز با موعظه پیروان خود و همچنین با پوشیدن لباسهای معمول جامعه که گاهی لباسهای فاخر نیز بود و با کار کردن در مزرعه و مبادرت به کشت و کار در مِلک شخصی خود و یا با مناظره با جماعت صوفیها و به طرق مختلف در رد تصوف و رهبانیت کوشیدند./9457/ا302/س
ارسال نظرات