۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۲۷۲۷
کارشناس مهدویت تشریح کرد؛

مؤلفه‌های دین‌یاری در عصر ظهور

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی نماز با بیان این که ظهور، تبدیل خودمحوری به خدامحوری است، گفت: تمام تمدن غرب در منیّت افراد خلاصه می‌شود درحالی‌که در تمدن اسلامی، محوریت بر خدا است همان گونه که پیامبر(ص) برای حفظ دین، نام خود را از صلح حدیبیه حذف کردند تا این نامه به امضا برس؛ وجود امضای پیامبر مهم نیست، حفظ دین اهمیت دارد.
حجت‎الاسلام محمدصادق کفيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رییس مرکز تخصصی نماز، 11 شهریور در ادامه برگزاری ششمین دوره آموزشی «اندیشه های آسمانی» که در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد، با بیان این که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که قالب آن مذهبی، مسجدی و متدین است، گفت: می‌توان جامعه را به دو دسته دین‌داران و دین یاران تقسیم کرد که بخش اعظم جامعه‌ای که با آن رو به رو هستیم، دین‌دارند؛ باید دین‌داران را به دین یار تبدیل کرد.

وی در خصوص اهمیت دین یاری نسبت به دین‌داری، بیان داشت: اثرگذاران دین همواره دین یاران بوده‌اند؛ دین‌داران و متدینین انسان‌های پاک و اهل بهشت هستند اما کسانی که می‌توانند در دین اثر داشته باشند، دین یاران هستند. امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) می‌فرمایند«اگر من دو یار داشتم نمی گذاشتم این اتفاقات رخ دهد»، این یعنی در شهر مدینه، شهری که محور دین است، دو نفر دغدغه‌مند وجود نداشت.

این استاد حوزه و دانشگاه به دلیل قیام امام حسین(ع) اشاره و اظهار داشت: اگر به دوران ائمه اطهار توجه کنید خواهید دید که جز برای وجود مبارک سیدالشهدا(ع) که توانست قیام کند، برای سایر ائمه چنین شرایطی وجود داشته که یار و همراه نداشتند؛ تنها دلیلی که باعث شد امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند تا دین برپا بماند، نداشتن یار بود همان‌گونه که امام صادق(ع) که بیش از همه اهل‌بیت شاگرد تربیت کرده بودند به یکی از شاگردان خود می‌فرمایند«اگر تنها 17 یار داشتم، در مقابل منصور می ایستادم».

شرط ظهور، داشتن یار است

وی به سه حکمت غیبت امام زمان(عج) از دید شیخ طوسی اشاره کرد و گفت: حفظ جان حضرت مهدی(عج)، بیعت نکردن ایشان با طاغوت و امتحان امت، سه حکمت غیبت ایشان است که تنها به دلیل نداشتن یار است؛ اگر امام زمان(عج) یار داشتند نیازی به غایب شدن نبود و در همان ابتدای امامت حکومت عدل الهی را می‌گسترانیدند.

این کارشناس مهدوی با اشاره به انبوه زائران مسجد جمکران ادامه داد: سالانه 20 میلیون زائر به مسجد جمکران می‌آیند و همه هنگام خواندن دعای عهد و آل یاسین می‌گویند که ما برای یاری آمده‌ایم اما امام (ع) به حرف زدن نیازی ندارد، باید دید از این جمعیت، دغدغه اول چند نفر وجود مبارک امام زمان است.

وی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: دین‌یار، به قطع فردی دین‌دار است و فرد دین‌دار، مجاهد در راه خدا است، همان گونه که امام صادق(ع) می‌فرماید: «منتظران حقیقی امام زمان(ع) مثل مجاهدی در راه خدا هستند.»

این پژوهشگر مهدوی با بیان این که مهدویون تنها یا مهدی نمی‌گویند و به دنبال نواقص می‌روند تا آن را اصلاح کنند، تصریح کرد: تنها یک گروه می‌توانند یاران امام در ظهور باشند و آن گروه هم گروهی است که در دوران غیبت، دین‌یار باشند، دغدغه من بوده و نسبت به اتفاقات اطراف خود بی‌تفاوت نباشند، در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر.

وی به ضرورت توجه به جریان سازی در دانشگاه‌ها ابراز داشت: جوانی که از کودکی در مسجد رشد یافته و در نوجوانی و جوانی ارتباط خود را با این مکان فرهنگ‌ساز قطع نکند، دغدغه‌مند می‌شود و پس از ورود به دانشگاه، خط دهی کرده و جریان سازی می‌کند.

حجت‌الاسلام کفیل با بیان نمونه‌هایی از از خود گذشتگی برای دین پرداخت و بیان داشت: تفاوت امت و امام در نوع یاری دین این است که امت می‌گویند دین برای ما چه کرده اما امام می‌گوید من برای دین چه کرده‌ام؛ پیامبر اکرم (ص) هر روز استغفار می‌کردند از این که مبادا برای دین کوتاهی کرده باشد که خداوند آیه‌ای نازل می‌کند که ای پیامبر، تو جان خود را در راه دین گذاشته‌ای، کافی است.

شرایط دین‌داری

وی اولین شرط دین‌داری را «مبارزه به خود» دانست و ادامه داد: منظور از این اصطلاح، کشتن نفس است، این که هر فرد، منّیت خود را از بین ببرد و تمام تلاش او برای حفظ دین باشد.

این کارشناس مهدویت با بیان این که ظهور، تبدیل خودمحوری به خدامحوری است، اذعان داشت: تمام تمدن غرب در منّیت افراد خلاصه می‌شود درحالی‌که در تمدن اسلامی، محوریت بر خدا است همان گونه که پیامبر(ص) برای حفظ دین، نام خود را از صلح حدیبیه حذف کردند تا این نامه به امضا برسد؛ وجود امضای پیامبر مهم نیست، حفظ دین اهمیت دارد.

وی دومین شرط دین‌داری را مقابله با اکثریت عنوان کرد و اظهار داشت: تاریخ نشان می‌دهد که اکثریت در جهل و اشتباه به سر می‌برند همان طور که خداوند می‌فرماید «أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ».

رییس مرکز تخصصی نماز تصریح کرد: برای دین یار بودن، باید دین‌دار بود. کسی که در اعمال دینی خود مشکل داشته باشد توانایی دین یار بودن را ندارد، برای دین یار بودن ابتدا باید این مشکلات درونی را برای خود حل کند تا بتواند دین یار باشد./9315/پ203/س

ارسال نظرات