۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۸۳۱۱۵
کارشناس حوزوی:

همه انسان‌ها نیاز به رهبر و حاکم شایسته دارند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس اخلاق، تریت و عقاید گفت: انسان موجودی اجتماعی است که نیاز به رهبر و حاکمی سالم و در خور و شایسته دارد که بتواند جامعه را حفظ و هدایت کند.
پرسمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس اخلاق، تربیت و عقاید، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث اهداف بعثت رسولان پرداخت و گفت: انسان موجودی اجتماعی است که نیاز به رهبر و حاکمی سالم و در خور و شایسته دارد که بتواند جامعه را حفظ کند و هدایت کند.

وی ادامه داد: پیوسته در جوامع انسان‌های خودکامه و زورگو وجود داشتند که قدرت را به دست می‌گرفتند، آن‌ها، هم مردم را از نظر اعتقادات از خدا دور می‌کردند و هم بیشترین ظلم را به آن‌ها وارد می‌کردند، طاغوت‌ها و مستکبرین مردم را برای رسیدن به مقاصد خود به استضعاف می‌کشاندند و تلاش می‌کردند که شرک و بت پرستی را در بین توده‌های عوام رواج بدهند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: طاغوتیان خود را ارباب و صاحب جان، مال و آبروی مردم قلمداد می‌کردند، پیامبران اینجا دو وظیفه بزرگ را آشکار می‌کردند که از هر یک از فایده‌های بعثت هستند و یکی از آنها نفی طاغوت و مبارزه با مستکبران سرکش است.

وی افزود: قرآن می‌فرماید «این گونه است که در هر امتی ما پیامبری فرستادیم که به مردم بگوید تنها خدا را بپرستند و از طاغوت‌ها اجتناب کنند و خداوند برخی از مردم را که به دستور خدا عمل کردند هدایت فرمود و بعضی هم که عمل نکردند در گمراهی و ضلالت ماندند» در طول تاریخ سرسخت‌ترین دشمنان پیامبران، حکام ظالم و مستکبر بودند که در برابر پیامبران می‌ایستادند.

این کارشناس اخلاق و تربیت اظهار داشت: فایده دوم بعثت، اقامه قسط و تشکیل حکومت عدل الهی است، در واقع پیامبران با تشکیل حکومت‌های الهی با حکومت‌های جور می‌جنگیدند و در برابر آن‌ها می‌ایستادند، اگر مردم با پیامبران همراهی می‌کردند طاغوتیان نابود می‌شدند و حکومت‌های خودکامه از بین می‌رفتند و مردم همراه پیامبران حکومت عدل الهی را تشکیل می‌دادند و این یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران محسوب می‌شد.

وی بیان کرد: قرآن ارسال رسل را برای اقامه قسط و تشکیل حکومت عدل معرفی می‌کند، مانند سوره حدید آیه 25 خدا می‌فرماید «ما به تحقیق پیامبران خود را با ادله و معجزه فرستادیم و همراه آن‌ها کتاب و میزان فرستادیم تا مردم به اقامه قسط قیام کنند و جامعه، جامعه عدل و قسط شود»، در جامعه ای که حکام زورگو با زور و ظلم بر مردم حکومت می‌کنند صرف نزول کتاب و احکام تربیتی و موعظه و نصیحت کارساز نخواهد بود.

وی ادامه داد: چون این گروه هرگز زیر بار حرف خدا نمی‌روند و بینه و حرف حق را نمی‌پذیرند، اینجا است که باید زور در کار باشد و قدرت لازم است که حکومت ظلم را از بین  ببرد، در سوره حدید آیه 26 خدا می‌فرماید «آهن و شمشیر است که کار را پیش می‌برد، تا اینکه حکومت طاغوت برچیده شود و به جای آن حکومت الهی انبیا مستقر شود» و این گونه است که دیگر ظلمی در جامعه نخواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدی ابراز داشت: خدا می‌فرماید «هر امتی رسولی دارد که وقتی پیامبرشان آمد بین آن‌ها با عدل و قسط حکومت می‌کند و هرگز مورد ظلم و ستم واقع نخواهند شد»، فایده دیگر بعثت اتمام حجت بر کفار و معاندین دین است که بعداً نگویند خدایا اگر پیامبری می‌فرستادی من این کارها را نمی‌کردیم و به تو ایمان می‌آوردیم و حجت بر آن‌ها تمام نمی‌شد.

وی در پایان اظهار داشت: بعد از ارسال رسل عذر و بهانه‌ای برای هیچ کس نمی‌ماند و کسی نمی‌گوید عذاب ما ظلم در حق ما است، قرآن این مطلب را به این شکل بیان می‌کند (در دعای ندبه هم آمده است) «اگر ما پیش از فرستادن پیامبر کافران را به وسیله نزول عذاب هلاک می‌کردیم، آن‌ها به یقین می‌گفتند که چرا برای ما رسولی نفرستادی که ما از او پیروی کنیم و این ذلت و خواری برای ما پیش نیاید» ولی با ارسال رسل حجت بر آن‌ها تمام شد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات