۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۸۳۴۸۷

امام رضا تجلی اسماء الهی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس شبکه وهابی نور در برنامه یکتاپرستی با تفسیر غلط از اسماء وصفات الهی، منکر ظهور تجلی اسماء وصفات الهی درائمه و خصوصا امام رضا (ع) شد.
امام رضا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، کلهر کارشناس شبکه وهابی نور در برنامه یکتاپرستی با تفسیر غلط از اسماء و صفات الهی، منکر ظهور تجلی اسماء وصفات الهی در ائمه خصوصا امام رضا (ع) شد.


امام رضا (ع) آیینه تمام نمای حق است و زیارت ایشان، زیارت خداست، با مروری به روایات برجای مانده از اهل بیت (ع) می‌بینیم که امام رضا (ع) آیینه تمام نمای حق شناخته شده‌اند و زیارت ایشان همچون زیارت خدا در عرش است.


این ‌که امامان ما اسماء حسنای خداوند عزوجل هستند یعنی آنها لسان الله، وجه الله، عین الله، جنب الله، یدالله هستند، این عبارات درباره ائمه (ع) به چه معنا است؟

این‌گونه روایات به مطلبی اشاره می‌کنند که توضیح و شرح آن ‌را باید در حکمت متعالیه و عرفان نظری جست. اما در عین حال، در این‌جا به دو نکته اشاره می‌کنیم:

1- انسان کامل، تجلی اعظم یا مظهر اتم خداوند: بر اساس این دیدگاه (حکمت متعالیه و عرفان نظری) همه‌ی عالم، مظهر و جلوه حق است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد. نکته ی مهم در اینجا این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می‌آیند و بخشی از اسمای الهی را جلوه گر هستند؛ تنها انسان کامل است که مظهر جامع حق است و می‌تواند آنگونه که حق تعالی می‌خواهد تجلی گر تمام اسما و صفات او باشد؛ به همین دلیل انسان کامل را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده‌اند. «یدالله یزدان پناه،مبانی و اصول عرفان نظری، ص 591».

2- انسان کامل خلیفه حق تعالی: یکی از نسبت هایی که عارفان میان انسان و خدا بر قرار می‌دانند، خلیفة الله بودن انسان کامل است. جانشینی از خداوند از سوی خداوند نیز تنها هنگامی ممکن است که صفات خداوند در او تحقق یابد، صفاتی که خداوند با آنها عالم را تدبیر می‌کند. «یدالله یزدان پناه،مبانی و اصول عرفان نظری، ص 6».

منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه (ع) خواسته های خود را به مردم اعلان می‌کند و آنچه ائمه می‌فرمایند سخن خداوند است.

حال با توجه به این دو نکته معنای این روایات که ائمه (ع) اسمای حسنای خدایند، روشن می‌شود؛ زیرا معنای این روایت این است که ائمه (ع) برترین جلوه گر اسما و صفات خداوند و جانشینان او هستند و به این جهت می‌توانند عالم را به اذن خداوند تدبیر کند.

بنابر این، منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه خواسته های خود را به مردم اعلان می‌کند و آنچه ائمه می‌فرمایند سخن خداوند است.

مقصود از یدالله، نیز این است که خداوند از طریق ائمه (ع) کارهای خود را انجام می‌دهد. چنانکه منظور از عین الله این است که خداوند از طریق ائمه به مردم توجه می‌کند. وجه الله، و جنب الله بودن نیز با توجه به مقام خلافت الهی ائمه دارای معنا و قابل درک است.

همچنین در «کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس»، استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی‌القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می‌کند و در پایان می‌نویسد: استحباب زیارت آن حضرت در ماه رجب گذشت و البته مرحوم محدث قمی هم روز 25 ذی‌القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است.

بنابراین زیارت آن حضرت فضیلت بسیار دارد و امروز باید از راه های دور و نزدیک خودمان را به زیارت حضرتش مشغول کنیم.


اما زیارت امام رضا (ع) هم آداب بسیاری دارد که بارها در مورد آن شنیده ایم. اگر به زیارتنامه آن حضرت تاملی داشته باشیم، می‌بینیم که ذیل سطور مطرح شده در آن زیارت مخصوص آمده است: خدایا من به سوی تو قصد کردم از وطنم و تو را می‌خواهم و این به خاطر آن است که امام رضا (ع) تجلی اسماء و صفات الهی است.


شاید اینجا برای بسیاری این سوال مطرح شود که چطور می‌توان با زیارت امام رضا (ع) به تجلی اسماء و صفات الهی دست یافت؟

سوال دشواری نیست و پاسخی ساده دارد. گنجینه سخنان حضرت رضا (ع) دریای بیکرانی است که تشنگی هر ارادتمند عاشقی را سیراب می‌کند. در این کلمات گهربار هر از گاهی تامل کنیم تا هنگام زیارت حضرت (ع) عرفان به حق ایشان در ما متجلی شود./1415/1409/ح

ارسال نظرات