هر اثر علمی که برای رضای خدا تولید شود ماندگار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسن علی اکبری، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه پژوهشی قرآن المهدی به برخی شاخصههای داشتن روحیه علمی اشاره کرد و روح حقیقتجو، پیمودن راه حق و حقیقت، تفکر علمی و تولید علمی را برخی از این شاخصهها برشمرد.
وی با بیان اینکه هرکس مدعی روحیه علمی است باید یک خروجی از این روحیه علمی داشته باشد، افزود: تولید علمی اکثرا کتاب و نوشتار است اما گفتار هم میتواند از تولیدات علمی باشد؛ امام علی(ع) درباره نوشته بسیار توجه داشتند و فرمودند «وقتی یک چیزی را نوشتهای چندبار آنها بررسی کنید زیرا نوشته تو سفیر تو پیش دیگران است؛ گفتار انسان همچنین است».
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: در تولیدات هنری بحث است که چقدر تولیدات علمی محسوب و قطعا برخی از هنرهای کاشف از علمی است و مقامات علمی انسان است؛ شاخص دیگر استنباط علمی است، انسان وقتی به علم میرسد که به استنباطها و درکها و بهرهگیری و شرحگیریها از مواد مختلف پی برد این فرد عالم است و روحیه علمی دارد.
وی گفت: شخصیت علمی هم به عنوان یک شاخص برای روحیه علمی است، منظور از شخصیت علمی از اعتماد به نفس برخوردار باشد، بعضیها ناقل هستند، یعنی بیشتر تولیدات دیگران نقل و انتقال میدهند؛ شخصیت علمی اگر نتواند دانش افزایی کنند، نحوه طرح بحث و اعتماد نفس آن نشان میدهد این انسان عالم است؛ اخلاق علمی هم یک معیار برای روحیه علمی است، انسانی که روحیه علمی دارد باید پایبند به اخلاق علمی باشد؛ به سرقت علمی نمیتوان علم گفت.
حجت الاسلام علی اکبری اظهار کرد: مرحوم آیتالله اهتمام یکی از چهرههایی است که حقیقتا از روحیه علمی برخوردار بود و تمام این معیارها و شاخصها در شخصیت و رفتار و آثار ایشان وجود داشت؛ روحیه حقیقتجویی، قدرت استنباط و نوآوری علمی بالایی داشت و از لحاظ شخصیت و اخلاق علمی، بسیار نقاد و کنجکاو بود.
وی ادامه داد: دوره آیتالله اهتمام از سختترین شرایط در قرون گذشته بود و ایشان حداقل زمینهها علمی را داشت و چیزی جز روحیه علمی و شخصیت علمی ایشان را به زمینه تولیدات علمی نکشاند؛ شرایط زمان ایشان انزوای کامل علما و حاکم شدن اندیشه غرب در جامعه بود و خودباختگی در برابر فرهنگ غرب وجود داشت؛ ایشان در همین جبهه خاکریز میزند و به سراغ علم روز میرود در علوم فیزیک، شیمی و ریاضی شروع به تدریس و تألیف کتاب میکند.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: زمان پهلوی از زمان قاجار و صفویه و دورههای قبل بدتر بود و دورههای قبل بسیار بهتر از زمان پهلوی بودند و پادشاهان کنار علماء و علماء مشاور پادشاهان بودند؛ ولی در دوره پلوی شرایط برای علماء و روحانیون بسیار سخت بود و مردم جامعه روحانیت را عامل شومی و نهضی میدانستند.
وی گفت: در شخصیت مرحوم آیت الله اهتمام نوعی جامعیت وجود داشت؛ در آن زمان هم کسانی بودند که داخل حجرهها میرفتند به تولیدات علمی خودشان میپرداختند هر کسی در عالم خودش بود و به دیگران کار نداشت؛ ولی مرحوم آیت الله اهتمام توأم با کار علمی، کار تبلیغی، منبر و مسجد و نماز جماعت و تعامل با مردم و حل و فصل مشکلات مردم میپرداختند.
وی ابراز کرد: بعضیها معتقدند که کثرت استاد خود موضوعیت دارد و آن را یک معیار فضیلت و برتری میدانند و کسانی مانند شهید مطهری کثرت استاد را مذمت میکردند؛یکی از ویژگی آیت الله اهتمام این بود که اساتید بسیاری ندیدهاند؛ ایشان از لحاظ روحیه فکر و عقلی روانی بسیار قوی بوده است با حداقل اساتید توانست این تولیدات و آثار داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع ) افزود: وقتی مرحوم آیتالله مطهری این آثار را مینوشت کسی ایشان ر ا نمیشناخت؛ اگر ایشان شهید نمیشد شاید آثار ایشان هنوز مخفی میماند؛ بنابراین کسی برای خدا کار کند و اثر علمی را تولید علمی کند، سنت خداوند این است که آنرا از مکتوم بودن در میآورد و خداوند این اثر را حفظ میکند./998/پ202/ی