۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۸۷۱۵۸
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان:

عرفه روز تفکر و اعتراف به گناهان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان روز عرفه را روز بندگی، تفکر و اعتراف به گناهان دانست و گفت: اگر انسان قدر و منزلت این روز را بداند و عمق دعای عرفه را درک کند، روزی سرشار از معرفت الی الله را تجربه خواهد کرد.
حجت الاسلام سعيد احمدي - مدير حوزه علوم اسلامي دانشگاه زنجان

حجت الاسلام سعید احمدی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان و استاد حوزه علمیه امام صادق (ع) زنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، وقوف حجّاج بیت الله الحرام در صحرای عرفات را زمینه ساز از بین بردن نفس عماره در روز بعد دانست و اظهار داشت: روز عرفه همانطور که از اسمش نیز پیدا است، روزی است که شناخت برای انسان حاصل می شود و برای نام گذاری این روز نیز وجوه مختلفی از جمله دیدار حضرت آدم و حوا بعد از سرگردانی در زمین ذکر شده است.

 

وی در ادامه افزود: ولی در حقیقت روز عرفه روزی است که حجّاج با وقوف در عرفات خود را می شناسند و این شناخت زمینه ساز از بین بردن نفس عماره در روز عید قربان می شود که در روایات هم آمده است « من عرف نفسه فقد عرف ربّه ».

 

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان در ادامه تضرع و مناجات های دلنشین امام (ع) در فرازهایی از دعای عرفه را یکی از برکات وجود ائمه (ع) دانست و تاکید کرد: یکی از برکاتی که شیعه دارد این است که اهل بیت (ع) دعاهای مختلفی انشاء کرده اند که ادب حضور در محضر الهی و مناجات با خداوند را به ما یاد می دهد و به نظر بنده اگر دعای عرفه وجود نداشت وقوف در صحرای عرفات نیز بدون این دعای بسیار پر مغز معنایی نداشت.

 

وی در ادامه تصریح کرد: اگر توجه کنید این دعا فراز دارد، فرود دارد و محل خواستن حوائج؛ در حقیقت امام در این دعا معنای واقعی فقر در محضر خداوند را نشان دادند که همه چیز از خدا است و ما چیزی از خود نداریم که در برابر او مغرور باشیم.

 

حجت الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به نکته ای تاریخی در مورد دعای عرفه اظهار داشت: آنچه که بین همه مردم معروف است این است که امام حسین (ع) این دعا را در همان سالی که از مکه به سمت کربلا حرکت کردند انشاء فرموده اند ولی احتمالا حقیقت چیز دیگری است، چون امام (ع) آن سال حجّشان را تبدیل به عمره نمودند پس باید به عرفات نرفته باشند که به احتمال زیاد این دعا در سال های قبل از طرف امام (ع) انشاء شده است.

 

وی در ادامه به چگونگی عمق بخشیدن به ارتباط و معرفت خداوند اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که در این روز به آن تاکید شده شناختن خالق و معبود است و حتی در روایات نیز آمده است که هر کس در شب قدر آمرزیده نشود دیگر تا سال بعد آمرزیده نخواهد شد مگر این که عرفه را درک کند، پس در حقیقت این روز در ردیف شب بزرگی مانند شب قدر قرار گرفته است و می توان روز عرفه را نقطه عطفی در سیر تکامل معنوی انسان در مسیر توبه و بازگشت به خویش و خدای خویش دانست.

 

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه زنجان در پایان افزود: اگر انسان قدر و منزلت این روز را بداند و عمق دعای عرفه را درک کند، روزی سرشار از معرفت الی الله را تجربه خواهد کرد و در یک جمله می توان گفت که روز عرفه روز بندگی، تفکر و اعتراف به گناهان است. /949/پ202/ب

ارسال نظرات