۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۸۷۵۲۴
کارشناس روس؛

بحران در روابط قاهره و واشنگتن بیشتر شده است

خبرگزاری رسا ـ آمریکا به اسلام آمریکایی به عنوان وسیله‌ای برای ایراد فشار و تغییر دادن فضای سیاسی منطقه می نگرد.
سرگي لاوروف و نبيل فهمي وزير خارجه روسيه و وزير خارجه مصر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو صدای روسیه در نشستی سیاسی با رولاند بیجاموف، به روابط مصر و آمریکا پرداخت که چند هفته ای است به سردی گراییده.

بیجاموف در پاسخ به سؤالی مربوط به مناسبات آینده مصر و آمریکا گفت: واقعاً مناسبات قاهره و واشنگتن در وضع بحرانی قرار داشته و این در درجه اول با موضع آمریکا در مورد اخوان المسلمین و برکناری محمد مرسی ارتباط دارد.

 

آمریکا به اسلام باب میلش(آمریکایی) به عنوان وسیله‌ای برای ایراد فشار و تغییر دادن فضای سیاسی منطقه می نگرد و این مسئله ای است که مقامات کنونی مصر و ملت آن کشور از آن ناراحتند. با این حال فکر نمی‌کنم که روابط دو کشور به بن بست رسیده و انتظار چرخش های دیپلماتیکی از قاهره نداشت. آمریکا مثل سابق طرف اصلی راهبردی مصر است و نبیل فهمی بر این نکته تأیید کرد. در عین حال مصر تلاش می‌کند تنوع بیشتری در سیاست خارجی خود ایجاد کرده و مناسبات بهتری با دیگر کشور ها برقرار کند.

 

در حال حاضر در جامعه مصر روحیات ضد آمریکایی بسیار بالا رفته و این کشور خواهان رابطه با روسیه به عنوان کشور جایگزین آمریکا شده است. به زودی هیئتی مصری در یک دیدار غیر رسمی از مسکو دیدن خواهد کرد.

 

جمال زهران، مسئول هماهنگی "جمعیت ملی به خاطر تغییرات در مصر"، که یکی از اعضای این هیئت است گفته است: هدف بازدید ما احیا و بازسازی روابط گرمی است که زمانی شوروی و مصر را به یکدیگر پیوند داده بود.

 

به گفته بیجانف؛ پوشیده نیست که مقامات شوروی کمک های قابل ملاحظه سیاسی، اقتصادی و نظامی به مصر می رساندند؛ اما مصر با ارتکاب اشتباه سیاسی به سمت غرب رفت. لیکن پس از دو انقلاب و برکناری اخوان المسلمین از حکومت، به نظرم وقت مساعدی فرا رسیده تا روابط دوستی با روسیه دوباره برقرار شود.

 

رولاند بیجاروف در ادامه افزود: البته بعید است مناسبات مصر و مسکو در سطحی احیا شود که در زمان جمال عبد الناصر بود. نه مصر برای این کار آماده است و نه روسیه. در حال حاضر کرملین در درجه اول منافع اقتصادی خود را دنبال می کند و برای همکاری‌های اقتصادی بر پایه سود متقابل آماده است.

 

وی در انتها گفت: درباره مناسبات سیاسی با مصر باید گفت، مسکو خواهان روابطی مانند رابطه قاهره با واشنگتن نیست. رابطه ای که در آن واشنگتن از طرف مصری خود سوء استفاده زیادی می کند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات