۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۸۷۸۰۰
استاد حوزه علمیه:

عید غدیر مایه همبستگی مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تأمین غذای روح بر عهده طلاب و روحانیان است، گفت: خطر از کار افتادن روح به مراتب از جسم بیشتر است؛ بنابراین اگر غذای روح به درستی تأمین شود شخص به کمال می رسد و گرنه هلاک خواهد شد.
عيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت الاسلام جعفر انواری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز، در جمع طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت شهرستان خورموج، با تبریک عید سعید غدیر گفت: عید غدیر بزرگ ترین عید مسلمانان و شیعیان است و معنای واقعی جمله «الذی جعلتهُ للمسلمینَ عیدا» که در دعای قنوت نماز عید فطر و قربان آمده این است که عید از بزرگ ترین روزهای خدا است.

این استاد اخلاق حوزه در ادامه گفت: غدیر بزرگ ترین عید مسلمین است اما متأسفانه برخی غدیر را عید شیعیان و شاید محدودتر عید سادات معرفی می کنند که این خوب نیست.

وی با اشاره به شبهاتی که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده است، افزود: وهابیت و دشمنان شیعه برای خدشه وارد کردن برپیکره شیعه به شبهات بی اساس خود دامن زده اند و شیعه به ویژه طلاب باید نسبت به این شبهات آشنا باشند و خود را برای مقابله با این چنین شبهات آماده کنند، در غیر این صورت مردم را به سوی شک در دین پیش می برد و این برای جامعه شیعی مناسب نیست.

حجت الاسلام انواری در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت طلبگی اشاره کرد و بیان داشت: همان طور که جسم انسان نیاز به غذا دارد و اگر غذا نتواند نیازهای بدن را تأمین کند بدن از کار می افتد، روح انسان نیز نیاز به غذا دارد و تأمین غذای روح بر عهده طلاب و روحانیان است.

وی افزود: خطر از کار افتادن روح به مراتب از جسم بیشتر است؛ بنابراین اگر غذای روح به درستی تأمین شود شخص به کمال می رسد و گرنه هلاک خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: طلبه اگر به راهی که انتخاب کرده ایمان و اعتقاد داشت باشد از ملامتِ ملامت گران هرگز نمی هراسد و اگر روایت «هرکس یک نفر را هدایت کند از هر چه خورشید بر آن می تابد بهتر است» آینه کار خود قرار دهد و با همه وجود آن را بپذیرد دیگر حرف دیگران برای او اهمیتی ندارد و چون تنها خدا را می بیند خدا نیز در همه عرصه های زندگی به کمک وی می رسد.

وی هم زبانی با مردم و خوش اخلاقی را دو وظیفه مهم یک طلبه عنوان کرد و اظهار داشت: طلبه ای که از لحاظ اخلاق خود را ساخته باشد و با اقشار گوناگون مردم خوش برخورد باشد در دل مردم جا می گیرد و مردم بیشتر او را دوست خواهند داشت و اگر خدایی نکرده غرور و تکبر به سراغش آمد و خودش را بالا بگیرد به یقین مردم از اطراف او پراکنده می شوند و اینجاست که مردم نسبت به طلبه بدبین خواهند شد.

استاد اخلاق حوزه در پایان با اشاره به این که اعتدال و میانه روی برای همه به ویژه طلاب ضروری است، گفت: بنا به سخن امام علی(ع) مبنی بر «آدم جاهل کارش یا افراط است یا تفریط» هر کس از این قانون مهم سرپیچی کند جاهل است و این اعتدال در عبادت، مطالعه، خوردن و خوابیدن باید رعایت شود./9454/پ202/ب

ارسال نظرات