۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۸۸۳۶۲
با هدف مشارکت مردم در امور خیریه؛

اوراق وقفی برای نخستین بار منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقفی یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بوده که زمینه جدیدی در وقف مشارکتی ایجاد خواهد کرد.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، مهندس عبدالرضا عابد، قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مطابق بند 45 قانون بودجه سال 1392 کل کشور، به سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه داده شده، به منظور تأمین مالی طرح‌های انتفاعی و عام المنفعه در حوزه توسعه موقوفات و بقاع متبرکه، با نظارت بانک مرکزی نسبت به انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقفی(اوراق بدون سود) تا سقف معین اقدام نماید، براین اساس سازمان اوقاف و امور خیریه با همکاری بنیاد توسعه و عمران موقوفات در صدد انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقفی برآمده است.

 وی ابراز کرد: انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقف اخیراً به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با محوریت معاونت‌های تخصصی این سازمان و مراجع ذیصلاح مطرح شده است و این موضوع زمینه جدیدی است که با همت دست اندرکاران امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

عابد گفت: در این طرح به دنبال تأمین منابع مالی برای طرح های سود آور در قالب اوراق مشارکتی و مشارکت مردم در طرح‌های عام المنفعه در قالب انتشار اوراق وقفی هستیم.

رییس بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با بیان این‌که ارتباط و تعامل با بانک مرکزی و انجام مراحل قانونی به منظور اخذ مجوز و موافقت نامه اصولی، لزوم انتخاب بانک عامل و امینبا آگاهی کامل حاصل گردیده، افزود: به جهت آشنایی بیشتر و استفاده از تجارب عملی نهادها و سازمان‌هایی که سابقه انتشار اوراق مشارکت داشته‌اند، با برخی از آن‌ها تعامل و ارتباط برقرار شده و از تجارب مفید آن‌ها استفاده لازم به عمل آمده است.

عابد اظهار کرد: از طرفی به جهت شناسایی و انتخاب مناسب ترین پروژه، اقدام به جمع آوری اطلاعات پروژه‌های برتر در برخی استان‌ها گردیده تا بتوان پروژه‌های واجد شرایط را انتخاب نماییم.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تفاوت بین اوراق مشارکت و اوراق وقفی، گفت: هدف از ارائه اوراق وقفی، ایجاد موقوفات جدید به صورت گروهی و به عبارت دیگر « وقف مشارکتی و جمعی» است و در حقیقت عرضه این اوراق فرصتی است تا شعار زیبای « همه واقف باشیم » را عملی کنیم.

وی تاکید کرد: این طرح برای مردم و خیرین امکان سهیم شدن در سنت پسندیده وقف را با مبالغ اندک فراهم می‌آورد و در این روش مردم در قالب «قرارداد صلح» وجوه مورد نظر خود را به سازمان اوقاف می‌دهند و این سازمان اقدام به احداث  پروژه‌های مربوطه و عام المنفعه می‌نماید و در صورت گسترش و ترویج این روش می‌توان همه ساله در نقاط مختلف کشور و با توجه به نیاز هر منطقه اقدام به احداث پروژه‌های عام المنفعه نظیر: بیمارستان، درمانگاه، دارالایتام، آسایشگاه و ... و مراکز علمی و آموزشی و ... نمود.

عابد افزود: به عبارت دیگر تفاوت اوراق مشارکت و اوراق وقفی در این است که اوراق مشارکت برای تأمین مالی پروژه‌های سازمان در حوزه توسعه موقوفات و بقاع متبرکه بوده و در این اوراق، به خریداران، سود پروژه در سررسیدهای مقرر پرداخت گردیده و پس از اتمام پروژه، خریداران با دریافت اصل سرمایه و سود آن از پروژه کاملاً جدا می‌شوند، ولی در بحث اوراق وقفی مردم و خیرین به دنبال سود مادی نیستند و پس از اتمام پروژه نامشان به عنوان واقف ثبت خواهد شد.

رییس بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور خاطرنشان کرد: طرح اطلاع رسانی انتشار اوراق مشارکت و اوراق وقفی تهیه شده و در آینده نزدیک به استحضار مردم عزیزمان خواهد رسید./966/د102/ی

ارسال نظرات