۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۸۹۵۴۴
آیت الله اراکی:

مصیبت عطش از جانگدازترین وقایع عاشورا است

با اشاره به اینکه در عزاداری‌ برای امام حسین(ع) باید مراقب باشیم تا حرمت این شعار الهی حفظ شود، گفت: از آنجا که شعائر الهی برای مذهب خاصی نیست اهل سنت هم می‌توانند از برکت این عزاداری‌ها بهره‌مند شوند کما اینکه تا کنون نیز این گونه بوده و در بسیاری از مناطق سنی نشین کشور شاهد ابراز ارادت برادران اهل سنت به اهل بیت(ع) هستیم.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب در جلسه درس فقه الشعائر که شبهای دهه اول محرم در قم برگزار می‌شود با استناد به آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَاتُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّـهِ» گفت: سومین حکم عام برای شعائر الهی حرمت احلال شعائر یا وجوب عدم احلال شعائر است.


وی با اشاره به این که آیه شریفه بیان می دارد مرز حرمت شعائر نباید مورد هتک قرار گیرد و به عبارت دیگر به مومنین تکلیف می‌کند که مرز حرمت شعائر الهی را حفظ کنند، ادامه داد: این احلالی که در آیه شریفه حرام شمرده شده است هم بر حرمات عرفیه و هم بر حرمات شرعیه منطبق می شود. از این رو لاتحلوا بر آنچه که عرفا برای چیزی حریم شمرده شده صدق می کند و در حقیقت نوعی امضای حریم عرفی است. مثل ذات الشیبه(پیرمرد قوم) که عرف برای او حریم و حرمت قائل است.


رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با تاکید بر این که نباید گمان کنیم بین «عدم احلال» و «تعظیم شعائر» نسبت تساوی وجود دارد، گفت: بین این دو عنوان نسبت عموم و خصوص من وجه برقرار است، از این رو گاهی یک فعل تعظیم به شمار می آید لکن احلال یک محرم است مثل قمه زنی یا پذیرایی از عزاداران با مال حرام که هر چند این کار را عرف تعظیم می داند لکن عدم احلال حرمت بر آن صدق نمی‌کند.


وی ادامه داد: از سوی دیگر گاهی بر فعلی عدم احلال صدق می‌کند در حالی که آن کار تعظیم نیست مانند کسی که همسایه مسجد است ولی هیچ وقت به مسجد نمی رود در اینجا عدم احلال صدق می‌کند چرا که این شخص هتک حرمتی نسبت به مسجد نکرده لکن تعظیمی هم نسبت به آن نداشته است.


آیت الله اراکی بیان داشت: ماده اجتماع این دو عنوان جایی است که مثلا شخصی مسجد را نجس کند در این صورت هم احلال صدق می کند چرا که حرمت مسجد را نگه نداشته و هم مسجد را تعظیم نکرده است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در عزاداری‌ برای امام حسین(ع) باید مراقب باشیم تا حرمت این شعار الهی حفظ شود، گفت: از آنجا که شعائر الهی برای مذهب خاصی نیست اهل سنت هم می‌توانند از برکت این عزاداری‌ها به عنوان یکی از شعائر الله بهره‌مند شوند کما اینکه تا کنون نیز این گونه بوده و در بسیاری از مناطق سنی نشین کشور شاهد این مساله و ابراز ارادت برادران اهل سنت به اهل بیت(ع) هستیم.


استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به عظمت حادثه عاشورا اظهار داشت: در کربلا جریانات خاصی اتفاق افتاد که جا دارد هر کدام به صورت مجزا بررسی شود. یکی از این وقایع مصیبت تشنگی است که به همه زخم ها و دردهای این جریان عظیم، شدت بخشیده است و دردناک ترین لحظات را در این باره می توان در کلمات حضرت زینب (س) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) جستجو کرد. صلی الله علیک یا اباعبدالله./916/پ202/ع

ارسال نظرات