۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۸۹۹۸۲
همزمان با هفته کتاب صورت گرفت؛

اهدای 18 هزار جلد کتاب به کتابخانه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اهدای 18 هزار جلد کتاب به کتابخانه آستانقدس رضوی از سوی یکی از علمای اصفهان خبر داد.
اهداي کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد هادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت  هفته کتاب و کتابخوانی در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به 11 قرن سابقه نگهدای آثار مکتوب در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: این کتابخانه به لحاظ تعداد عناوین کتاب ها و نیز نفاست وحفاظت، هم اکنون رتبه نخست منطقه را دارد.

 وی افزود: گنجینه خطی این کتابخانه به دلیل انتساب به حضرت رضا(ع) در قرون گذشته توانسته است آثار ارزشمند اسلامی را نگهداری کند به گونه ای که امروز 85 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی در آن وجود دارد.

 وجود هفت جلد قرآن خطی منسوب به ائمه اطهار(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس/ رهبر معظم انقلاب؛ از بزرگ ترین واقفان کتاب های خطی

زاهدی با اشاره به وجود قرآن های منسوب به ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: هفت جلد قرآن خطی منسوب به ائمه اطهار(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس وجود دارد که نخستین نسخه، در ابتدای قرن چهارم هجری اهدا شده است.

 وی با بیان این که کتب خطی به صورت اهدا، وقف، نذر، امانت یا خرید در اختیار این کتابخانه قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از بزرگ ترین واقفان کتاب های خطی در طول تاریخ شکل گیری این کتابخانه هستند که تعداد کتاب های خطی اهدا شده از سوی ایشان، 14 هزار نسخه است.

 دیجیتال سازی رایگان کتابخانه های خطی حوزه های علمیه

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اختصاص پنج میلیارد تومان از سوی تولیت آستان قدس رضوی جهت خرید منابع کتابخانه ای، ادامه داد: از محل این اعتبار، 746 هزار نسخه چاپی و هشت هزار نسخه خطی خریداری شده است.

 زاهدی با اشاره به دیجیتال سازی منابع خطی کهن کشور، گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و در دست اقدام است از جمله به منظور حفظ و حراست مواریث فرهنگی، کتابخانه های خطی حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی به صورت رایگان در همان محل دیجیتال سازی می شوند.

 وی با بیان این که توجه به حوزه های پژوهش و جنبش نرم افزاری همواره مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی بوده است، تصریح کرد: امروز پژوهش محوری از محور های اساسی فعالیت کتابخانه آستان قدس است، به گونه ای که تولیدات علمی این کتابخانه و همچنین مراجعه کنندگان، تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته نیز 250 مقاله علمی در نشریات مختلف منتشر شده است.

 وجود 10 کتابخانه تخصصی در مجموع کتابخانه های آستان قدس رضوی

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس یادآور شد: از دیگر رویکردهای  این سازمان، ایجاد کتابخانه های تخصصی در علوم مختلف بوده است که در نتیجه آن، امروز در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی  افزون بر 50 کتابخانه وجود دارد که 10 کتابخانه آن تخصصی است.

 زاهدی با اشاره این که کتاب های این کتابخانه به 88 زبان دنیا هستند و به ترتیب زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی بیشترین تعداد را دارند، افزود:  این کتابخانه در سه سال گذشته 200 هزار جلد کتاب به مراکز پژوهشی، فرهنگی و آموزشی به صورت امانت و اهدا، اعطا کرده است و در پنج سال گذشته نیز 518 هزار کتاب چاپی به کتابخانه اهدا شده است.

 وی، غنی سازی منابع کتابخانه ای دیگر مراکز فرهنگی نظیر مساجد، مدارس و حوزه های علمیه را از دیگر رویکردهای کتابخانه آستان قدس رضوی برشمرد و ابراز کرد: نوسازی و بازسازی کتابخانه آیت الله حکیم در تهران با همین رویکرد صورت گرفته است.

 راه اندازی آزمایشی کتابخانه دیجیتال

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس با بیان این که تاکنون بالغ بر 21 میلیون مدرک اطلاعاتی، اعم از کتاب، سند، نشریات، عکس و کتاب دیجیتال جمع آوری کرده است، یادآور شد: کتابخانه دیجیتال که با رویکرد توسعه دایره کتابخوانی هم اکنون به صورت آزمایشی راه اندازی شده است، در آینده نزدیک به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

 زاهدی با اشاره به ارائه خدمات این کتابخانه به صورت سیار، تصریح کرد: این خدمات شامل کتاب رسانی به استادان دانشگاه، حوزه های علمیه، معلولان و جانبازان است.

 وی یادآور شد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، حجت الاسلام عابدین زاده، از علمای اصفهان کتابخانه شخصی خود را که شامل 18 هزار جلد کتاب می شود، به کتابخانه آستان قدس اهدا کرده است که این امر افزون بر ارتقای کمی و کیفی منابع کتابخانه، به نگهداری و حفاظت مطمئن این آثار نیز کمک می کند.

 رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس، در خصوص برنامه های این سازمان در هفته کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: این برنامه ها شامل ارائه خدمات بدون محدودیت به مهمانان و زائران، مسابقه کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتابخوانی، عدم محدودیت ارائه منابع، معرفی اعضای فعال نمونه تالارها و کتابخانه ها، معرفی و تجلیل از خردسال ترین و بزرگسال ترین عضو کتابخانه، تقدیر از اهدا کنندگان و واقفان کتاب و تجلیل از بازنشستگان است./930/پ202/س

ارسال نظرات