۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۹۷۸
در دوره امام حسین شناسی مطرح شد؛

سیدالشهدا در دیدگاه اهل‌بیت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نبی‌اکرم(ص) و اهل‌بیت امام حسین(ع) را به عنوان یک رمز برای بشریت تا روز قیامت بیان می‌کنند تا در جامعه محفوظ بماند،‌ گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «تا روز قیامت روزی نیست که هزاران ملک از خدا برای زیارت حسین بن علی(ع) اجازه نگیرند».
حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد طبسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد طبسی از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم شب گذشته در دوره کوتاه مدت امام حسین(ع) شناسی که با حضور طلاب، علما و اقشار مختلف مردم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد،‌ به بررسی شخصیت سیدالشهدا(ع) در نزد ائمه(ع) پرداخت،‌ گفت: افزون‌بر کتاب‌های شیعه در کتاب‌های اهل تسنن نیز مطالبی فراوانی درباره منزلت و جایگاه امام حسین(ع) بیان شده است.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات و بررسی‌ها روایت اهل‌بیت(ع) رابطه ما با سیدالشهدا(ع) را قبل از ولادت تا زمان وارد شدن به بهشت بیان کرده‌اند، بنده نیز تمام این روایت و مطالب را در کتابی به نام «مع الحسین» جمع‌آوری کردم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که تمام اهل‌بیت(ع) درباره شخصیت سیدالشهدا(ع) مطالبی بیان کرده اند، خاطرنشان کرد: روزی اباعبدالله الحسین(ع) به محضر پیامبر(ص) در حالی که عبید بن کعب نیز بوده است وارد می‌شوند،‌ رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «خوش آمدی یا اباعبدالله، ای زینت آسمان‌ها و زمین‌»، عبید بن کعب می‌گوید «یا رسول‌الله(ص) مگر شما زینت آسمان و زمین نیستید؟».

پاداش خدا برای امام حسین به سبب شهادتشان چه چیزی بود؟

وی افزود: رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «یا عبیده آن‌چیزی که درباره شخصیت حسین بن علی(ع) در زمین شنیدید در نزد آسمانیان چیزی نیست، اباعبدالله الحسین(ع) در نزد آسمانی‌ها شناخته تر است از زمینی‌ها و  بر عرش خدا نوشته شده همانا حسین چراغ هدایت و سفینه نجات است»، گاهی نبی‌اکرم(ص) درباره امام حسین(ع) به گونه‌ای تعبیر می‌کردند که برای افراد حالت‌های تعجب رخ می‌داده است.

حجت‌الاسلام طبسی با اشاره به روایت امام صادق(ع) درباره امام حسین(ع) «وقتی حسین بن علی(ع) به دنیا آمدند خدا به جبرئیل دستور می‌دهد، بر پیامبر(ص) نازل شده و از طرف من به رسولمان میلاد جدید را تبریک بگو»، بیان داشت: محمد بن مسلم از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل می‌کند «خدا در برابر شهادت امام حسین(ع) امامت را در ذریه ایشان، شفا را در تربتش و مستجاب شدن دعا را در زیر قبه‌اش قرار داده است».

امام هادی برای شفای خود چه کاری کردند؟

وی یادآور شد: خدا 9 امام از ذریه اباعبدالله الحسین(ع) برای مردم قرار داده است، خوردن تربت هیچ یک از معصومان(ع) جایز نیست در حالی که ائمه(ع) خود بیان می‌کنند برای شفا می‌توان مقداری از تربت سیدالشهدا(ع) را خورد، امام هادی(ع) روزی دستور می‌دهند تا از پول شخصی‌شان مقداری به یک نفر بدهند تا برود و در کربلا برای ایشان دعا کند.

پژوهشگر عرصه تاریخ اسلام بیان کرد: وقتی یکی از یاران به امام هادی(ع) می‌گوید «شما که خود امام(ع) هستید پس چرا دعا نمی‌کنید؟»،‌ امام(ع) می‌فرمایند «شأن پیامبر اجل است یا حجرالاسود و کعبه»،‌ می‌گوید نبی‌اکرم(ص)،‌ امام هادی(ع) پاسخ می‌دهند «پس چگونه نبی‌اکرم(ص) بر کعبه طواف می‌کردند؟، خدا مکانی‌ را دارد که دوست ‌دارد در آن مکان‌ها خوانده شود».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در روایت آمده «زمانی که برای زیارت امام حسین(ع) صرف می‌شود از عمر فرد محسوب نمی‌شود»، تصریح کرد: تمام معصومان(ع) حرمت فوق‌العاده برای سیدالشهدا(ع) قائل بوده و هستند، حتی نبی‌اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) امام حسین(ع) را به عنوان یک رمز برای بشریت تا روز قیامت بیان می‌کنند تا در جامعه محفوظ بماند.

در میان اهل‌بیت سیدالشهدا بیشترین القاب را داشتند

وی افزود: پس از نبی‌اکرم(ص) هیچ امامی به اندازه اباعبدالله الحسین(ع) لقب ندارد، ائمه(ع) به سبب عملکرد خویش به القاب مشهور می‌شدند، لقب نیز تنها به صرف بیان سخن از سوی افراد نیست بلکه افراد زمانی به فرد لقب می‌دهند که چنین رفتاری در عملکرد او مشاهده شود.

حجت‌الاسلام طبسی با اشاره خبرهای غیبی ائمه(ع) به ویژه پنج تن آل عبا(ع) درباره امام حسین(ع)، بیان داشت: پیامبر(ص) شصت سال قبل از واقعه کربلا می‌فرمایند «من می‌بینم روزی را تعدادی برای جانفشانی همانند ستارگان از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند، افرادی به جنگ حسینم می‌آیند که تمام افراد محشر نیز آن‌ها را شفاعت کنند خدا شفاعت آن‌ها را قبول نمی‌‌کند و فرزندم گونه‌ای کشته می‌شود که تاکنون در تاریخ بشر چنین کشتنی صورت نگرفته است».

وی ادامه داد: در روایت دیگری آمده «ملائکه آسمان‌ها، زمین و تمام عالم برای حسین بن علی(ع) و یحیی بن زکریا(ع) گریه کردند»، در تاریخ نقل شده است «امیرمؤمنان(ع) وقتی به طرف سرزمین صفین می‌رفتند به سرزمین کربلا می‌رسند» و می‌فرمایند «پسر عباس آیا این سرزمین را می‌شناسی؟» ابن عباس می‌گوید خیر؟ امام علی(ع) می‌فرمایند «ابن عباس اگر این سرزمین را می‌شناختی از این سرزمین عبور نمی‌کردی مگر همانند من اشکت بر گونه‌هایت جاری شود»،‌ ابن عباس می‌گوید امیرمؤمنان(ع) در حالی که اشک می‌ریختند می‌فرمودند «یا عبدالله بر تو باد صبر، صبر، صبر، مرا با آل سفیان چه کار، ای فرزندم همان چیزی که من از آل‌سفیان دیدم توام خواهی دید».

سخنان امام حسین به خلیفه دوم چه بود؟

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ماجرای شهادت امام حسن(ع) و گریه امام حسین(ع) بر برادر گرامی‌شان، خاطرنشان کرد: وقتی سیدالشهدا(ع) بر امام مجتبی(ع) گریه می‌کردند، امام حسن(ع) می‌فرمایند «ای برادر هیچ روزی همانند روز تو نیست».

وی افزود: امام حسین(ع) در شجاعت از هر نظر شجاع به تمام معنی بودند، سیدالشهدا(ع) شجاع‌ترین فرد دوران خویش بودند و این شجاعت را از نبی‌اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) به ارث برده بودند، حتی در تاریخ نقل شده وقتی امام حسین(ع) کودک بودند به خلیفه دوم که در حال سخنرانی بود گفتند «ای دروغگو از منبر پدر من پایین بیا»، خلیفه دوم نیز جواب می‌دهد «حسین بن علی تو درست می‌گویی ولی آیا این سخنان را پدرت یاد داده است؟ اگر علی بن ابی‌طالب(ع) گفته است به جان خودم قسم که او ره یافته و هدایت شده است، ایشان بیعت تمام افراد را داشتند، ولی این مردم بودند که من را خلیفه کردند و من نیز پذیرفتم».

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین(ع) در جواب خلیفه دوم می‌فرمایند «ای خلیفه مگر خلیفه نخست تو را به خلافت نرساند؟، پس چرا می‌گویی که مردم تو را خلیفه کردند»،‌ وقتی خلیفه دوم این سخن امام حسین(ع) را می‌شنود خشمگین به سمت خانه امیرمؤمنان(ع) می‌رود و می‌گوید ای علی بن ابی‌طالب پسرت را تربیت کن، امام علی(ع) نیز می‌فرمایند «فرزندم حسین بر سنت و سخن نبی اکرم(ص) است و چگونه می‌توان کسی را که سخن رسول‌الله(ص) را بیان می‌کند ادب کرد؟!».

حقوق ائمه بر گردن مسلمانان چیست؟

حجت‌الاسلام طبسی با اشاره به حقوق ائمه(ع) به ویژه امام حسین(ع) برگردن مسلمانان، گفت: نخست باید شناخت کاملی نسبت به سیدالشهدا(ع) داشته باشیم، ابوحمزه می‌گوید از امام باقر(ع) پرسیدم حق امام بر امت چیست، امام باقر(ع) پاسخ دادند «حق او در امت این است که از او فرمان‌برداری داشته باشید»، هر کار،‌ سخن، اعتراض و دستور ایشان را باید بدون هیچ حرف و حدیثی پذیرفت، یکی از موارد حق امام نیز رفتن به زیارت ایشان است.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «تا روز قیامت روزی نیست که هزاران ملک از خدا برای زیارت حسین بن علی(ع) اجازه نگیرند، 4 هزار ملک نیز تا روز قیامت در کنار قبر حسین(ع) خواهند ماند و برای زائران ایشان طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند»./993/پ202/ی

ارسال نظرات