۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۹۱۱۳۳

چندخبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای موفق سومین سوگواره«بصیرت عاشورایی» در 2980 بقعه متبرکه و امامزاده کشور همزمان با ایام محرم گفت: براساس آخرین آمار دریافتی بیش از 27 میلیون عزادار حسینی در سوگواره امسال در بقاع متبرکه امامزادگان از فیوضات معنوی این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام احمد شرفخانی با ارائه گزارشی از روند برگزاری سومین سوگواره «بصیرت عاشورایی» در دهه اول محرم اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی و بمنظور جهت دهی به مراسم عزاداری و اجرای صحیح نیات موقوفات مرتبط، برنامه‌های متنوعی را به اجرا گذاشته است.

 بیش از 27 میلیون عزادار حسینی در سوگواره «بصیرت عاشورایی» محرم امسال شرکت کردند
وی ادامه داد: سوگواره «بصیرت عاشورایی» نیز در همین راستا و با هدف گسترش و تعمیق بصیرت در جامعه و نیز به منظور اجرای هر چه بهتر وصحیح تر نیات واقفین خیراندیش، برای سومین سال پیاپی در آستان مقدس 2980 امامزاده و بقعه متبرکه سراسر کشور برگزار شد.
حجت الاسلام شرفخانی با بیان این‌که براساس برآوردها در سوگواره «بصیرت عاشورایی» امسال بیش از 27 میلیون و 852 هزار و 231 عزادار حضور پیدا کردند، گفت: در سال 88، سوگواره در 2036 بقعه متبرکه با شرکت بیش از 22 میلیون نفر، در سال 89 در 2185 بقعه متبرکه با شرکت بیش از 24 میلیون نفر، در سال 90 در 2357 بقعه متبرکه با شرکت بیش از 26 میلیون نفر و در سال 91 در 2342 بقعه متبرکه با شرکت قریب 26 میلیون نفر برگزار شد. 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف در راستای طرح سوگواره «بصیرت عاشورایی» از 2312 هیات مذهبی هم  حمایت کرد.
وی در پایان اضافه کرد: 1258 نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی به منظور ارائه کتاب، نرم افزار و دیگر محصولات و تولیدات فرهنگی در امامزادگان ایجاد شد.


ربیعی: امامزادگان ستارگان درخشان امامت و متعلق به همه جوامع بشریت هستند
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امامزادگان عظیم‌الشأن و ستارگان درخشان امامت و ولایت بدون تردید به همه جامعه و بشریت تعلق دارند و همه عالمیان از مواهب فکری و معنوی اینان بهره‌مندند.
حسن ربیعی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی اظهار کرد: شعاع تابناک سلاله‌های پاک پیامبر اکرم(ص) فضای جهان اسلام و بخصوص جمهوری اسلامی ایران را منور ساخته و عطر زیبای جمال معنوی آنان آرام‌بخش جان‌های شیفته شیعیان جهان شده است.
وی مزار مطهر این بزرگواران در سراسر این مرز و بوم را به عنوان کانون‌های معنوی، معرفتی، فرهنگی و دینی در ایران توصیف و تصریح کرد: امامزادگان، سادات شیعه علوی هستند که در پی ظلم و جور خلافت اموی و عباسی در نبرد با ستم خلافت و سلطنت، برای تحقق عدالت و دفاع از دیانت حقه به شهادت رسیدند.
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که امامزادگان و بقاع متبرکه در ایران از مراکزی هستند که در بین مردم از بیشترین تأثیر در آرامش و رشد معنوی برخوردارند، ادامه داد: این اماکن مقدس، بهترین پایگاه برای عبادت، زیارت، توسل و ارتباط با خالق هستی و بهترین مکان برای رشد سجایای اخلاقی و ارتباط با خالق هستی بشمار می‌روند.
ربیعی با اعلام این‌که اماکن متبرکه در واقع بستر ایجاد شکل‌گیری رفتارهای مثبت فردی و اجتماعی محسوب می‌شوند، بیان کرد: به همین دلیل دشمنان اسلام که اهمیت و برکات حاصله از این منادیان توحید را دریافته‌اند، ساکت ننشسته و روز به روز به ایجاد توطئه و نقشه در جهت تخریب عقاید مذهب حقه شیعه می‌پردازند؛ لیکن خداوند متعال برکات وجودی اینان را آن‌قدر گستراند که به مصداق آیه شریفه «یریدون لیطفؤوا نورالله بأفواهم والله متم نوره ولو کره الکافرون»، نور اینان عالم‌گیر شده و توطئه‌های دشمنان با گرایش روزافزون قاطبه مردم در دنیا به آموزه‌های دینی، بی‌اثر گردیده است.
وی اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه که وظیفه حفظ و صیانت از آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان کانون‌های معنوی و پایگا‌ه‌های فرهنگی جهان اسلام را بر عهده دارد با برنامه‌ریزی دقیق و مستمر و با نصب‌العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی تلاش دارد در راستای ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی در بقاع متبرکه امامزادگان نقش سیاسی، معنوی و اجتماعی امامزادگان را در جامعه اسلامی‌مان احیا کند که امروزه شاهد تأثیرات ارزشمند این برنامه‌ها در وحدت دینی و اجتماعی جامعه اسلامی و گسترش فرهنگ دینی و اسلامی هستیم.


سخنگوی سازمان اوقاف:1810 وقف جدید تاکنون طی سال 92 در سراسر کشور ثبت شده است
سخنگوی سازمان اوقاف با اشاره به گسترش و نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ حسنه وقف در کشور به مدد فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای گفت: 1810 وقف جدید تاکنون طی سال 92  با نیت فرهنگی، دینی، آموزشی و امور خیریه در سراسر کشور ثبت شده است.
حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: یکى از بارزترین مصداق‌هاى تزکیه، صدقه و کاملترین مصداق آن، وقف است که به واسطه وقف، اصل مال انسان ثابت مى‌ماند و فرع(منافع) آن نیز با دوام و ثباتِ آن اصل، جریان خواهد داشت.
وی با بیان این‌که هیچ صدقه‌اى چون وقف چنین مزیّتى جاودانه ندارد، افزود: مردم نیکوکار و خیر ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 88 در هرسال به طور متوسط 198 وقف جدید به ثبت می رساندند.
ربیعی با اشاره به این‌که از سال 89 با اجرای طرح‌های تبلیغی و ترویجی فرهنگ حسنه وقف از طریق رسانه‌ها، اجرای امینانه نیات واقفان و برپایی خیمه‌های مشورتی «همه واقف باشیم» در ایام و مناسبت‌های ویژه سال در بقاع متبرکه و امامزادگان، روند ثبت وقف‌های جدید، شتاب بیشتری به خود گرفت، تصریح کرد: در سال 89 با توجه به این اقدامات، 927 وقف جدید، در سال 90، 1388 وقف جدید و در سال 91، 1765 وقف جدید به ثبت رسید.
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در 8 ماهه اخیر سال 92 تاکنون نیز بیش از 1810 وقف جدید توسط واقفان خیر اندیش در سراسر کشور به ثبت رسیده است.
مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان ضمن تشکر از عموم مردم قهرمان و شهید پرور ایران اسلامی که به تبعیت از شعائر ناب اسلام محمدی، همواره با حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی حماسه آفریده و برگ‌های زرینی را در تاریخ این سرزمین عزیز به ثبت رسانده‌اند، خواستار مشارکت هرچه بیشتر مردم عزیز در سنت حسنه وقف و ترویج این فرهنگ حسنه شد.


300 متر زمین به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال در همدان وقف ساخت کتابخانه شد
مسعود میدانچی از خیران همدانی 300 متر زمین به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال را برای احداث مجتمع فرهنگی و کتابخانه در همدان وقف کرد.
مسعود میدانچی رئیس هیئت مدیره انجمن خیران کتابخانه‌ساز همدان، اظهار کرد: مقدس‌ترین کتاب ما قرآن است که امید داریم، همه ما از رهنمودهای آن بهره‌مند شویم.
وی افزود: عنصر تأثیرگذار در زندگی بشر کتاب است که باید مورد توجه همگان باشد، زیرا کتاب مفید، روشنگر و رهایی بخش انسان از جهل و ارتقا دهنده اقتدار اجتماع است.
وی با اشاره به این‌که وقف یک صدقه جاری است، بیان کرد: نخستین کتابخانه خیرساز استان همدان در تویسرکان بنا گذاشته شده است.
این واقف همدانی از ساخت مجتمع فرهنگی در استان همدان خبر داد و یادآور شد: زمینی از مادرم در یک نقطه مناسب شهر همدان به من ارث رسیده بود که آن را وقف کتاب کردم.
وی متراژ این زمین را 300 متر مربع به ارزش بیش از 3 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مجتمع فرهنگی که بخشی از آن مختص به کتابخانه است، در بلوار شهید مصیب در مسیر دره مراد بیک همدان احداث می‌شود.


700 نفر از اهالی روستای چنشت یارانه‌های یک ماه خود را به امامزاده سید حامد علوی(ع) اهدا کردند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه گفت: 700 نفر از اهالی روستای چنشت یارانه‌های یک ماه خود را در راستای خرید ضریح امامزاده سید حامد علوی(ع) اهدا کردند.
حمید بهادری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه خراسان جنوبی با بیان این‌که آستان مبارک سیدحامد علوی(ع) از اولاد امام جعفر صادق(ع) در 55 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند و در بخش مود شهرستان سربیشه و در روستای چنشت قرار دارد، افزود:700 نفر از اهالی روستای چنشت یارانه‌های یک ماه خود را به مبلغ 31 میلیون و 500 هزار ریال در راستای خرید ضریح امامزاده اهدا کردند.
وی با بیان این‌که اجرای طرح مصوب جامع امامزاده سیدحامد علوی(ع) واقع در روستای چنشت در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در زمینه توسعه این امامزاده، ساختمان قدیمی بقعه تخریب و ساختمان جدیدی به جای آن احداث شد، همچنین ساخت رواق جدید و یک استراحتگاه برای اسکان زائران پیش بینی شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه در ادامه با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در این امامزاده در سال 1391 اظهار کرد: احداث دیوارهای منتهی برای امامزاده با صرف هزینه 400 میلیون ریال، انجام بتن ریزی و فوندانسیون و خرید آهن آلات، احداث اسکللت ساختمان امامزاده، اجرای بتن ریزی سقف و اتمام آن و خرید آهن آلات گنبد و ساخت و نصب آن در بازه زمانی کمتر از یک ماه، از جمله اقدامات عمرانی انجام شده، طی سال گذشته است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه اعلام کرد: از نیمه دوم سال 91 با تشکیل هیأت امنای جدید این امامزاده بالغ بر 300 میلیون ریال برای این امامزاده هزینه شده است./966/د101/ن

ارسال نظرات