۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۱۹۱۳۷۰
کارشناس مشاوره حوزه علمیه:

میزان پایبندی به ارزش‌ها و سبک زندگی افراد شکل دهنده هویت اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به آیه ده سوره نور که بر نوع سبک زندگی و هویت اجتماعی تأکید می‌کند، اظهار داشت: ارزش‌ها همان ایدئولو‍ژی، و سبک زندگی همان عادت‌ها است و همه این مسائل هویت اجتماعی را تشکیل می‌دهد.
سبک زندگي

حجت الاسلام علی ابوالقاسمی، استاد حوزه علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان این‌که تمام مبانی دین دنبال سبک زندگی اسلامی است تا زمینه‌ای برای رشد انسان فراهم آورد، گفت: ما دچار روزمرگی شده‌ایم و وقتی کلمه جدیدی چون سبک زندگی که مدتی است مطرح شده را می‌شنویم؛ برای‌مان جذابیت پیدا کرده و دنبالش می‌رویم.

وی در ادامه افزود: آموزه‌های دینی، برنامه‌های کلی را بیان داشته که تمام سبک زندگی را می‌سازد که نخستین آن اعتقادات است که با اصول دین در توحید، معاد، نبوت، امامت و عدالت خلاصه می‌شود، اگر به این مسائل معرفت پیدا کنیم تمام مشکلات حل می‌شود در حالی که این مسائل در زندگی ما پر رنگ نیست.

اعتقاد یک پله مهم در زندگی است

حجت الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به این‌که اعتقاد یک پله و مرحله مهم در زندگی است، ابراز داشت: پس از اصول دین اگر فروع دین را در زندگی خود پیاده کنیم به آرامش دست پیدا می‌کنیم که رعایت این موارد سبک زندگی عاشورایی را تشکیل می‌دهد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: مجموعه عواملی که طرز تلقی‌ها، عادت‌ها، نگرش‌ها، سبک اقتصادی، فرهنگی هر جامعه و عناصری که با آن در ارتباط است را تشکیل می‌دهد به سبک زندگی معروف است که باید برای آن ویژگی‌ها و معیارهایی را در نظر گرفت که شامل خصوصیات و روابطی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ده سوره نور که بر نوع سبک زندگی و هویت اجتماعی تأکید می‌کند، اظهار داشت: ارزش‌ها  همان ایدئولو‍ژی، و سبک زندگی همان عادت‌ها است و همه این مسائل هویت اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در زمینه شناخت جایگاه ادب در زندگی، برای داشتن سبک زندگی درست باید آداب که مصادیق ادب هستند، اهمیت و آثار اجتماعی ادب، آداب و فقه، موانع ادب گریزی بررسی شود به ‌کلی باید دین و سبک زندگی و تحول در آن، مورد توجه قرار گیرد.

رسالت مبلغان دینی تبیین سبک زندگی اسلامی است

حجت الاسلام ابوالقاسمی در رابطه با رسالت مبلغان دینی در تبیین سبک زندگی صحیح، اظهار داشت: طلاب چون خط مقدم دین داری هستند باید ویژگی هایی در خود ایجاد کنند تا الگوی دیگران قرار بگیرند، وقتی این افراد خودشان ساخته نشده باشند نمی‌توانند روی دیگران تأثیرگذار باشند.

این کارشناس دینی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تأثیرگذاری، معرفت و الگوگیری است، خاطرنشان کرد: باید طلاب دینی از یک سری الگوها و خصوصیاتی استفاده کنند تا در مسیر تربیت قرار بگیرند؛ پس از این به‌یقین وقتی خودمان به درجه بندگی برسیم دیگران را هم تربیت خواهیم کرد، در این صورت است که خدای متعال رسالت را به ما عطا می‌کند همان‌گونه که به پیامبر(ص) عطا کرد.

طلاب رسالت الهی را بر گردن دارند

استاد مشاور حوزه علمیه و دانشگاه قزوین در ادامه تاکید کرد: طلاب جزء اقشاری هستند که رسالت خدا بر گردن آنها قرار دارد باید شناخت عمیق نسبت به خدا، به عنوان جایگاهی که خالق و حاکم جهان هستی است و تمام اختیارات عالم در دست اوست پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که طلبه‌ها باید بینش عمیق‌تری نسبت به انسان و هستی داشته باشند، ابراز داشت: وقتی ارزش خود را شناختیم، به‌یقین خدا از رفتار و عمل انسان راضی می‌شود که این مسأله زمینه رشد را فراهم می‌کند.

مبلغ دین باید ولایت‌ پذیر باشد

حجت الاسلام ابوالقاسمی سومین ویژگی یک مبلغ را زندگی امام گونه همراه معرفت به ولایت دانست و توضیح داد: طلبه با داشتن معرفت عمیق، اطاعت، تسلیم محض بودن زمینه را برای رشد دیگر افراد جامعه فراهم می‌کند، این شناخت عمیق با اسباب و لوازمش خاص مؤمنان و نشانه ایمان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: هیچ کس مؤمن نمی‌شود تا این‌که به شناخت خدا، امام برسد و بعد خودش را به امام زمانش رجوع دهد. مانند حضرت عبدالعظیم حسنی که نزد امام زمانش رفت و با تسلیم خود اعتقاداتش را بیان کرد. مشکل جامعه امروز این است که به حجت زمان خود معرفت نداریم.

کارشناس مشاور حوزه و دانشگاه بیان داشت: روحانی اگر خود به دنبال تجملات و خواسته های نفسانی برود، دیگران نیز دنباله رو او خواهند شد. برای رسیدن به سبک زندگی عاشورایی باید این مقدمات را در زندگی خود ایجاد و رعایت کنیم.

وی با اشاره به آیه 36 سوره توبه، گفت: در این آیه به ماه‌های قمری اشاره و تأکید شده که ماه‌های سال 12 ماه است که چهار تای آن حرام اعلام شده که تأسیس این ماه‌ها در زمان خلیفه دوم در 16 هجری و با مشورت امام علی(ع) بنا نهاده شد که نخستین ماه را محرم قرار دادند.

وی در ادامه افزود: در روایات بیان شده که امام رضا(ع) فرمود، در زمان جاهلیت حرمت این ماه را نگه می‌داشتند اما در زمانی که اسلام وجود داشت، حرمت اهل بیت پیامبر(ص) را شکسته و خیمه ها را آتش زدند و ذریه اش را به اسیری بردند.

امام حسین(ع) عشق درونی در دل مؤمن است

حجت الاسلام ابوالقاسمی بیان داشت: در کتاب المراقبات وارد شده است که کودکان میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در دهه نخست این ماه غذا نمی‌خوردند و به نان خالی اکتفا می‌کردند و وی می‌گفت، گمان می‌کنم عشقی درونی آنها را به انجام این عمل برانگیخته بود، چون طبق روایات داریم که برای شهادت امام حسین(ع) حرارت و گرمایی در دل های مومنان است که سرد و خاموش نمی‌شود.

این کارشناس دینی در پایان با اشاره به این‌که در شهادت امام حسین(ع) رازهای زیادی نهفته است، ابراز داشت: امام رضا(ع) فرموده، هرکس عاشورا را روز مصیبت و اندوهش قرار دهد خداوند روز قیامت را روز سرور و شادی او قرار خواهد داد. هر گاه محرم فرا می‌رسید دیگر پدرم را خندان نمی‌دیدیم تا اینکه ده روز می‌گذاشت و آن زمان روز غم و مصیبت پدرم بود؛ چون در صحنه عاشورا 18 نفر از نزدیک‌ترین یاران امام به فجیع ترین صورت به شهادت رسیدند./955/ت301/س

ارسال نظرات