۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۱۹۲۰۷۲
استاد مرکز تخصصی مهدویت:

تربیت فقهی مهمترین گام برای رسیدن به زندگی مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام امامی نژاد با بیان حدیثی از امام رضا(ع) پیرامون علامات فقه، گفت: حلم، علم و صمت یا کنترل زبان سه علامتی است که سبب شناخته شدن فقه در متن زندگی انسان می شود.
مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا امامی نژاد، استاد مرکز تخصصی مهدویت اصفهان، عصر دیروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی مهدوی، که در بنیاد آیت الله خامنه‌ای نجف آباد برگزار شد، با اشاره به این مطلب که «من خانوادگی» بی ربط با شخصیت اجتماعی انسان نیست، افزود: برای داشتن یک شخصیت  خانوادگی مطلوب نیاز به داشتن علم نسبت به سه مورد حقوق، مسائل عاطفی و محبتی و علم نسبت به آداب و رسوم داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: محبتی ارزشمند است که براساس حقوق و ادب شکل گرفته باشد و زمانی که محبت افراطی باشد و نشانی از ادب نباشد، این محبت هدفمند نبوده و سرانجام خوبی در زندگی نخواهد داشت.

 

زندگی مهدوی برپایه عقلانیت و وحی بنا شده است

وی درباره تفاوت میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی بیان داشت: در جامعه غرب به جای فقه و حقوق، مسأله قانون و حقوق بشر حکومت دارد و این مهمترین تفاوت در سبک زندگی مهدوی و سبک زندگی غربی است که تنها بر پایه منفعت و عقلانیت بنا شده است، در حالی که زندگی مهدوی برپایه عقلانیت و وحی بنا شده است.

این استاد مرکز مهدویت در ادامه با اشاره به تفاوت عمده در فرهنگ اسلامی و غربی که مسأله وحی می باشد، افزود: این وجه تفاوت سبب تأثیر در تربیت نیز گشته و سبب شده تا مسأله ای چون گناه از فرهنگ غربی بیرون رفته و به جای آن جرم بنا شود و این سبب رواج آزادی بیش از حد در تربیت غربی است.

 

 فرهنگ مهدوی همان فرهنگ مودت می باشد

وی در ادامه بیان داشت: در تربیت یک خانواده، یک مثلث متوازی تشکیل یافته از محبت، حقوق و آداب وجود دارد که این سه بر مبنای عقلانیت، وحی و منفعت در کنار هم بنا شده است، که خداوند در قرآن با کلمه «ودّ» از آن نام  برده و فرهنگ مهدوی همان فرهنگ مودت می باشد.

حجت الاسلام امامی نژاد با اشاره به وحی به عنوان سرمنشأ مودت در دین اسلام اظهار داشت: زیباترین جلوه هایی که دین اسلام در کتاب وحی الهی از مودت به آن اشاره کرده و نمونه یک عشق حقیقی می باشد، داستان حضرت یوسف و یعقوب و حضرت ابراهیم و اسماعیل است.

وی در ادامه بیان داشت: قرآن در مسأله عشق و محبت نگاه خود را منحصراً روی خانواده قرار داده است و از عشق به جنس مخالف و کشش های جنسی سخنی به میان نیاورده است و خداوند در سوره احزاب برای انسان بالاترین مرتبه توحید، که همان توحید در محبت است را به تصویر می کشد.

 

تربیت فقهی کودکان از جمله وظایف والدین

این استاد مرکز مهدویت با بیان این مطلب که پایه مودت و محبت در زندگی وحی است، افزود: برای رسیدن به زندگی بر پایه محبت از جمله وظایف والدین در تربیت کودکان، تربیت بر مبنای فقه می باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در بحث فقه، با سه نوع فقه اکبر، اوسط و فقه اصغر روبه رو هستیم که در هر یک از این سه نوع فقه باید کودکان را به گونه ای تربیت کنیم که نه به صورت شعاری، بلکه به گونه ای عمل کنیم که در رفتار و اعمال آنها تأثیر گذاشته و مسائلی چون شناخت خداوند و توحید را به گونه ای برای کودکان ترسیم کنیم که در آینده بتوانند رفتارشان را براساس دین کنترل کند.

 

علم زیر بنای زندگی مهدوی

این استاد مرکز مهدویت، با اشاره به داستان اصحاب کهف که شاهدی از به کار بردن فقه در زندگی بیان شده، از جمله خصوصیات این افراد را خلوص در عمل، حرّیت و آزادگی از قید و بند دنیا، عزلت نشینی از جامعه منحرف آن روزگار، و حق طلب بودن  عنوان کرد که باید در متن تربیت فرزندان مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام امامی نژاد در ادامه با بیان حدیثی از امام رضا(ع) پیرامون علامات فقه گفت: حلم، علم و صمت یا کنترل زبان سه علامتی است که سبب شناخته شدن فقه در متن زندگی انسان می شود.

وی علم آموزی را از دیگر ویژگی های زندگی موفق مهدوی اظهار کرد و افزود: علم از جمله زیربناهای زندگی مهدوی است که باید همراه با تفکر در مباحث تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.  

حجت الاسلام امامی نژاد در ادامه بیان داشت: به رخ کشیدن، جدل کردن، دچار ریا شدن، و جلب توجه دیگران به خود از جمله آفات علم آموزی است که باید در مقابل این خصوصیات ناپسند خلوص، دوری از بخل و پرداخت زکات علم را به کاربرد./939/ پ202/ع

ارسال نظرات