۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۹۲۶۲۴
در نشست نهج البلاغه و زندگی مطرح شد؛

بیان مشکلات جامعه اسلامی به بیگانگان شکننده عزت مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه و با برخورد با بیگانگان به صورت عملی تأکید می کنند که مشکلات و گرفتاری هایتان را پیش دیگران به ویژه بیگانگان مطرح نکنید.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت، معاون سابق آموزشي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته، 26 آذرماه در نشست تخصصی نهج البلاغه و زندگی که به همت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس در محل بنیاد پژوهش های حرم رضوی برگزار شد، به تشریح و تفسیر تعدادی از حکمت های نهج البلاغه پرداخت.

وی در تبیین حکمت اول نهج البلاغه که می فرماید «در هنگام بحران و آشوب مانند شتر دو ساله باش که نه پشتی نیرومند برای سواری دادن دارد و نه پستانی برای دوشیدن»، اظهار کرد: فتنه در لغت به معنای آزمایش است که در قرآن نیز به همین معنا به کار رفته است، با این وجود معانی دیگری از اجمله عذاب، رنج، بلا و آشوب به ویژه آشوب‌‌های اجتماعی نیز دارد و در این حکمت فتنه به معنای درگیری و آشوب بین گروه های مختلف به کار رفته است.

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) به حالت های مختلف فتنه اشاره و عنوان کرد: در فتنه ها گاهی یک طرف حق و طرف دیگر باطل است که در این حالت تکلیف و وظیفۀ ما در حمایت از حق و ضربه زدن به باطل مشخص است.

حجت الاسلام نظافت با بیان این که گاهی نیز هر دو طرف درگیری باطل هستند، گفت: در اینجا نه تنها باید از حمایت طرف های درگیری خودداری کنیم بلکه باید با کنترل رفتار و اعمالمان مراقب باشیم تا امتیازی به طرفین درگیری ندهیم؛ البته در این حالت استثنا هم وجود دارد و آن زمانی است که یکی از طرف های باطل برای ما نفع و سودی داشته باشد مانند آنچه که امروز در عالم سیاست از جمله سیاست کشورمان مشاهده می کنیم، امروز ما با برخی از کشورهایی که از نظر عقیدتی تفاهم و شباهتی با ما ندارند به دلیل منفعت و سود رابطه برقرار کرده ایم؛ امام علی(ع) نیز در سخنی دیگر به این موضوع اشاره و عنوان می کنند«دوستان انسان سه گروه هستند، دوست انسان، دوستِ دوست انسان و دشمنِ دشمن انسان».

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در فتنه ها گاهی اوقات هر دو طرف درگیری حق هستند که در این حالت باید طبق دستور صریح قرآن بین طرفین اصلاح و صلح ایجاد کنیم و اگر در این میان حق و باطل بودن طرفین مشخص نشد ما باید سکوت کرده و مراقب باشیم تا به فتنه و فتنه گران کمک نکنیم و در نقش نردبان هوس های آن ها قرار نگیریم.

روند شکل گیری فتنه از نگاه امام علی(ع)


وی به دلایل ایجاد فتنه با توجه به دیدگاه امام علی(ع) اشاره کرد و با بیان این که فتنه از پیروی هوای و هوس به وجود می آید، تصریح کرد: پیروی کردن دل ها از هوا و هوس باعث می شود جایگاه معروف ها با منکرها و ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها در اذهان مردم عوض شود، موضوعی که متأسفانه این روزها برخی از آن در جامعه مشاهده می شود.

حجت الاسلام نظافت بدعت در دین و شیطان و تفرقه انگیزی او را از دیگر عوامل مهم ایجاد فتنه عنوان کرد و افزود: طبق سخن امام علی(ع)، شیطان دین مسلمانان را نه به یک باره بلکه مرحله به مرحله از انسان می گیرد و با ایجاد تفرقه، اجتماعات مسلمانان را پراکنده می کند، آن گاه دو گروه جدا شده را با هم درگیر می کند و از آنجایی که ذائقه جامعه و ارزش ها به دلیل پیروی از هوس و بدعت در دین تغییر کرده است، مردم سرگردان و حیران می شوند؛ در این مرحله تنها کسانی با موفقیت از فتنه عبور می کنند که دستشان در دستان قرآن و اهل بیت(ع) و در دوران غیبت دستشان در دستان فقها و کارشناسان دین و قرآن است.

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) تأکید کرد: برای گرفتار نشدن در دام فتنه ها باید از بدعت و اظهار نظر در دین، تفرقه، پیروی از هوا و نفس و حرکت در ظلمت خود داری کرده و به تقوا و پرهیزکاری روی بیاوریم.

وی در ادامه به حکمت دوم نهج البلاغه اشاره کرد که عنوان می کند: «هر کسی که طمع را بپذیرد، نفسش را معیوب ساخته است؛ هرکس ضرری که بر او وارد شده است را آشکار کند، تن به ذلت و پستی داده است؛ هرکس زبانش را به فرمانروایی خود برگزیند، ذاتش در نزد خودش پست و خوار می شود.»

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طمع مذموم به معنای تمایل به چیزی است که در شأن و یا حق انسان نیست، گفت: طمع به دو صورت آشکار و پنهان بروز می کند که در طمع آشکار انسان طمع کار در نزد دیگران خوار و ذلیل می شود و شخصیتش را از دست می دهد و در طمع پنهان که کسی از آن اطلاع ندارد، شخص طمع کار از خودش خجالت می کشد و برای خودش احترام و ارزش قائل نمی شود.

بیان مشکلات نزد مردم عزت مسلمان را از بین می برد 

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: بزرگ ترین سرمایه از منظر اسلام، عزت است و خداوند به ما اجازه نداده است تا در نزد مخلوقات او که در مقایسه با خداوند لیاقت و ارزشی ندارند، خود را خوار و ذلیل کنیم.

وی ادامه داد: انسان برای حفظ عزت خودش نباید مشکلات و گرفتاری هایش را برای دیگران بازگو کرده و همچون انسان های بی ظرفیت سفرۀ دلش را پیش دیگران باز کند چرا که نه تنها هیچ سود و فایده ای برایش ندارد بلکه آبرو و شخصیت خودش را هم از بین می برد؛ انسان باید گرفتاری هایش را نزد خدا و ائمه(ع) و یا طبق سخن امام علی(ع) نزد انسان مؤمن ببرد که در حالت سوم هم گویا مشکلش را به خداوند گفته است اما اگر مشکلاتش را برای غیر از این موارد بازگو کند انگار از خداوند شکایت کرده است، البته در مواردی بیان کردن مشکلات لازم است مثلا در مواجه با مشاوری امین، آگاه و دلسوز و یا با پزشک، قاضی، وکیل، روانپزشک و غیره که در اینجا می توان از مشکلات سخن گفت.

استاد حوزه و دانشگاه به تشریح حفظ عزت انسان با توجه به سخن و سیرۀ امام علی(ع) در ابعادی فراتر از زندگی شخصی انسان ها پرداخت و عنوان کرد: امام علی(ع) تأکید دارند که هر موضوع، مشگل و سخن راست و صادقی را نباید هرجایی بیان کرد به ویژه در مواردی که امکان سوء استفاده دیگران وجود دارد.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر این که در برابر سوء استفاده دیگران از برخی مشکلات و موضوعات باید پاسخی محکم به آن ها بدهیم، تصریح کرد: روزی یک یهودی خطاب به امیرالمومنین(ع) گفت شما مسلمانان هنوز آب غسل پیامبرتان خشک نشده بود که به اختلاف و تفرقه پرداختید؛ در اینجا امام علی(ع) به جای بیان حقایق و معرفی مقصر و خطاکران اصلی با پاسخی محکم به یهودی فرمود: «شما یهودیان هنوز از رود نیل رد نشده بودید که خطاب به موسی(ع) گفتید برای ما بُت برای پرستش قرار بده».

سیاستمدران و کارگردان ها مشکلات کشور را برای بیگانگان بازگو نکنند

وی ضمن تأکید بر پیروی از سخن و سیرۀ امام علی(ع)، اظهار کرد: برخی از سیاستمداران با ارتکاب این اشتباه به بیان مشکلات و گرفتاری های کشورشان می پردازند و یا عده ای با رسانه های بیگانه مصاحبه و احزاب و گروه های مقابلشان را متهم کرده و به عنوان مقصر اصلی معرفی می کنند.

حجت الاسلام نظافت افزود: برخی از کارگردان ها نیز به بهانۀ نشان دادن واقعیت، فیلم هایی تولید می کنند که ایران و ایرانی که با خون شهدا به عزت و سربلندی رسیده است را در نزد جهانیان خوار کرده و فرصت سوء استفاده بیگانگان را فراهم می کنند در حالی که راست گفتن واجب نیست بلکه دروغ گفتن حرام است از این رو برای گفتن حقایق باید به مخاطب و سوء استفاده های احتمالی هم توجه کرد. /9312/پ202/س

ارسال نظرات