۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۹۲۶۵۵
حجت‌الاسلام محمدی:

طرح تحول اقتصادی وقف اجرا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح تحول اقتصادی وقف در دستور کار قرار دارد و برای این کار نیازمند پشتوانه‌های علمی، فقهی و حقوقی هستیم.
حجت الاسلام محمدي رييس سازمان اوقاف

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته وقف، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: این سازمان در سه حوزه موقوفات، امامزادگان و امور قرآنی وظایفی بر عهده دارد.

وی افزود: در هر سه این بخش‌ها رشد قابل توجهی داشته‌ایم؛ در استیفای حقوق موقوفات هم اقداماتی جدی صورت گفته و ادارات کل اوقاف در استان‌های مختلف با تلاش خستگی‌ناپذیر خود برای احیای موقوفات و حقوق آن‌ها فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند توفیق بدهد و در هر سه وظیفه به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

وی با بیان این‌که چندین هزار بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد گفت: علاوه بر فعالیت‌های عمرانی و تکمیل ساختمان بقاع متبرکه، فعالیت‌های فرهنگی خوبی هم در این اماکن صورت می‌گیرد و ائمه جمعه و علمای بلاد از این اقدامات رضایت دارند.

محمدی با بیان این‌که در بخش فعالیت‌های قرآنی مسابقات شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شوند عنوان داشت: امسال یک میلیون و 200 هزار نفر در مسابقات قرآنی اوقاف شرکت کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تعداد حافظان قرآن، سازمان اوقاف وارد عمل شده و درصدد است هر سال 250 هزار نفر به تعداد حافظان قرآن در سراسر کشور بیفزاید.

وی بیان داشت: تحول اقتصادی در وقف یکی از طرح‌های اساسی ما برای آینده است و در این زمینه نیازمند تغییرات و تحولاتی در مباحث گوناگون فقهی، حقوقی و فرهنگی هستیم زیرا اگر پشتوانه علمی و فقهی نداشته باشیم در مقام عمل با مشکل مواجه خواهیم شد.

محمدی اضافه کرد: برای تبدیل صدقه جامده به صدقه جاریه نیازمند پاسخگویی به سوالات و شبهات و تحول در زمینه وقف هستیم تا موقوفات از حالت سکون خارج شده و موجب رونق مملکت شوند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که وقف سنتی حسنه و یادگار پیامبر اکرم(ص) گفت: همه اقشار جامعه باید به اهمیت وقف و تاثیر آن بر روی فرهنگ و اجتماع پی‌ببرند و مبلغ این سنت حسنه باشند.

 8 هزار اثر هنری در ارتباط با فرهنگ وقف در کشور تولید شد

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: طی سال‌های اخیر 8 هزار اثر هنری شامل کتاب، رمان، داستان و فیلم و...در زمینه ترویج فرهنگ وقف تولید شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف ظهر امروز در همایش نقش حوزه‌های علمیه در توسعه فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء و با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد با بیان این‌که وقف صدقه جاریه است، اظهار داشت: این سنت حسنه پس از سال‌ها تلاش و کوشش اهل‌بیت(ع) و علمای اسلام نگاه داشته شده و به دست ما رسیده است.

وی افزود: برای تحقق استقلال مالی حوزه‌های علمیه باید به سنت حسنه وقف‌های حوزوی توجه شود؛ تا 150 سال بحث وجوهات چندان مطرح نبود و حوزه‌‌ها توسط درآمد موقوفات خود اداره می‌شدند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه وقف و تاثیر آن بر روی فرهنگ و تاریخ جوامع مسلمان‌نشین خاطرنشان کرد: حذف فقر، محرومیت و جهل از میان مردم هدف اصلی واقفان بوده است.

وی ادامه داد: طلاب در حوزه‌های علمیه و مساجد تحصیل می‌کنند که این اماکن از طریق وقف احداث شده‌اند و می‌توان گفت دانش و معرفت در جوامع ما مدیون وقف است.

محمدی با اشاره به تلاش برخی سردمداران دوره‌های قاجار و به ‌ویژه پهلوی برای کمرنگ کردن فرهنگ وقف در جامعه عنوان کرد: سازمان اوقاف به تنهایی نمی‌تواند به جبران همه عقب‌ماندگی‌ها بپردازد هر چند امروز پویایی و اثربخشی اوقاف کاملاً مشهود است و در عمل این حقیقت را نشان داده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تجهیز بخش‌های مختلف این سازمان به فناوری‌های روز را مورد توجه قرار داد و افزود: سازمان اوقاف یکی از مجهزترین نهادها در کشور محسوب می‌شود و نظم جاری در امور هم نتیجه استفاده از همین فناوری‌هاست.

وی ادامه داد: اخیراً با سازمان منابع طبیعی هم به تفاهم رسیده‌ایم و تکلیف یک میلیون هکتاراز اراضی مورد اختلاف مشخص شده به طوری که در حال حاضر 350 هزار هکتار از موقوفات تعیین تکلیف شده‌اند.

محمدی با بیان این‌که ارتباط سازمان اوقاف با رسانه‌ها نیز سبب شده است تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در جامعه تقویت شود، گفت: همین امر عاملی بوده است برای این‌که مردم بیش از گذشته نسبت به وقف اموال خویش مبادرت ورزند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: روحانیون به تبعیت از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، در همه صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند و با وقف جان خویش در راه اعتلای نظام اسلامی کوشیدند و امروز هم وظیفه تبلیغ فرهنگ وقف را بر عهده دارند.

وی عنوان کرد: 2 طرح عظیم در سازمان اوقاف وجود دارد که در آینده نزدیک اجرایی خواهند شد و نخستین طرح تحول اقتصادی وقف است که البته در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی هستیم.

محمدی با بیان این‌که قباحت نپرداختن حق و حقوق وقف در برخی مناطق و در میان بعضی افراد ریخته شده است، گفت: این در حالی است که هیچ کس اجازه ندارد بر اساس تشخیص خود در موقوفات و درآمد آن‌ها دخل و تصرفی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ وقف، تشویق مردم به شرکت در وقف‌های جمعی، خانوادگی و صنفی است.

وی افزود: روحانیون بهترین و مهمترین رسانه در میان جامعه دینی هستند و می‌توانند فرهنگ وقف را به خوبی تبیین کنند؛ 40 درصد موقوفات ما انتفاعی هستند و باید هزینه آن‌ها را نیز پرداخت کنیم و روحانیون در این میان باید با ترویج وقف منفعتی، زمینه تحول اقتصادی وقف را فراهم سازند.

محمدی با اشاره به موقوفات حوزوی و درآمدزا نبودن برخی از آن‌ها گفت: اگر صدقه جاریه به صدقه جامده تبدیل شود موجب ضرر خواهد بود بنابراین باید به حل مشکل فقهی و شرعی برخی از اینگونه موقوفات پرداخت و به همین دلیل شورای فقهی سازمان اوقاف راه‌اندازی شده است و اگر هم به مشکلی در بعضی موضوعات برخورد کنند آن را به محضر رهبر معظم انقلاب ارائه می‌کنند تا حل مشکل صورت بگیرد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر هشت هزار اثر هنری شامل کتاب، رمان، داستان و فیلم در زمینه ترویج فرهنگ وقف تولید شده و سازمان اوقاف همچنان آماده همکاری با سایر نهادها به‌ویژه حوزه علمیه است تا فرهنگ این سنت حسنه و صدقه جاریه به خوبی در جامعه ترویج شود.

250 هزار حافظ قرآن سالانه توسط اوقاف تربیت می‌شود

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم  دراین دیدار با ارایه گزارشی  گفت: رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی برتربیت حافظان قرآن در کشور دارند به همین دلیل سازمان اوقاف درصدد است سالی 250 هزار حافظ تربیت نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی اظهار کرد: با تلاش همه مدیران و پرسنل سازمان اوقاف، این سازمان به مجموعه‌ای فعال و اثربخش تبدیل شده و در سه حوزه وقف، امامزادگان و قرآن موفقیت‌های زیادی حاصل شده است.

وی افزود: استیفای حقوق موقوفات و مکانیزه کردن ادارات کل در سراسر کشور از جمله اقدامات صورت گرفته هستند؛ تعدادی از وقف‌‌نامه‌ها و اسناد جمع‌آوری و به شیوه مکانیزه آرشیو شده‌اند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که حدود 30 سال اختلافاتی میان این سازمان وسازمان منابع طبیعی وجود داشت گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته تکلیف 400 هزار هکتار از زمین‌های مورد اختلاف مشخص شده است.

وی ادامه داد: اضافه بر عمران و آبادانی در امامزادگان، فعالیت‌های فرهنگی مانند برپایی خیمه‌های معرفت در این اماکن در دستور کار قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به وظایف سازمان اوقاف در حوزه قرآن گفت: برگزاری مسابقات قرآن در سطوح شهرستان، استان و کشور نخستین وظیفه است و امسال بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش برای افزایش تعداد حافظان قرآن کریم را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته‌اند به همین دلیل سازمان اوقاف درصدد است سالی 250 هزار نفر بر تعداد حافظان بیفزاید.

وی با بیان این‌که فاصله با اهداف تعیین شده زیاد است گفت: استفاده از رهنمودهای مراجع عظام تقلید در همین راستا صورت می‌گیرد؛ تلاش و کوشش در حوزه دین افتخاری برای مراجع و روحانیت است و وقف نیز جزو همین موارد محسوب می‌شود.

سازمان اوقاف اثربخشی و پویایی خوبی در سطح کشور بدست آورده است

همچنین در این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان، به وظایف گوناگون سازمان اوقاف در سه حوزه وقف، امامزادگان و قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: با حضور روحانیون و مدیران استان‌ها، اقدامات خوبی در حوزه وقف و امامزادگان و نیز قرآن انجام شده است.

وی افزود: ما به کاستی‌ها و نقاط ضعف آگاه هستیم و برای رفع آنها تلاش می‌کنیم ولی در حال حاضر می‌توانیم بگوییم سازمان اوقاف اثربخشی و پویایی خوبی در سطح کشور دارد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که مدیران این سازمان در همه کشور از موضع صلابت و قدرت به استیفای حقوق موقوفات می‌پردازند عنوان داشت: در مورد امامزادگان نیز علاوه بر اقدامات عمرانی به برپایی خیمه‌های معرفت و نیز جلسات گوناگون مذهبی و قرآنی اهتمام داشته‌ایم.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که شاگردان حوزه‌های علمیه در خدمت وقف، اهل بیت(ع) و بقاع متبرکه هستند و از طریق سازمان اوقاف در این عرصه‌ها فعالیت می‌کنند.

محمدی بیان داشت: آیت‌الله یزدی همواره جزو یاران باوفای امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده و در مقاطع حساس با تدبیر و اقدامات به موقع وظیفه خود را انجام داده است و ما افتخار می‌کنیم، امروز برای استفاده از رهنمودهای ایشان حاضر شده‌ایم.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که آیت‌الله یزدی در زمینه وقف کتاب و آثار علمی خویش سابقه‌ای درخشان دارد گفت: استفاده از رهنمودهای ایشان موجب می‌شود در ادامه راه بتوانیم وظایف خود را در سازمان اوقاف به خوبی انجام دهیم./966/د101/ی

ارسال نظرات