۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۸۶۳
سرپرست حجاج ایرانی:

روحانیان جاذبه‌های مکتب اهل بیت را به جهانیان معرفی کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر بالا بردن ظرفیت روحانیان کاروانهای عمره در بحث دفاع از مکتب اهل بیت (ع)، معرفی انقلاب اسلامی و جاذبه‌های این مکتب تاکید کرد و افزود: امروز جهان بشریت گرفتار مشکلاتی است که جز از دیدگاه مکتب اهل بیت (ع) قابل حل نیست.
حجت الاسلام سيد علي قاضي عسکر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در گردهمایی روحانیون کاروان‌های عمره مفرده که در قم برگزار شد، فلسفه تشکیل این همایش را گزارش آخرین وضعیت و شرایط حج و عمره امسال به روحانیان کاروان‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد که امسال عمره بهتری با همکاری بیشتر روحانیان صورت گیرد.

 

وی در ادامه هماهنگی بسیار خوب بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت را سبب انجام موفق آمیز حج امسال و برنامه ریزی مناسب برای عمره ارزیابی کرد و از تلاش‌های آقای مهندس اوحدی و همکارانش در سازمان حج و زیارت به سبب تلاش مضاعفی که داشته اند تشکر کرد.

 

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: امسال اکثر منازل مورد نیاز در عمره و حج آینده با قیمتی پایین‌تر و حدود 10 میلیون دلار ارزان‌تر از سال گذشته اجاره شد که به لطف خداوند متعال و با یک دید بهتر و تلاش بیشتر امیدواریم بتوانیم عمره امسال و حج سال آینده را بهتر برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به افزایش تعداد اعزام زائران به سبب 10 روزه شدن عمره مفرده، یادآور شد: امسال به فضل الهی حدود 850 هزار نفر برای زیارت بیت الله الحرام اعزام خواهند شد و این قطعی شده و هنوز هم دوستان در تلاش هستند که این ظرفیت را بالا ببرند و پاسخگوی جمعیت هشت میلیون نفری که در نوبت قرار دارند باشند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه تحلیلی از روابط کنونی ایران و عربستان پرداخت وابراز امیدواری کرد با توجه به اولویت گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس روابط تهران و ریاض بهبود یابد.

 

وی تصریح کرد: روابط حسنه بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به سود جهان اسلام و ملت‌های منطقه است.

 

وی با بیان اینکه طراحی حذف نظام سوریه در مدتی کوتاه با شکست مواجه شد و به احتمال قوی در ژنو 2 هم بر سر ماندن بشار اسد توافق خواهند کرد، افزود: صحنه عملیات در سوریه به شکلی است که گروه‌های تکفیری شکست فاحشی خوردند و بسیاری از مناطق و موقعیت‌های سوق الجیشی را از دست داده‌اند که این به سود کشورهای حامی تکفیری‌ها نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: معارضان دولت سوریه در موقعیت بین‌المللی هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و آن چهره شاخصی که بتوانند آن را در برابر بشار اسد علم کنند پیدا نکردند و در حقیقت خود تکفیری‌ها و جنایات آنها به تثبیت موقعیت بشار اسد کمک کرد.

 

وی با بیان اینکه امروز موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه تقویت شده است و دشمنان هیچ دستاوردی به دست نیاورده‌اند، گفت: دشمنان دوست داشتند لبنان را هم مانند سوریه به هم بریزند اما تیزبینی و هوشیاری سیدحسن نصرالله و همکاران ایشان سبب شد در لبنان هم هیچگونه دستاوردی به دست نیاورند، چراکه قدرت امنیتی حزب‌الله بسیار قوی است.

 

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف گفت: در حوزه مسائل حج و عمره بحمدالله مشکل خاصی نداریم و کسانی که امسال حج مشرف شدند دیدند بدون اینکه برنامه‌ای حذف شود اجرا شد.

 

وی افزود: خوشحال هستیم آن نظری را که چند سال پیش مطرح کردیم و گفتیم بایدمسائل مربوط به حج و عمره را از روابط سیاسی دو کشور جدا کنیم جا افتاده و سعودی‌ها هم مشکلی با آن ندارند و روی همین خط مشی حرکت می‌کنیم و امیداوریم از این ظرفیت به نفع ارتباط دو کشور بتوانیم استفاده کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شرایط عمره امسال را بهتر از گذشته ارزیابی و توصیه کرد: روحانیان خط قرمزهای تعریف شده بعثه را در همه جا رعایت کنند.

 

وی همچنین درباره زیارت بقیع و حوادثی که برخی وهابی‌ها در گوشه کنار آن برای زائران شیعه ایجاد می‌کنند، گفت: اینها در بقیع نمی‌خواهند بحث علمی کنند بلکه می‌خواهند اعصاب زائر و روحانی را به هم بریزند و پیداست که نسبت به روحانیان حساسیت بیشتری نشان می‌دهند لذا باید مراقب باشیم که در این دام نیفتیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه در حوزه عربستان جای طرح مسائل اختلافی نیست، از روحانیان خواست که به این مسأله به طور ویژه دقت کنند و مسائل اختلافی و عقیدتی را در آنجا مطرح نکنند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال مسأله جنگ شیعه و سنی نیستیم به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جنگ شیعه و سنی یک بحث انحرافی استعماری و طراحی شده توسط استکبار است که اگر یک روزی بحث شیعه و سنی تمام شود اینها دوباره سراغ فرقه‌های دیگر می‌روند اشاره کرد و گفت: هرگز نباید در این دام گرفتار شویم.

 

سرپرست حجاج ایرانی البته بر بالا بردن ظرفیت‌ها در بحث دفاع از مکتب اهل بیت (ع)، معرفی انقلاب اسلامی و جاذبه‌های این مکتب تاکید کرد و افزود: امروز جهان بشریت گرفتار مشکلاتی است که جز با پیروی دیدگاه و نظرات مکتب اهل بیت (ع) قابل حل نیست، باید بر روی این نقاط مثبت تکیه کنیم و مطمئن باشیم موفقیت با ما است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مراسم عمره امسال اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به 10 روزه شدن مدت عمره فرصت‌ها محدود می‌شود؛ اما آنچه برای ما مهم است استفاده از این فرصت طلایی یعنی ایجاد تحول روحی و اخلاقی، آشنایی با تاریخ اسلام، تبیین عقاید حقه امامیه، آموزش مهارت‌های زندگی اخلاقی و رفتاری و نمایش وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب، است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، همچنین دسته‌بندی و اولویت‌بندی مطالب مهم را ضروری دانست و تصریح کرد: روحانیان تا فرصت باقیمانده قبل از تشرف با برنامه‌ریزی مناسب، سخنان خود را دسته‌بندی کرده و حتی نسبت به راه‌های حفظ و نگهداری آثار معنوی سفر تلاش کنند.

 

وی از روحانیان خواست که در دوره‌های آموزش پاسخ‌گویی به شبهات که قرار است در آینده برگزار شود شرکت کنند و گفت: صیانت از عقاید مردم و دفاع از مکتب تشیع در عرصه بین‌المللی وظیفه شرعی روحانیان است.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه عدم احساس مسؤولیت، استفاده نادرست از زمان، عدم تحرک، عدم سطح‌بندی مخاطبان و وارد شدن استرس به مردم را از آسیب‌های موجود در سفر معنوی عمره برشمرد و گفت: شرعا در برابر مردم و بیت‌المال مسؤول هستیم و باید از فرصت‌های به دست آمده به خوبی استفاده کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: معتقدم که مدیریت درحج و زیارت یک مدیریت مشارکتی است، تنها با تصویب و برنامه‌ها نمی‌توان منتظر عملیاتی شدن آنها شد، بلکه روحانی و مدیر کاروانو سایر کار گزاران باید مشارکت کنند تا آیین‌نامه‌ها و مصوبات به خوبی محقق شود.

 

وی بر جدی گرفتن شورای فرهنگی و شرکت مستمر روحانیان کاروانها در این شوراها برای جلوگیری از هرگونه اختلاف تاکید کرد و از روحانیان خواست که در پاسخ به سؤالات زائران، کلیات فتاوا را مطرح کنند، سراغ اختلاف فتاوا نروندو موارد اختلافی را کمتر مطرح کنند.

 

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه زائران تبیین اسرار و معارف را از روحانیان می‌خواهند، بر رعایت اخلاق، ادب در گفتار و انتخاب مناسب کلمات و عبارات صحیح از سوی روحانیان کاروانهای عمره تأکید کرد و افزود: مخاطب‌شناس باشیم و بدانیم با مخاطبان به چه صورتی تعامل کنیم.


وی خطاب به جمع حاضر در جلسه با بیان اینکه فرصت‌ها را از دست ندهید که این فرصت‌ها دیگر پیش نمی‌آید، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت فرهنگی کشور دغدغه هایی دارند و یکی از سفرهایی که می‌تواند تأثیرگذار باشد و ای دغدغه‌ها را کم کند. سفرهای معنوی حج، عمره و عتبات است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره شرایط فعلی سفر زیارتی عتبات با بیان اینکه به دلیل وجود برخی موانع ومشکلات در هر دو طرف ایران و عراق آنچه که وجود دارد در شان زائران نیست لیکن سازمان و بعثه و کلیه کارگزاران مربوطه در تلاشند تا مشکلات را کم کرده و در حوزه عتبات با برنامه‌ریزی صحیح برای سال آینده، شرایط بهتری را برای زائران فراهم کنند.

 

وی با بیان اینکه پس از موسم حج که خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم ایشان از مسؤولان و عوامل و کارگزاران حج تشکر و ابراز رضایت کرده اما فرمودند که ظرفیت‌های حج بسیار بالاتر از این حرف‌ها است، از روحانیان خواست که دست به قلم ببرند و آنچه درباره ظرفیت‌های حج و زیارت به ذهنشان می‌رسد مرقوم کنند تا در همایشی ارائه شود.

 

سرپرست حجاج ایرانی خواستار بررسی ظرفیت معنوی حج و عمره و برنامه‌ریزی برای ظرفیت‌های مهم‌تر و بالاتر شد و گفت: در آموزه‌های دینی به ما وعده داده شده که حق همیشه پیروز است و مکتب اهل بیت هم چون حق است لذا ما مطمئنیم، پیروز خواهد شد و وعده‌اش را قرآن به ما داده که «نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین».

 

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی ما باید بلندمدت باشد و برای 20 تا 30 سال دیگر حج و عتبات برنامه‌ریزی کرده و ظرفیت‌ها را بالا ببریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه مکتب تشیع مظلوم است و مدافعان آن روحانیان و طلاب علوم دینی هستند، بر تحقق مدیریت مشارکتی تأکید کرد و خواستار تحقق کارهای بزرگ در حوزه حج و زیارت شد./920/د102/ی

ارسال نظرات