۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۹۳۷۹۰

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته وقف و بعد از برگزاری همایش وقف و رسانه، صاحب امتیاز و مدیر مسؤول هفته نامه شمالغرب اردبیل قسمتی از نشریه خود را وقف ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و معارف اسلامی کرد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، تیمور حسین نژاد خانقاه بخشی از صفحه فرهنگ و ادب نشریه خود را برای تبلیغ و ترویج مسائل فرهنگی، اسلامی، علمی، پژوهشی، فرهنگ وقف و بقاع متبرکه، قرآن کریم، ائمه اطهار(ع)، کلیه معارف اسلامی و اخبار مربوط به موارد مذکور وقف کرد.

هفته نامه شمالغرب اردبیل پس از برگزاری همایش وقف و رسانه وقف شد

بنابراین گزارش تولیت این وقف مادام الحیات با خود واقف بوده و پس از وی به فردی که خود واقف صلاح بداند سپرده خواهد شد.

گفتنی است، این اقدام حسنه و فرهنگی واقف ستودنی بوده و وی اولین نفر در استان اردبیل و دومین نفر در سطح کشور است که با هماهنگی و تشویق روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل نشریه خود را وقف امور فرهنگی و مذهبی کرده است.

40 اصله درخت پسته به ارزش 1 میلیارد ریال وقف عزاداری امام حسین(ع) شد

همزمان با هفته وقف بزرگترین وقف شهرستان بجستان شامل 40 اصله درخت پسته به ارزش ریالی یک میلیارد ریال با نیت عزاداری امام حسین(ع) به ثبت رسید.

محمد باقر خاکسار مسئول اداره اوقاف شهرستان بجستان افزود: در اولین روز هفته وقف که به نام وقف، قرآن، ولایت وبصیرت دینی نام گذاری شده است یکی از شهروندان بابصیرت و ولایت مدارشهر یونسی به نام علی امیر احمدی رییس شورای این شهر بزرگترین وقف این شهرستان را به ثبت رساند.

خاکسار با بیان این‌که عوائد این وقف در راستای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواره امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی برای مردم شهر یونسی هزینه می‌شود، تصریح کرد: این موقوفه که در قالب وقف 40 اصله درخت پسته همراه با 40دقیقه آب چاه است که سالانه 26میلیون تومان درآمد دارد.

خاکسار ادامه داد: علی امیر احمدی با این وقف علاقه قلبی خودر ا به ساحت امام حسین(ع) و قافله شهدای کربلا ابراز کرد و توانست با این حرکت علم عزاداری امام حسین را در شهرستان نیشابور برای همیشه برافراشته نگه دارد.

مسئول اداره اوقاف بجستان با اشاره به این‌که حضور در عرصه وقف حرکت بزرگی است که عوائد دنیوی و اخروی بسیاری دارد، یادآروشد: تولیت این موقوفه به عهده شخص واقف بوده و پس از آن نیز اولاد واقف این حرکت الهی و خداپسندانه را پیگیری می‌کنند.

وزیر اطلاعات با زائرین پیاده حرم رضوی(ع) همراه شد

وزیر اطلاعات دولت یازدهم با زائران پیاده حضرت علی بن موسی الرضا(ع) همراه شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم دیروز همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با زائران پیاده حضرت علی بن موسی الرضا(ع) همراه شد.

وزیر اطلاعات با حضور در محور قدیم جاده نیشابور- مشهد از ایستگاه‌های خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) بازدید کرد.

علوی در طول مسیر همراهی با زائران پیاده امام هشتم(ع) مشکلات آن‌ها را بررسی و قول پیگیری و مساعدت داد.

گفتنی است، برخی از زائران و مسئولان متولی خدمت رسانی به زائران، از حضور وزیر اطلاعات، قدردانی کردند و خواستار حضور سایر مسئولان و وزراء شدند.

استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای شهر مشهد و شهردار مشهد با حضور در بین زائران پیاده از مشکلات موجود آگاهی یافتند.

یادآوری می‌شود، حدود 180 هزار نفر پیاده تا پایان ماه صفر وارد مشهد مقدس خواهند شد.

کائینی: وقف یک عمل نوع دوستانه و نیاز امروز جامعه است

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف نیاز جدی امروز جامعه است می‌تواند در تعدیل ثروت نقش داشته باشد.

محمدرضا کائینی مشاور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع خواهران طلبه حوزه‌های علمیه تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد سنت حسنه وقف به فلسفه وقف و موقوفات اشاره کرد و گفت: وقف از مواردی نیست که فقط اسلام آن را مطرح کرده باشد، بلکه در ادیان مختلف نیز بر آن تاکید شده است.

کائینی متذکر شد: وقف به عنوان یک عمل نوع دوستانه در جامعه بشری است و تمدن ایران اسلامی بر پایه و بنیان وقف شکل گرفته و مستحکم شده است.

وی با اشاره به نقش وقف در ترویج و تقویت تمدن اسلامی در ایران اسلامی یادآور شد: وقف یک واقعیت تاریخی از حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) تا امروز و راه حل مهم برقراری عدالت اجتماعی و تامین زندگی جمعی است.

کائینی با بررسی روند وقف در تاریخ خاطرنشان کرد: گستردگی اوقاف در برخی از مقاطع تاریخ از نقش و اهمیت این سنت الهی در جامعه حکایت دارد.

وی تبدیل حاکمیت خصوصی به عمومی، عدم تمرکز و خود گردانی موقوفات را از ویژگی‌های وقف دانست و افزود: خودگردانی موقوفات بر اساس شروط واقف، تحت نظارت حاکم شرع و بدون ادغام در دولت در تمام ادوار وجود داشته است.

کائینی کارکرد سیاسی و شرعی وقف و تامین پشتوانه مالی جامعه را یادآور شد و گفت: حمایت از پژوهش‌های علمی، تاسیس مدارس، بیمارستان‌ها و حوزه‌های علمیه از جمله کارکرد سیاسی، اقتصادی و علمی وقف است.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه متذکر شد: مبارزه با حاکمان و جلوگیری از استثمار از ویژگی‌ها و کارکرد دیگر وقف در طول تاریخ بوده است و وقف نقش مهمی در مبارزه با استعمار داشته است.

به گفته این پژوهشگر، وقف در زمینه بسط فرهنگ بسیار موثر بوده است و ایجاد مدارس و حوزه‌های علمیه از ویژگی‌های آن است.

کائینی موقوفات زنان در دوره قاجار را بسیار چشمگیر دانست و آن را نشانگر مشارکت زنان طبقه بالای جامعه در امر خیر و وقف دانست.

وی روی کار آمدن سلسله پهلوی در ایران را بزرگترین ضربه به اوقاف و موقوفات دانست و افزود: در دوره پهلوی بسیاری از موقوفات تخریب یا وقفیت خود را از دست داد.

وی تصویب قانون فروش اراضی و آب موقوفات در سال 1350 را از جمله اقدامات رژیم پهلوی در این زمینه دانست.

کائینی اوج وقف و گسترش موقوفات را در دوران انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی دانست و افزود: در این دوره بسیاری از موقوفات احیا و از یوغ سلطه ایادی رژیم گذشته خارج شد.

وی نیات مذهبی، اجتماعی و خیریه را از موارد وقف دانست و گفت: مردم خیر در طول حیات خود، با وقف اموال خود به برقراری عدالت اجتماعی در جامعه کمک کرده‌اند.

به گفته مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، 75 درصد موقوفات کشور مربوط به مسائل فرهنگی جامعه است و در صورت برنامه ریزی و احیاء موقوفات کشور و بهره‌مندی بهینه از فضاهای مذهبی مانند بقاع متبرکه، مساجد، سایر اماکن مذهبی، تاثیرگذاری آن در امور فرهنگی افزایش خواهد یافت.

کائینی عنوان کرد: البته با توسعه فرهنگ وقف در جامعه و ازدیاد موقوفات با نیات جدید بر مبنای نیازهای روز جامعه جهت گیری و کارکردهای وقف هم متفاوت شده است.

وی جلب اعتماد مردم و مسئولین به وقف را از اقدامات مورد نیاز در زمینه وقف به شمار آورد و گفت: باید این اطمینان و فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم که نیات موقوفات زیرنظر سازمان اوقاف و نماینده ولی فقیه به صورت امینانه اجرا می‌شود.

خزعلی: وقف اجرای سنت حسنه الهی در جامعه است

رئیس دانشگاه الزهراء گفت: وقف ادای یک تکلیف و یک واجب و یا یک امر قانونی نیست، بلکه اجرای سنت حسنه‌ای الهی در جامعه است.

دکتر انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهراء(س) اظهار داشت: وقف شناخت نیازها، خلاء‌ها و راهکار توسعه یک جامعه است که واقف با هوشیاری و شناخت دقیق آن، تلاش می‌کند تا در جهت معنوی جامعه به خدا و کمالات معنوی حرکت کند.

رئیس دانشگاه الزهراء خاطرنشان کرد: وقف برای اعتلاء و پیشرفت جامعه است و بنظر می‌رسد در این بخش باید بیشتر کار فکری و اقدام عملی کرد.

خزعلی با توجه به توان زنان در عرصه‌های گوناگون خاطرنشان کرد: وقف‌هایی برای زنان صورت گرفته است که این موضوع در طول تاریخ بوده است.

وی گفت: از سوی زنان وقف‌هایی در طول تاریخ داشته‌ایم که قابل تقدیر است و از این دست می‌توان از وقف یک مصحف تا وقف مسجد گوهرشاد در دوران‌های مختلف اشاره کرد که در طول تاریخ برجسته شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: حضرت مریم(ع) به عنوان یک واقف، فرزند خود را در شکم خود وقف خداوند می‌کند و این اقدام در تاریخ تأثیر فراوانی داشته است.

خزعلی با اشاره به برخی وقف‌های معاصر از سوی زنان کشور تصریح کرد: بسیاری از این وقف‌ها در داشته‌ها و داشتن‌ها تجلی پیدا می‌کند و شاید بتوان گفت بسیاری از این زنان از تمکن مالی و توانمندی خود به خوبی در زمینه وقف استفاده کرده‌اند.

رئیس دانشگاه الزهراء با تقدیر از نقش زنان در عرصه وقف، خواستار آسیب شناسی و توجه به بایدها و نبایدها در این مورد شد و افزود: در بایدها به نوآوری، پیشرفت و تعالی جامعه به خصوص از لحاظ جنبه علمی برای امر وقف باید توجه کرد.

خزعلی عنوان کرد: در این مورد باید وقف‌ها در زمینه اشتغالزائی زنان، توانمندی و ترویج عفاف و حجاب هدایت شود تا در این زمینه هم فرهنگسازی شود.

160 هزار نفر زائر پیاده در قالب طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» عازم حرم رضوی هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» گفت: 160 هزار نفر زائر پیاده در قالب این طرح به حرم رضوی مشرف می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به این‌که «یکی از سنت‌های خوب که در سال‌های اخیر در کشور ما نهادینه شدن برنامه پیاده‌روی کاروان‌های زیارتی امام رضا(ع) در ایام شهادت آن امام بزرگوار است» گفت: سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود که براساس آمار و ارقام احصاء شده بیش از 130 هزار نفر از اقشار مختلف مردم به صورت خودجوش در این مراسم شرکت می‌کردند، اما نهاد و سازمانی متولی میزبانی و استقبال از آن‌ها نبود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این سازمان احساس کرد در حرکتی که زائران حرم رضوی به صورت فرهنگی و معنوی انجام می‌دهند می‌تواند بحث پذیرایی، اسکان و خدمت‌رسانی را عهده‌دار شود، لذا با این نگاه در شش استان که بخش عمده‌ای از کاروان‌ها از آنجا حرکت می‌کنند، 96 پایگاه، امامزاده، بقعه و مسجد و حسینیه برای خدمت‌گزاری به زائران در مسیر پیاده‌روی تا مشهد مقدس ایجاد شد.

شرفخانی با بیان این‌که «در این راستا طرح بزرگ «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» برای خدمت‌رسانی و پذیرایی از زائران پیاده‌روی امام رضا(ع) همزمان با هفته وقف و با فرا رسیدن ایام پایانی دهه صفر درنظر گرفته شده است» گفت: هدف دیگر این طرح ایجاد فضای معنوی و فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه با نگاه قطب فرهنگی شدن و استفاده از فرصت فضای معنوی این کاروان‌ها برای رفع شبهات و پاسخگویی به مبانی دینی و مباحث فرهنگی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان این‌که «تاکنون بیش از 160 هزار نفر از مردم برای شرکت در این مراسم ثبت‌نام کردند» گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای اسکان، پذیرایی و خدمت‌رسانی به این زائران در 96 پایگاه اعلام شده در نظر گرفته شده و در این راستا بسیج امکانات استانی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی، هماهنگی با هلال‌احمر، نیروی انتظامی، پلیس راه، بسیج و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفته است.

شرفخانی یادآور شد: بیش از 100 روحانی و مبلغ در این ایام به پایگاه‌های اوقاف در مسیر پیاده‌روی زائران حرم رضوی اعزام شدند و خیمه‌های فرهنگی، معرفتی و نمایشگاهی در ارتباط با فضیلت و آداب زیارت و بعضی از خاطرات مرحوم ابوترابی به عنوان بنیان‌گذار این حرکت در کشور و همچنین ایستگاه‌های مشاوره و وقف در این مسیر برپا شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: همچنین بسته‌های فرهنگی شامل قرآن، جانماز، کتاب ادعیه، دفترچه خاطرات و کاورهای مخصوص فصل سرما در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: مجلس آماده هرگونه کمک به سازمان اوقاف است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس برای کمک به سازمان اوقاف گفت: وقف نوعی ایثارگری است که اسلام در وجود انسان ایجاد کرده است.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی اظهار داشت: در قرآن کریم نیز در خصوص گذشتن از مال، تعبیر به جهاد شده است، بنابراین از مال گذشت کردن بسیار سخت است، چرا که انسان به قدری خود و فرزندانش را دوست دارد که حاضر نیست اموالش را برای دیگران بگذارد، لذا وقف بسیار ارزشمند است.

وی وقف را نوعی، نوعدوستی عنوان کرد و افزود: به همین دلیل در اسلام بسیار به وقف توجه شده است.

عضو فراکسیون احیای وقف، منزلت امامزادگان و مساجد با بیان این که وقف در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل اجرا شدن است، خاطرنشان کرد: از زمان بنی امیه و بنی عباس که قصد داشتند جلوی فکر و اندیشه ائمه اطهار را بگیرند، بسیاری از خیران و واقفان به سمت و سوی وقف اموال خود در راستای ترویج آموزه‌های دینی و ائمه اطهار حرکت کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این‌که خوشبختانه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه، فرهنگ وقف به خوبی در جامعه اسلامی ترویج شده است، افزود: البته در این راستا، همه نخبگان جامعه اعم از روحانیت و اصحاب رسانه وظیفه سنگینی را بر دوش دارند تا تبلیغ ویژه‌ای برای وقف و نهادینه کردن آن در جامعه صورت بگیرد.

وی با اشاره به این‌که به برکت تلاش‌های سازمان اوقاف، اموال وقف در مسیر اهداف واحد به مصرف می‌رسد، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، مبارزه جدی با متجاوزان به وقف صورت گرفته است و این یکی از اقدامات خوب سازمان اوقاف به شمار می‌رود.

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر این‌که وقف سرمایه گذاری ماندگار تا ابد برای انسان است، تاکید کرد: بسیاری از سرمایه‌های مادی انسان در کوتاه مدت و یا بلند مدت از بین می‌رود، اما وقف این گونه نیست.

وی ادامه داد: از طریق اموال وقف، تاکنون بسیاری از خانواده‌های مستمندان و بی سرپرست تامین شده‌اند به طوری که امروز شاهدیم واقفان به سمت و سوی تهیه جهیزیه خانواده‌های نیازمند و تهیه مسکن گام بر می‌دارند.

وی به آثار مهم اجتماعی وقف اشاره کرد و با بیان این مطلب که بسیاری از خانواده‌های بی بضاعت به آرامش رسیده‌اند، بیان داشت: وقف بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را از بین می‌برد، چرا که از طریق ترویج احکام دینی در مدارس، مساجد و اماکن مقدس مردم بویژه جوانان با آموزه‌های اسلام آشنا می‌شوند.

وی اضافه کرد: از جمله راهکارهای توسعه وقف این است که متولیان امر وقف در سطح شهرستان‌‎ها، دهستان‌ها و شهرها به خوبی آثار اجتماعی وقف از جمله عدالت اقتصادی و اجتماعی را برای مردم تبلیغ و تبیین کنند.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه، جامعه روحانیت و اساتید دانشگاه‌ها نیز در این زمینه باید فعالیت داشته باشند، تا وقف را همچنان زنده نگه بداریم.

حسینی با اشاره به این‌که، متاسفانه تبلیغات نسبت به وقف کمتر صورت می‌گیرد بیان داشت: نباید تبلیغات در این خصوص، تنها مربوط به هفته وقف و نصب چند تا تابلو باشد، بلکه باید در تمامی مجالس از وقف و اهمیت آن سخن به میان آید.

به گفته این نماینده مجلس، باید برای تبلیغ فرهنگ وقف، ابتکاراتی نیز به کار رود تا جلوی هرگونه تبلیغات مسموم در این زمینه گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین باید در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها نیز، بخشی از اخبار برای موضوعات و خبرهای وقفی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: مجلس این آمادگی را دارد تا اگر نیازی به هر گونه قانون و مصوبه‌ای است، به سازمان اوقاف کمک کند.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه نیز باید هر جا و هر زمانی که ظلمی صورت می‌گیرد چه از سوی واقف و یا متولی، برخورد قاطعی داشته باشد، تا مردم احساس امنیت کنند و به راحتی اموال خود را بدون هیچ گونه نگرانی وقف کنند.

وی ادامه داد: دولت نیز از طریق ثبت اسناد، استانداران، فرمانداران و شورای تامین هر استان، مسائل و مشکلات وقف را برطرف کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بنده نیز در صورت مهیا بودن شرایط، قصد دارم، موسسه‌ای برای تبلیغ معارف دینی راه اندازی کنم.

جوکار: مجلس از فرهنگ وقف حمایت قانونی کند

یک عضو فراکسیون وقف مجلس با بیان این‌که مجلس لازم است حمایت‌های قانونی را از فرهنگ وقف به عمل آورد تا در جامعه نهادینه شود، گفت: افزایش آمار موقوفات حکایت از عملکرد درست سازمان اوقاف و امور خیریه دارد.

محمدصالح جوکار، نماینده یزد و صدوق و عضو فراکسیون احیای وقف، منزلت امامزادگان و مساجد با بیان این مطلب که وقف یکی از موضوعاتی است که در دین مبین اسلام بسیار به آن سفارش شده است، خاطرنشان کرد: وقف سنتی است که از گذشته در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.

وی با بیان این مطلب که وقف موجبات تعالی جامعه اسلامی را در پی دارد، افزود: وقف نوعی توانمندی در بدنه جامعه ایجاد می‌کند که این توانمندی می‌تواند تعدیل‌کننده تکاثر ثروت باشد.

جوکار با اشاره به این‌که وقف حس نوع‌دوستی انسان را در معرض بروز و ظهور می‌رساند، بیان داشت: در بستر احیای وقف، عدالت اجتماعی نیز در جامعه اسلامی تحقق خواهد یافت.

وی با تأکید بر این‌که اگر ما بتوانیم فرهنگ وقف را در جامعه ترویج دهیم به طور قطع به سمت و سوی عدالت اجتماعی و اقتصادی حرکت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: وقف ابزار بسیار مهمی است که از طریق آن اشخاص انگیزه کمک به هم‌نوع خود را در جامعه تقویت می‌کنند.

عضو فراکسیون احیای وقف، منزلت امامزادگان و مساجد در ادامه با بیان این مطلب که به برکت انقلاب اسلامی امروز وقف در جامعه ما بسیار گسترش یافته است، افزود: وقف تنها مربوط به اموال منقول و غیر منقول نیست بلکه وقف ابعاد مختلفی از جمله در نظر گرفتن موقوفات برای مسایل آموزشی، علمی و تربیتی را هم دربر می‌گیرد.

نماینده مردم یزد و صدوق با بیان این مطلب که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعتماد مردم به مسئولان اوقاف افزایش یافته است، گفت: امروز مردم مطمئن هستند که موقوفات آن‌ها در مسیر مدنظر استفاده می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، در نظام ستمشاهی به صورت نامشروع از موقوفات استفاده می‌شد اما امروزه بر اساس آنچه واقف مدنظرش است درآمدهای موقوفات به مصرف می‌رسد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که البته هستند در جامعه کسانی که از موقوفات سوءاستفاده می‌کنند، بیان داشت: با تدابیر اتخاذشده از سوی مسئولان اوقاف و امور خیریه امکان سوءاستفاده از وقفیات به حداقل رسیده است چرا که مسئولان امر تلاش دارند وقفیات کاملا در مسیر اهداف واقف باشد.

وی به اقبال خوب مردم به وقف اموال خود اشاره و با بیان این مطلب که آمارها حکایت از عملکرد قابل قبول سازمان اوقاف و امور خیریه دارد، گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان وقفیات در جامعه هرساله رو به بهبود است لذا امیدواریم با مدیریت راهبردی و توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی، وقف بیش از پیش در جامعه ساری و جاری شود.

رییس کمیته بسیج مجلس شورای اسلامی فعالیت منسجم مسئولان در عرصه وقف را مسئله‌ای حایز اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه مسایل فرهنگی از سوی مسئولان وقف مورد توجه قرار دارد، چرا که همواره شاهد حضور زائران و گردشگران بسیاری در زیارتگاه‌ها و اماکن فرهنگی و امامزادگان هستیم.

وی با بیان این مطلب که مجلس باید قوانین حمایتی وضع کند، افزود: همچنین لازم است دستگاه‌های دولتی نیز حمایت‌های لازم را از وقف عمل آورند چرا که یکی از بهره برداران موقوفات دستگاه‌های دولتی است.

به گفته این نماینده مجلس، قوه قضاییه نیز موظف است با کسانی که اموال وقف را غصب می‌کنند برخورد حقوقی و قضایی جدی داشته باشد تا از این طریق مسیر مطمئنی نیز برای واقفان ایجاد شود.

یک بانوی واقف: مسأله وقف در کشور ما فراتر از دین یا آئین خاصی است

یک بانوی واقف با اشاره به این‌که مردم ایران در مواقع ضروری به همیاری یکدیگر می‌شتابند تصریح کرد: مسأله وقف در کشور ما فراتر از دین یا آئین خاصی است و مردم با انجام وقف در حقیقت مقام انسان را گرامی می‌دارند.

شهربانو لایقیان یکی از بانوان واقف برگزیده در سال 91 گفت: بانوان همواره در انجام کارهای خیر موفق و پیشرو بوده‌اند.

وی درباره نقش مهمی که بانوان در انجام کارهای خیر دارند، گفت: اگر این نقش در بسیاری از موارد برجسته یا پررنگ نمی‌شود شاید به دلیل مشغله‌های خانوادگی باشد اما اگر شرایط مهیا شود بانوان بخوبی می‌توانند در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای مانند وقف فعال باشند.

این بانوی واقف افزود: برای جلوگیری از گسترش فقر و موفقیت در فقرزدایی، یکی از راهکارهایی که دین به ما معرفی کرده است وقف است چرا که وقف سنتی نیکو و ابدی است که تداوم پیشرفت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را تضمین می‌کند و باعث می‌شود امکانات به صورت برابر میان افراد مختلف جامعه توزیع شود.

وی با اشاره به این‌که نقش اول در ایجاد بسترهای مناسب برای ترویج فرهنگ وقف بر عهده نهادها و ارگان‌های دولتی است تاکید کرد: در صورتی که نقش محوری این نهادها کم رنگ شود شاهد بروز محرومیت در جامعه خواهیم بود و این محرومیت‌ها فقط در حوزه اقتصادی بروز نمی‌کند بلکه ممکن است موجب فقر اجتماعی یا فقر فرهنگی نیز بشود.

این بانوی واقف ادامه داد: از این رو نهادها و ارگان‌های دولتی باید نقش پشتیبان و مشاوره‌ای در زمینه وقف و ترویج فرهنگ آن داشته باشند.

یک بانوی واقف: بانوان در ترویج فرهنگ وقف پیشقدم شوند

یک بانوی واقف، با اشاره به اهمیت نقش زنان در ترویج فرهنگ وقف گفت: بانوان از آنجایی که نقش تربیتی در جامعه دارند باید در این راه پیشقدم شوند.

فاطمه سادات پیغمبری که قطعه زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع را با نیت ترویج فرهنگ قرآنی در شهر کاشان وقف کرده است گفت: اگر آموزه‌های قرآنی در جامعه نهادینه شود نه تنها بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد بلکه جامعه‌ای پویا و رو به رشد خواهیم داشت.

وی با مهم دانستن نقش زنان در ترویج فرهنگ وقف گفت: بانوان از آنجایی که نقش تربیتی در جامعه دارند می‌توانند در این راه پیشقدم شوند تا علاوه بر فرزندان خود، گروه‌هایی از بانوان را که با یکدیگر در ارتباط هستند را نیز به این امر تشویق کنند.

این بانوی واقف با بیان این‌که موقوفات بانوان در جامعه بسیار اثربخش خواهد بود، تصریح کرد: موقوفات بانوان نه تنها آرامش روحی و معنوی خاصی را برای واقفان با خود به همراه دارد، بلکه می‌تواند در بهبود وضعیت همنوعان آنان در جامعه نیز موثر باشد و این مسأله سبب می‌شود تا محیطی فراهم شود که همه افراد با همدلی و روحیه تعاون در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی با اشاره به وضعیت وقف در جامعه امروز خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعالیت نهادهای مربوطه این موضوع کمی در جامعه نهادینه شده است اما همچنان جای کار دارد چون فرهنگ وقف، فرهنگ اهدای منابع و امکانات در راه خدا و خدمت به انسان‌ها است.

این بانوی واقف تصریح کرد: هر یک از نهادها و ارگان‌ها همچون قوای سه گانه و رسانه‌ها باید به مقوله وقف در کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند و در این زمینه به رسالت و تعهد اجتماعی و دینی‌ که دارند عمل کنند.

وی در این رابطه افزود: به عنوان مثال اگر دولت بتواند بخشی از ظرفیت‌های خود را به پیشرفت و گسترش ابنیه موقوفات اختصاص دهد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

این بانوی واقف درخصوص نقش رسانه‌ها در زمینه گسترش فرهنگ وقف نیز گفت: رسانه‌ها نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی درباره وقف، بستری را فراهم کنند که ذهنیت مثبتی درباره وقف در همه افراد جامعه ایجاد شود.

این بانوی واقف در پایان، هدفش را از وقف قطعه زمین خویش، ترویج فرهنگ قرآنی و برخورداری از جامعه‌ای قرآنی عنوان کرد.

یک بانوی واقف: وقف تنها مختص افراد ثروتمند نیست

یک بانوی واقف با بیان این‌که وقف تنها مختص افراد ثروتمند نیست و همه می‌توانند واقف باشند گفت: اگر وقف در جامعه نباشد، تعاملی میان ارکان جامعه پدید نمی‌آید.

مریم تهاجمی از بانوان واقف برگزیده که قطعه زمینی را در جهت حمایت از مولفان و چاپ و نشر کتاب و مقالات علمی تحقیقی وقف کرده است، با بیان این مطلب افزود: همواره زنان به دلیل روحیه حساس و پاکی که دارند در انجام کارهای خیر بیشتر از آقایان فعال هستند و من هم مانند دیگر زنان تصمیم گرفتم در نهایت احتیاجی که به این زمین داشتم آن را وقف کنم.

وی ادامه داد: از نظر بنده مردم در این دنیا مستأجر هستند و در این دنیا چیزی ابدی نخواهد بود، بنابراین بهتر است دنیا را برای دنیا گذاشت و از آنچه که در دستمان است وقف کنیم تا میان جامعه و ارکان مختلف آن تعادل پدید آید.

این بانوی واقف، یکی از راه‌های برقراری تعادل در جامعه را گسترش سطح فرهنگ و علم از طریق حمایت از مولفان و فعالان عرصه کتاب عنوان کرد.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگ وقف در جامعه خاطرنشان کرد: متأسفانه این مبحث در جامعه ما به خوبی معرفی و تبیین نشده و برخی تصور می‌کنند که وقف تنها برای افراد پولدار است، در صورتی که وقف تکلیفی بر دوش آحاد مختلف جامعه است تا بتوانند محیط اجتماعی خود را بسازند.

این بانوی واقف یادآور شد: خوشبختانه در شهرستان فردوس از توابع خراسان جنوبی، مسأله وقف از جایگاه مطلوبی برخوردار است چرا که مسئولان استان توانسته‌اند با برگزاری همایش‌ها و جلسات متعدد، موضوع وقف را برای مردم بیان کنند.

وی در عین حال افزود: اما با توجه به این که تمام ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار نهادهای دولتی است، بنابراین آن‌ها باید به مبحث وقف توجه ویژه داشته باشند، به عنوان مثال صدا و سیما باید در این زمینه، رسالت خود را به خوبی انجام دهد و فقط به نمایش سریال یا تبلیغ کالا نپردازد.

خسروی: رسانه‏ها در نهادینه‏سازی فرهنگ وقف بیشتر بکوشند

عضو فراکسیون وقف مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وقف در جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و رسانه‏ها باید در نهادینه‏سازی فرهنگ وقف بیشتر بکوشند .

علیرضا خسروی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به جایگاه و اهمیت اطلاعرسانی در ترویج سنت حسنه وقف بیان داشت: از تمام کسانی که در این حوزه فعالیت کردهاند تشکر میکنم اما باید بگویم کار زیادی در این زمینه انجام نداده‏ایم و وقف نیازمند توجه بیشتری است.

وی ادامه داد: در بخش رسانهای، صدا و سیما و ... باید کارهای بیشتری انجام داد و فعالیت خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم.

عضو فراکسیون وقف مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید مسئلهای مثل وقف را فقط به یک محدوده زمانی و مناسبتها ربط دهیم بلکه باید همیشه به این مقوله بپردازیم و چه جایی بهتر از رسانهها که بتوانند به این مهم جامه عمل بپوشانند و با اطلاعرسانی از خیران و کسانی که در این زمینه فعال هستند، تقدیر کنند.

وی افزود: تا به حال هر کاری که صورت گرفته، جای قدردانی دارد اما افراد باید در این مسیر همواره در حال حرکت باشند.

خسروی گفت: رسانه‌ها میتوانند برای مردم ایجاد انگیزه کنند و با معرفی کسانی که در زمینه وقف فعال هستند، به مردم اطمینان خاطر بدهد.

وی افزود: مردم گاهی نمیدانند که درآمد وقف کجا صرف میشود و اگر اطلاعرسانی صورت گیرد، اطمینان مردم تا حد قابل توجهی زیاد می شود و مردم از سوءظنها دور میمانند.

انرژی هسته‌ای در خرمشهر صاحب موقوفه شد

یک بانوی نیکوکار، ملکی به ارزش 20 میلیارد ریال را در خرمشهر برای توسعه فعالیت علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته‌ای وقف کرد.

حجت الاسلام سیدعلی میرمحمدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: به مناسبت هفته وقف، این بانوی نیکوکار که تهرانی الاصل نیز است، ملکی تجاری را در خرمشهر با متراژ 400 متر مربع به منظور حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان در زمینه انرژی هسته‌ای وقف کرد.

وی با قدردانی از اقدام خیرخواهانه این بانوی نیکوکار گفت: این اقدام نشان می‌دهد که داشتن انرژی هسته‌ای و توسعه دانش آن چقدر نزد ایرانیان اهمیت دارد.

حجت الاسلام میرمحمدی گفت: خوزستان در شش ماه نخست امسال دارای رتبه اول وقف در کل کشور بوده و موقوفات مردم استان در این مدت نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ وقف در استان گفت: وقف کردن از کارهای حسنه‌ای است که در گسترش فرهنگ بخشش و کمک به هم نوع بسیار ارزشمند بوده و نام نیک آن تا زمان‌های طولانی باقی می‌ماند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان، قدیمی ترین موقوفه در این استان را بنای «منصوریه» عنوان کرد و گفت: این بنا که در شهرستان بهبهان واقع شده، بالای 700 سال قدمت دارد.

دومین نشست مشترک مدیران سازمان اوقاف و میراث فرهنگی برگزار شد

دومین نشست مشترک مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور امضاء تفاهمنامه همکاری‌های مشترک بین دو سازمان برگزار شد.

در این نشست مشترک که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، عبدالرضا عابد، قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه، سعید پورزادی مدیرعامل موسسه شرکت پیشگامان توسعه ماندگار، حسن ربیعی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل، حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس، عباسعلی جعفری معاون بهره برداری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه و مهدی حجت قائم مقام رییس سازمان و معاون میراث فرهنگی، محمدرضا کارگرمدیر کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، حجت‌الاسلام فخرالدین صابری دبیر ستاد ویژه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و دکتر فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، قائم مقام رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی با اشاره به آغاز هفته وقف گفت: برنامه‌های امسال هفته وقف با همکاری نهادهای مختلف به خوبی پیشرفته و استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفته است.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست مشترک با مدیران سازمان میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و میراث فرهنگی دو سازمان مرتبط هستند و تعامل و تفاهم هرچه بیشتر بین این دو سازمان آثار مهمی در زمینه برآورده شدن اهداف مورد انتظار از این دو سازمان درپی خواهد داشت.

قائم مقام رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سابقه ارتباط بین دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی این تعامل را برگرفته از نگاه ارزشی و اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر وحدت، تعامل و همفکری میان دستگاه‌ها تاکید دارند و این مسئله را موجب رضایت خداوند و دارای برکات زیادی می‌دانند.

وی در ادامه با بیان این‌که با حضور مسئولان جدید سازمان میراث فرهنگی امکان همکاری و تعامل بین دو سازمان فراهم شده است گفت: این همکاری علاوه بر حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی، امکان اجرای برنامه‌ها و اقدامات مشترک را نیز فراهم می‌آورد.

عابد تصریح کرد: در پیش نویس تفاهم نامه چارچوبی اولیه برای افزایش همکاری ها در 5 حوزه کاری مشخص شده است که پس از اعلام نظر و تایید روسای دو سازمان اجرایی می‌شود.

وی افزود: در این پیش نویس، برمبنای مشکلات و موضوعات مشترک بین دو سازمان، یک شورای راهبردی در راس امور و کمیته‌های تخصصی به عنوان زیر مجموعه، راهکارهای قانونی و حقوقی برای حل و فصل مشکلات را بررسی خواهند کرد.

در ادامه این نشست، مهدی حجت قائم مقام رییس سازمان و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی سخنانی با اشاره به اهمیت نگهداری از اماکن متبرکه گفت: موقوفات و اماکن متبرکه حاصل کار ارزشمندترین افراد است که در بهترین ساعات عمر خویش با بهترین نیت‌ها ایجاد شده است بنابر این هرگونه تعرض نسبت به این مجموعه‌های ارزشمند غیرقابل تحمل است.

وی افزود: باید با دقت مراقب جزء به جزء مراقد امامزادگان باشیم زیرا این اماکن متبرکه نشان دهنده آن است که از قدیم الایام مردم کشور ما به اهل بیت(ع) ارادت ویژه داشته‌اند.

قائم مقام رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر این‌که سازمان متبوعش خود را خادم موقوفات دانسته و به دنبال احیاء و بهره برداری بهتر از آن‌ها می‌باشد افزود: قوانین موجود در زمینه میراث فرهنگی و اوقاف نیز به دنبال آن است که ضمن حفاظت از موقوفات و اماکن متبرکه، سابقه این کار ارزشی نیز حفظ شود.

وی گفت: تفاهم دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف در این زمینه موجب می‌شود که اهداف هر دو سازمان در زمینه موقوفات تاریخی محقق شود و این اقدام قطعا مورد رضایت شریعت و قانون است.

حجت با مثبت ارزیابی کردن پیش نویس تفاهمنامه میان دو سازمان که از سوی کارشناسان سازمان اوقاف در این نشست ارائه شد گفت: به نظر می‌رسد زمینه لازم برای همکاری و تشکیل شورای مشترک فراهم شده است.

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد تا در جلسات کارشناسی میان دو طرف بتوانیم به یک وحدت و انسجام در این زمینه برسیم.

در ادامه این نشست با تبیین متن پیش نویس تفاهم نامه، حاضران به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

در پایان نیز مقرر شد تا نمایندگانی از دو طرف برای پیگیری این موضوع تعیین شده و طی جلسه‌ای با حضور روسای دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی به منظور تعامل و هماهنگی بیشتر این تفاهمنامه امضاء شود.

ربیعی: ارائه الگوهای نوین، راهکاری برای گسترش فرهنگ وقف است

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، خواستار ارائه الگوها و شیوه‌های نوین برای گسترش فرهنگ وقف درجامعه شد.

حسن ربیعی، مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست هم اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه از آنان خواست تا با ارائه الگو و راهکارهای نوین، به گسترش و تعمیق فرهنگ وقف در جامعه کمک کنند.

وی گفت: ارائه مدل کار آسانی است و شاید اجرای آن مشکل نباشد، اما باید دید از چه طریقی می‌توان این الگو را برای ترویج وقف اجرا کرد.

وی اضافه کرد: پی بردن به علل توسعه فرهنگ وقف و امور خیریه در کشورهای پیشرفته و افول آن در کشورهای جهان سوم و اسلامی موضوع مهمی است که فرهیختگان باید به آن بپردازند.

ربیعی با تأکید بر گردش بالای مالی موقوفات در کشورهای غربی و امریکا به گردش مالی 33میلیارد دلاری این موقوفات در امریکا اشاره کرد و خواستار آسیب شناسی و ارائه راهکارهای نوین از سوی دانشگاهیان شد.

وی عدم توجه مردم و مسئولان به وقف را یکی دیگر از آسیب‌های موجود در عرصه وقف دانست و گفت: اعتماد سازی مردم به وقف و مردم نهاد کردن آن و کاستن از بوروکراسی و تقویت مبانی دینی می‌تواند به عنوان راهکاری برای مقابله با این آسیب‌ها باشد.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید آثار و برکات وقف را برای مردم تبیین کرد و این موضوع طی سال‌های اخیر با رسانه‌ای شدن فعالیت اوقاف توانسته است به نحو مطلوبی گسترش یابد./966/پ203/ی

ارسال نظرات