۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۹۴۱۴۶

همایش یاوران وقف در قزوین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: 2150 موقوفه در استان وجود دارد که از بین این تعداد 1391 مورد مسجد است که موقوفات انتفاعی نامیده می‌‍‌شوند و برای موقوفه سود مادی نخواهد داشت، تنها 629 مورد موقوفات منفعتی هستند که تمامی درآمد آنها صرف نیات وقف کننده می‌شود.
حجت الاسلام نوروزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، شب گذشته در همایش یاوران وقف که در آمفی تئاتر امام‌زاده حسین(ع) برگزارشد، پس از تبریک حلول ماه ربیع الاول و هفته وقف گفت: وظایف ذاتی سازمان اوقاف و امور خیریه در چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود که یکی از آنها رسیدگی به وضعیت موقوفات است.

وی تعداد موقوفات در استان را 2150 موقوفه عنوان کرد و افزود: از بین این تعداد 1391 مورد مسجد است که موقوفات انتفاعی نامیده می‌‍‌شوند و برای موقوفه سود مادی نخواهد داشت، تنها 629 مورد موقوفات منفعتی هستند که تمامی درآمد آنها صرف نیات وقف کننده می‌شود.

وی قدیمی‌ترین موقوفه در کشور را متعلق به استان قزوین دانست و اظهار داشت: این موقوفه به‌نام خانم خدیجه بنت بدیعا است که در کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف از تلاش‌های این سازمان برای پیاده کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، خبر داد و خاطرنشان کرد: در این رهنمودها ایشان سه اصل توسعه موقوفات، حفظ و صیانت از موقوفات موجود و ایجاد وقف‌های جدید را، راهبردهای اصلی حوزه موقوفات برشمردند.

حجت الاسلام نوروزی حفظ و صیانت موقوفات را منوط بر ثبت رسمی این موقوفات دانست و اظهار داشت: مادامی که سند رسمی برای موقوفه ایجاد نشود همواره این موقوفه در خطر موقوفه خواران خواهد بود.

وی در ادامه به بیش از 330 مورد ثبت و اخذ سند 6 دانگ از سوی سازمان اوقاف اشاره کرد و افزود: استان قزوین توانست در این حرکت که در کل کشور روی داد به لحاظ تعدد مقام نخست را کسب کند و به یاری خدا این تعداد تا پایان سال به 500 سند خواهد رسید.

این کارشناس مذهبی از دیگر تلاش‌های اوقاف  در پیشبرد برنامه راهبردی را تأسیس شعبه ویژه وقف و ایجاد شورای حل اختلاف در اداره کل اوقاف برای بررسی موضوعات مخصوص به وقف دانست و ابراز داشت: تاکنون 97 مورد پرونده موقوفات در قزوین به نفع موقوفه خاتمه پیدا کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه به ایجاد 133 مورد وقف جدید در استان اشاره کرد و یادآور شد: برای این مهم، سازمان اوقاف ایستگاه‌های مشاوره وقف ایجاد کرده تا کارشناسان این حوزه به مردم  راهنمای لازم را برای وقف‌های مناسب با نیازهای روز بدهند.

وی ایجاد وقف‌های گروهی را یکی دیگر از برنامه‌های اوقاف برشمرد و اظهار داشت: با توجه به سیستم جامع مدیریت مالی موقوفات و بقاع متبرکه یک ریال از درآمد موقوفات نمی‌تواند هدر برود و تمام و کمال اجرای نیات واقفین می‌شود که همین امر اگر اطلاع رسانی شود رغبت مردم را برای ایجاد وقف های جدید بیشتر خواهد کرد.

حجت الاسلام نوروزی بیان داشت: در سطح کشور بیش از هشت هزار امامزاده داریم که بیش از 264 امامزاده در قزوین هستند که تعداد زیادی از آنها جزء شاخص ترین هستند به طوری که امامزاده حسین لقب چهارمین حرم اهل بیت را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که فرمودند، بقاء متبرکه باید به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود، ابراز داشت: از آن تاریخ به بعد سازمان اوقاف تمامی برنامه های فرهنگی خود رادر جوار بقاء متبرکه برگزار می‌کند که برای تحقق این امر ارگان های فرهنگی دیگر هم باید توجه ویژه ای داشته باشند.

مدیر کل اوقاف در پایان به میزان بودجه اختصاص یافته برای مساجد در سال پیش که به میزان 2ملیارد و300 ملیون تومان بود و تنها 23% آن تحقق یافته اشاره کرد و گفت: با توجه به 1391 مسجدی که در استان وجود دارند و بیشتر آنها نیازمند مقاوم سازی است این میزان بودجه کافی‌نخواهد بود./955/پ202/ب

ارسال نظرات