۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۹۶۳۸۶
آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به ششمین مجمع عمومی انجمن قرآن پژوهی:

امید نجات بشریت در کنار زدن حجاب ها از رخ قرآن است

خبرگزاری رسا ـ ششمین مجمع عمومی انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد، در پیام این مرجع تقلید تاکید شده است که هر چه برادران عزیز حجاب‌ها را از رخ قرآن بیشتر کنار بزنند و نورافشانی قرآن بیشتر گردد، امید نجات بشریت بیشتر خواهد شد.
دارالقرآن علامه طباطبايي  دارالقرآن علامه طباطبايي آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین مجمع عمومی انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه امشب در دارالقرآن علامه طباطبایی و با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام آورده است؛ قبل از هر چیز تشکیل این جلسه نورانی را در این بیت شریف، بیت بزرگ مفسر قرآن مجید، مرحوم علامه طباطبایی به شما اساتید محترم و قرآن‌پژوهان تبریک می‌گویم و امیدوارم در سایه قرآن مجید سربلند و سعادتمند و موفق باشید.

این مرجع تقلید در ادامه این پیام افزوده است: قرآن مجید بهترین معرف خویش است، در یک جا می‌فرماید «قد جاء کم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من التبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور» آری! قرآن نور است و نورافشانی می‌کند و پرده‌های ظلمت را کنار می‌زند، راه‌های امن و سلام معنوی و مادی را نشان می‌دهد به همین دلیل هر چه به قرآن نزدیک‌تر شویم نورانیت تازه و بیشتری وجود ما را فرا می‌گیرد؛ فکر ما نورانی می‌شود و چشم و زبان و قلب ما نورانی می‌شود.

در بخش دیگری از این پیام بیان شده است: می‌دانیم نور زیباترین و پربرکت‌ترین و مفیدترین اشیاء در عالم ماده است، اگر نور آفتاب نباشد نه بارانی می‌بارد و نه درختی سبز می‌شود، نه گلی می‌خندد و نه میوه‌ای می‌رسد و نه حتی موجود زنده‌‌ای بر صفحه زمین باقی خواهد ماند. به همین دلیل مهمترین موضوعات عالم معنا به نور تشبیه می‌شود. جالب اینکه هم فرستنده قرآن نور عالم هستی است «الله نور السماوات الارض» هم آورنده قرآن «خلقکم‌الله انواراً فجعلکم بعرشه محدقین» هم کلام خدا نور است «قد جاء کم من الله نور و کتاب مبین» و هم سرمنزل مقصود، نور است.

همچنین در این پیام خاطرنشان شده است: بنابراین، هر چه برادران عزیز حجاب‌ها را از رخ قرآن بیشتر کنار بزنند و نورافشانی قرآن بیشتر گردد، امید نجات بشریت بیشتر خواهد شد. هرچه به این منبع نور نزدیک‌تر گردد، روح و جان خود آنها نیز نورانیت بیشتری پیدا می‌کند.

در پایان این پیام نیز آمده است: عزیزان در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابرهای ظلمانی آن را پوشانده و ظلمت کفر و فساد اخلاق و غصب حقوق انسان‌ها و ملت‌ها بسیار است. در چنین دنیایی منبع نورانی قرآن می‌تواند مشکل‌گشا باشد. باید وظیفه خود را در نشر تعلیمات آن انجام دهیم و از تمام وسائل روز در این راه استفاده کنیم. در ضمن باید روی موضوعات قرآنی مانند نور و ظلمت، هدایت و ضلالت، سکینه و آرامش، امن و سلام تأمل و دقت بیشتری شود و به صورت موضوعی این عناوین دنبال گردد و درهای تازه‌ای به روی همگان به وسیله شما عزیزان از این طریق گشوده شود.

آیت‌الله استادی نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به تأثیرگذاری علامه طباطبایی بر روی حوزویان، ابراز کرد: علامه طباطبایی در دوران خود روشنفکران فراوانی را جذب و شاگردان فراوانی را تربیت کرد.

امام جمعه قم با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب امروز سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهند، اظهار داشت: سبک زندگی علامه طباطبایی باید مورد توجه طلاب قرار گیرد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا رییس انجمن‌های علمی حوزه از دیگر سخنرانان این مراسم بود وی با بیان این‌که در گذشته تنها رهبر معظم انقلاب از انجمن‌های علمی حوزه حمایت می‌کردند، ابراز کرد: خوشبختانه امروز این افتخار نصیب ما شده و انجمن‌ها و مجامع با پیام یکی از مراجع معظم تقلید آغاز به کار می‌کنند.

وی تأکید کرد: امروز مراجع تقلید اهتمام ویژه‌ای به انجمن‌های علمی حوزه دارند و حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در این باره فرمودند؛‌ در تأسیس انجمن‌ها با صد سال تأخیر مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام مؤدب رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم نیز در این مراسم با بیان این‌که مسؤولیت قرآن پژوهان بسیار مهم است، اظهار داشت: به همت شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

رییس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم تأکید کرد: در زمینه علوم قرآن و تفسیر باید اقدامات بیشتری در حوزه صورت گیرد چون امروز نه تنها در کشور بلکه در خارج از کشور نیز به حوزه علمیه چشم امید بسته‌اند.

گفتنی است، در پایان ششمین مجمع عمومی قرآن پژوهی حوزه علمیه قم از 10 قرآن پژوه برتر تقدیر به عمل آمد./927/پ202/ج

 

ارسال نظرات