۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۹۷۰۰۹
رییس المصطفی:

جامعیت علمی آیت الله مکارم شیرازی ستودنی و الهام بخش حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه، شخصیت جامع حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی را الهام‌بخش حوزویان دانست و نگاه این مرجع تقلید را گفتمان انقلاب اسلامی و تعامل سازنده با جهان اسلام و مذاهب اسلامی و رویکرد تقریب و وحدت اسلامی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه، شامگاه چهارشنبه 15 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه نوزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی به تبیین ویژگی‌های قرآنی و تفسیری حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پرداخت.

 
وی در ادامه افزود: طرح یک شخصیت بزرگ قرآنی در هر جشنواره قرآنی جامعةالمصطفی افزون بر اینکه تکریم مقام مفسران و دست‌اندرکاران قرآنی است، معطوف به آن است که نسل جوان و جامعه به ویژه طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از این الگوهای علمی و قرآنی بهره بگیرند.
 
وی، مهم‌ترین هدف المصطفی را پرورش طلاب و فضلایی عنوان کرد که از منبع فیاض وحی و آیات روحبخش قرآن الهام بگیرند و نکوداشت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به عنوان شخصیت برجسته قرآنی را برای الگودهی و توجه نسل جوان و جامعه ایران و بین‌الملل به ویژه طلاب و فضلای المصطفی دانست.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از ویژگی‌های فراوانی برخوردار هستند، به بخشی از ویژگی‌های عام این مرجع تقلید اشاره کرد و از شخصیت جامع، متوازن، اثرگذار و حاضر در صحنه این استاد درس خارج فقه حوزه به عنوان الهام‌بخش حرکت حوزویان نام برد.
 
وی در ادامه جامعیت علمی این مرجع تقلید را بسیار ستودنی خواند و افزود: کسی که با بیش از دویست اثر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و با خیل عظیم شاگردان ایشان در ارتباط باشد خواهد دید که جامعیت علمی ایشان مثال‌زدنی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، اندیشه‌های بالای حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در حوزه فقه، اصول، تفسیر، اخلاق، معارف، قرآن، نهج‌البلاغه و ده‌ها قلمرو علمی در فضای حوزه را نشان از جامعیت علمی ایشان دانست.
 
وی با بیان اینکه اگرچه تخصص‌ها مهم است، اما افراد اندک و نوابغ متعددی می‌توانند در قلمروهای مختلف به قله‌های بلند برسند، تصریح کرد: این مرجع تقلید از ابتلائات به روز، علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و متناسب با زمانه برخوردار هستند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی توجه ویژه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به نسل تحصیلکرده و دانشگاهی را از ویژگی‌های دیگر وی عنوان و اظهار کرد: این مرجع تقلید از بیانی جذاب و روان و سخنرانی شیوا و قدرت تدریس و توانایی پرورش شاگردان متعدد برخوردار است. 
 
وی گفت: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی جزو تاریخ حوزه و سازنده تاریخ حوزه علمیه قم و از چهره‌های بزرگ و مدافع حریم ولایت و معارف بلند اهل بیت‌(ع) هستند، نگاه ایشان گفتمان انقلاب اسلامی و تعامل سازنده با جهان اسلام و مذاهب اسلامی و رویکرد تقریب و وحدت اسلامی است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عالمی حاضر در صحنه و دارای مواضع ناظر به وقایع و حوادث واقعه، شمّ و توان مدیریت، قدرت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مدیریت جامع هستند و تواضع، فروتنی، اخلاق، نظم و تلاش پیوسته این مرجع تقلید، مثال‌زدنی است.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های تفسیری و قرآنی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، خدمات قرآنی این مرجع تقلید را ستودنی خواند و گفت: بیش از 50 اثر در حوزه قرآن و معارف قرآنی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی منتشر و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است که از اهتمام والای وی به علوم قرآنی حکایت دارد.
 
وی برخورداری از روش اجتهادی و جامع، توجه به سطوح مختلف مخاطبان، تطبیق معارف و آیات قرآن به زندگی، توجه به منابع و متون متعدد در تفسیر و رویکرد شیعی و اهل بیتی‌ با نگاه تقریبی و ادبیات مناسب در گفت‌وگو با سایر مذاهب را از دیگر ویژگی‌های تفسیری آیت‌الله‌ مکارم شیرازی عنوان کرد./920/پ202/ج
ارسال نظرات