رهبر انقلاب اسلام بریده بریده را قبول ندارد/ مجتهدی که شاگردی را اصل میداند
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، مدرس حوزه علمیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره ویژگی های علمی و عملی مبارزاتی حضرت آیت الله خامنه ای گفت: رهبر انقلاب اسلامی اشراف کاملی به تاریخ اسلام و نبوت و سیره معصومین دارند چرا که که به یاد دارم در همان دوره تدریس ایشان در مشهد یک طرح مطالعاتی را با موضوع نبوت به شاگردان خود سپردند که اگر امروز همان طرح ایجاد بشود تحول شگرفی در این عرصه به وجود می آید.
مدرس دانشگاه علوم سیاسی رضوی در ادامه بیان خاطرات خود ازرهبر معظم انقلاب در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در مجلس سخنرانی که حضرت آیت الله خامنه ای به شهرستان نیشابور با موضوع امامت دعوت شده بودند، عده ای از شاگردان ایشان که من نیز بودم همراه ایشان رفتیم و درآن ده روز مباحث رهبر معظم انقلاب را می نوشتیم که در همین زمان ساواک نیز مدرسه میرزاجعفردر مشهد را تعطیل کرد و نوشته های من نیز به دست ساواک افتاد؛ اما مباحث مطرح شده در آن سخنرانی ها حاکی از این واقعیت است که آیت الله خامنه ای در تاریخ امامت ورود شگفت انگیزی دارند.
محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: من بعد از انقلاب موفق شدم دیدگاه های مربوط به امامت آیت الله خامنه ای را در کتابی تدوین کنم و در مجله اندیشه حوزه به عنوان یک مقاله منتشر شد و از سوی آستان قدس نیز به عنوان یک کتاب منتشر شد.
وی در ادامه بیان ویژگی های بارز شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آیت الله خامنه ای در زمینه تاریخ سیاسی دوران معاصر از شخصیت های ممتاز و نمونه هستند و هیچکس را نمی توان با ایشان از لحاظ نفوذ و بصیرت و دور بردی اندیشه و هوشمندی سیاسی مقایسه کرد و ازسویی حتی نمی توان هیچ یک از متفکران سیاسی جهان را با ایشان مقایسه کرد چرا که دید عمیق و نافذ و بی خطایی نسبت به سیاست دارند.
نویسنده کتاب«نظریه دولت دینی» با بیان این که حضرت آیت الله خامنه ای تفکر سیستمی دارند، گفت: در واقع ایشان اسلام را به عنوان یک سیستم و موقعیت ترکیبی قبول دارند که باید به عنوان یک مسأله سیستمی ارایه بشود نه بریده بریده و و این تفکر ایشان برگرفته از تفکرات امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله بروجردی بود و این را هم باید دانست که رهبر انقلاب با این که شم اجتهادی داشتند؛ اما شاگردی هم می کردند.
وی با بیان این که مردم گرایی آیت الله خامنه ای نیز زبانزد همگان بود، تصریح کرد: در سال 56در قوچان سیلی آمد که ایشان تصمیم گرفتند به همراه عده ای از شاگردان خود به صورت داوطلبی عازم مناطق سیل زده بشوند در سیل قوچان آیت الله خامنه ای حتی شب ها هم نمی خوابیدند و به دنبال این موضوع بودند که مشکلات مردم سیل زده برطرف شود.
وی افزود: کمک رسانی به سیل زدگان برای ایشان مهم بود چرا که رژیم شاه به این مسایل رسیدگی نمی کرد چرا که در جریان سیل قوچان رژیم شاه همانند سیل طبس آنجا را رها کرد اما آیت الله خامنه ای برای همدردی و کمک به سیل زدگان قوچان شب و روز کار می کرد.
محقق و پژوهشگر حوزوی درادامه با بیان این که همدردی آیت الله خامنه ای با مردم سیل زده قوچان برای معرفی وجه رهبر دینی به مردم نیز بود، تصریح کرد:در واقع مردم در صحنه های بحرانی با ویژگی های رهبرفکری و واجد سیاسی آشنا شدند به گونه ای که در جریان همین رویداد رهبر معظم انقلاب شبانه نیز نمی خوابیدند و استراحت ایشان فقط در حد چند دقیقه بود که خستگی مفرط شان برطرف بشود.
ترسیم سازمان مبارزاتی
نویسنده کتاب«بحران معرفت دینی» درباره ویژگی های بارز علمی آیت الله خامنه ای نیز گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در مسایل عمیق فکری، سیاسی، عقیدتی، کلامی و فقهی به صورت مداوم در حال تحقیق و پژوهش بودند.
وی افزود: رهبر انقلاب اجتهاد عمیقی داشتند و به موضوعات اجتهادی نگاه می کردند و از ویژگی های دیگر ایشان اینست که در همان زمان بنیاد سازی کردند و جلوه های تفکر و اندیشه انقلاب ایشان در دو کتاب از ایشان با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ترسیم سازمان مبارزاتی و مبارزه اسلامی و توحیدی و مبارزه مرامی و مسلکی است و از طرفی موضوعات ولایت و نهج البلاغه را نیز در همین راستا بنیادسازی می کردند.
مدرس حوزه علمیه مشهد درادامه درباره دوران مبارزاتی و مقاومت آیت الله خامنه ای در مشهد گفت: ساواک به خانه ایشان هجوم برد و رهبر معظم انقلاب را دستگیر کرد.
وی افزود: وقتی که به ایرانشهر در سیستان و بلوچستان تبعید شدند در تبعید گاه نظریه تقریب بین مذاهب اسلامی را مطرح کردند ورهبر معظم انقلاب برای اهل سنت در سیستان و بلوچستان جایگاه قائل شده بودند و اهل سنت نیز به منزل آیت الله خامنه ای رفت و آمد می کردند.
وی ادامه داد: آیت الله خامنه ای دستگیری ها مکرر داشتند و در دوران مبارزاتی خویش گاه زندان و گاه تبعید می شدند و شکنجه های فراوانی را نیز در آن دوران تحمل کردند و در دوران انقلاب که آزاد شدند هر روز میدان دار مبارزات و راهپیمایی های مردمی بودند و با شهید هاشمی نژاد در صحنه حاضر بودند و از سویی دیگر با شخصیت های بزرگی مثل شهید بهشتی و شهید مطهری نیز پیوند عمیقی داشتند.
نقش مبارزاتی آیت الله خامنه ای در مشهد
محقق و پژوهشگر حوزوی درباره نقش مبارزاتی رهبر مظم انقلاب در مشهد گفت: مسجد کرامت پاتوق مبارزه بود و درهمین مسجد افکار و اندیشه های انقلابی ایشان به مردم منتقل می شد و در سخنرانی های خودشان نیز ساختار مبارزه اسلامی را مطرح می کردند و حتی قبل از راهپیمایی ها، جلساتی برای چگونگی برگزاری تجمع های مردمی برگزار می کردند.
وی ادامه داد: حمله به بیمارستان امام رضا(ع) نیز از دیگر صحنه های حضور مبارزاتی آیت الله خامنه ای بود که ایشان مقاومت کردند ودر جریان حمله به این بیمارستان حضور داشتند و حتی موردهجوم نیز قرار گرفتند و در این جریان سخنرانی کوبنده ای کردند که رژیم را محکوم به سرنگونی کردند و به مردم نابودی نظام طاغوت را بشارت دادند.
شاگرد رهبری اظهار داشت: در ماجرای ده دی نیز رهبر معظم انقلاب چهره درخشان مبارزاتی بودند و در شرایط بحرانی بعد از مرحوم دکتر شریعتی، آیت الله خامنه ای در مسجد بیمارستان قائم که آن زمان مسجد دانشگاه نیزبه حساب می آمد سخنرانی کردند و آغاز مبارزه اسلامی و پیروزی را نوید دادند.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که وجود رهبر معظم انقلاب در صحنه مبارزاتی باعث دلگرمی مردم بود، گفت:در تحصن دانشگاه تهران در سال 57 نیز آیت الله خامنه ای به محصصنین پیوستند و نه تنها ایشان در مشهد بلکه در سراسر کشور حضورشان در صحنه های مبارزاتی در مقابل رژیم شاه باعث دلگرمی بود به گونه ای که نام ایشان موجب حرکت ایجاد می کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان این که حضرت آیت الله خامنه ای برای مبارزات خودشان استراتژی داشتند و با طرح و برنامه در صحنه مبارزاتی حضور پیدا می کردند، تصریح کرد: حضور ایشان در جریان انقلاب و قبل از انقلاب درعرصه فراهم سازی زمینه ها بسیار پررنگ بود که همین زمینه سازی ها یکی از مهمترین شاخصه های پیروزی بود./934/ت301/س