گونه شناسی دشمنان انقلاب اسلامی/ همه گزینه های آمریکا با شکست مواجه شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش تاثیر انقلاب اسلامی بر سایر ملل که صبح امروز در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد با اشاره به این که شاخصه اصلی انقلاب اسلامی الهی بودن آن است، گفت: انقلاب اسلامی یعنی تحول بنیادین و دگرگون کردن بر مبنای آموزه های اسلام حقیقی، از این منظر انقلاب اسلامی ایران در سال 57 زلزله ای به مقیاس جهانی و تحولی بر مبنای اسلام برای بشریت معاصر آغاز کرد.
مقایسه انقلاب اسلامی با نهضت پیامبر اسلام (ص)
وی ادامه داد: برای شناخت انقلاب اسلامی نمی توان آن را با انقلاب های ملی یا با نهضت های بر مبنای ایدوئولوژی های بشری و مادی مقایسه کرد چرا که این انقلاب شجره طیبه ای است که ریشه در آموزه های انبیای الهی در طول تاریخ دارد و در حقیقت امتداد حرکت انبیا بر پایه دین و با هدف تامین سعادت دنیا و آخرت است، از این رو باید انقلاب اسلامی را از لحاظ ساختار، اهداف، دشمنان، آسیب ها، چالش ها و فرصت ها با حرکت نبی مکرم اسلام (ص) مقایسه کرد.
آیت الله کعبی اظهار داشت: انقلاب رسول الله حیات بخش است، شعاع جهانی دارد، هدفش تحقق تمدن بر مبنای دین و تامین سعادت دنیا و آخرت است و ساختارش بر اساس حاکمیت الهی است، این موارد را به وضوح می توان در انقلاب اسلامی ایران هم دید.
وی با اشاره به این که دشمنان رسول خدا(ص) مشرکین قریش، کفار، یهودیان، منافقان و فرصت طلبان داخلی بودند گفت: امروز دشمنان انقلاب اسلامی، آمریکا، رژیم صهیونیستی، حکام مرتجع منطقه و فرصت طلبان و دنیاپرستان داخلی هستند و از این حیث هم انقلاب اسلامی به نهضت پیامبر(ص) شبیه است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آینده انقلاب پیامبر(ص) به شکلی بود که در جنگ احزاب سقوط کاخ قیصر و کسرا را پیش بینی کردند، انقلاب اسلامی هم مبشر سقوط مارکسیست بود و امروز هم پایه های لیبرالیسم را متزلزل کرده است.
وی خاطر نشان کرد: مسلمانان بعد از رحلت رسول اکرم(ص) تا دوران انقلاب اسلامی در دوران ثبات و مقاومت برای حفظ اصل اسلام و تثبیت آن بودند در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران حاکمیت و اقتدار اسلام آغاز شد.
آیت الله کعبی بیان داشت: وضعیت ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مانند دوران 13 ساله پیامبر در مکه بود بدین معنا که دین در حاشیه بود و کسانی هم که می خواستند دین را در عرصه اجتماعی و سیاسی مطرح کنند شکنجه می شدند. همچنین حاکمیت مسلط بر جامعه حاکمیت کفر و نفاق بود.
وی گفت: پیش از انقلاب محور تحلیل های جهانی این بود که محال است حرکتی با محوریت دین صورت گیرد چون دین افیون توده ها بود و نمی توانست حرکت بخش باشد اما انقلاب اسلامی نگاه ها را عوض کرد چرا که پس از پشت سر گذاشتن 8 سال دفاع مقدس، پایه های تحقق تمدن اسلامی را بنا نهاد.
مراحل رشد حوزه های علمیه از غیبت صغری تا انقلاب اسلامی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت حوزه های علمیه پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پس از آغاز غیبت کبری حوزه های علمیه در زمان شیخ طوسی وارد مرحله تاسیس شدند، شاگردان شیخ طوسی آن را تثبیت کردند، علامه حلی و شهید اول و ثانی آن را تحکیم کردند، در زمان وحید بهبهانی حوزه های علمیه توسعه یافتند، شیخ انصاری و شاگردانش مرحله مرجعیت عامه شیعی در حوزه ها را پیگیری کردند و با پیروزی انقلاب اسلامی مرحله تشکیل حکومت دینی از سوی حوزه های علمیه آغاز شد.
وی اهداف رسول اکرم(ص) با اهداف حضرت امام خمینی (ره) در پیگیری انقلاب را شبیه هم دانست و گفت: نخستین هدف پیامبر اسلام(ص) برانگیختن عقل ها و زنده کردن و به حرکت در آوردن آن بود و هدف امام هم بیدار کردن ملت ها بود تا مردم به پا خیزند و و زندگی شان را عوض کنند.
آیت الله کعبی احیا و بیدار کردن فطرت انسانی را که در منجلاب ظلم و فساد و تباهی و تعصبات کور دفن شده بود هدف دیگر پیامبر دانست و ادامه داد: تحکیم ایمان، ایمان به خدا، معاد و حقیقت جهان هستی هدف دیگر رسول خدا بود. این امور باعث می شود فکر، ذهن، عاطفه و احساسات انسان ها متحول و نورانی شود انقلاب اسلامی از این منظر انفجار نور بود.
وی برپایی قسط و عدالت، احیای علم و معرفت، نشر اخلاق و فضیلت، حامیت اخوت، محبت برادری اسلامی و تشکیل جامعه مقتدر و با عزت را از دیگر اهداف انقلاب پیامبر اسلام دانست و اظهار داشت: هدف امام خمینی (ره) هم پایان دادن به مناسبات ظالمانه در روابط بین الملل و آغاز مناسبات عدالت وحور برای تحقق صلح و دوستی بود. همچنین امام یک خیزش علمی را با مقیاس تمدن سازی در ایران کلید زد.
شباهت دشمنان انقلاب اسلامی با دشمنان پیامبر(ص)
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دشمنان پنج گانه نهضت پیامبر اکرم(ص) شامل مشرکان اطراف مدینه، مشرکان قریش، یهودیان، منافقان سازمان یافته و غیر سازمانی و هوای نفس بیان داشت: انقلاب اسلامی هم با نظیر این دشمنان پنج گانه رو به رو است؛ دشمن شماره یک ما آمریکا، شیطان بزرگ است. حضرت امام خمینی(ره) بسیار کوشیدند تا بین دشمن اصلی و فرعی بر اساس اولویت گذاری تفاوت قائل شوند.
وی ادامه داد: آمریکا نظامی استکباری است که مروج استبداد و نظریه های الحادی در جهان است. درگیری ما با آمریکا از فتح لانه جاسوسی تا کودتای نوژه، امداد غیبی در طبس و جنگ 8 ساله همه با شکست آمریکا مواجه شده است و همه گزینه های آمریکا از ابتدای انقلاب تا کنون از روی میز کنار رفته و اکنون فقط ژست توخالی و پوشالی گرفته است.
آیت الله کعبی رژیم صهیونیستی را دشمن دیگر انقلاب اسلامی عنوان و اظهار کرد: نتیجه درگیری ما با صهیونیزم، آزادسازی جنوب لبنان و شکست اسراییل در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه بود. صهیونیست ها خودشان معترفند که انقلاب اسلامی در همه ملت ها نفوذ کرده است. انقلاب اسلامی هیمنه رژیم جعلی صهیونیست را شکست.
وی حکام مرتجع منطقه را دشمن دیگر انقلاب اسلامی دانست و گفت: البته انقلاب اسلامی دشمنی با آنها ندارد لکن آنها خودشان احساس خطر کردند چون ملت های منطقه جذب انقلاب شدند. برای همین آمریکا و اسراییل موج شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداخته اند تا جلوی انقلاب را بگیرند هر چند در این راستا موفق نشدند و همین امروز در مناطق مختلف عربستان مکتب اهل بیت(ع) نفوذ کرده و مجالس ذکر اهل بیت بر پا می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: آمریکا پس از شکست صدام به عنوان نماینده سوسیالیسم، وهابیت و ایدوئولوژی سلفیت را تقویت کرد تا از طریق فتنه مذهبی و جنگ شیعه و سنی جلوی رشد انقلاب را بگیرد.
وی منافقان سازمان یافته و غیر سازمان یافته را از دیگر دشمنان انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: روش انقلاب در برخورد با منافقان غیر سازمان یافته که دنبال ریاست طلبی و خواسته های دنیوی خود هستند تطهیر و پاک سازی نظام از این دنیاطلبان است اما در مقابل منافقان سازمان یافته و فتنه گران براندازی که وصل به آمریکا و اسراییل هستند برخورد دیگری دارد و مردم در روز 9 دی با حضور پرشور ملت رسوا شدند و در حقیقت 9 دی پیام وحدت، شکوه و عظمت انقلاب به فتنه گران بود.
آیت الله کعبی ضعف ایمان و هوای نفس را دشمن دیگر انقلاب دانست و بیان داشت: راه حل جلوگیری نفوذ جنگ نرم در انقلابیون، استحکام داخلی نظام بر اساس ساخت درونی جامعه بر پایه ایمان و تقوا، اقتصاد مقاومتی، استکبارستیزی، خیزش علمی وحدت و انسجام، توجه به امواج انقلاب و بیداری انقلاب و تاثیر آن بر ملت های جهان است.
بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی
وی با اشاره به ضرورت بازخوانی اهداف انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: احیای هویت اسلامی در میان امت و رشد معنویت در جهان، حضور دین در صحنه رقابت بین الملل و آغاز فرآیند معکوس جهان به سمت دین از آثار انقلاب اسلامی در جهان است.
آیت الله کعبی با اشاره به این که امروز هویت اسلامی، شناسنامه امت است گفت: رشد دین و اسلام در جهان به صورتی رشد یافته که غربی ها مجبور شده اند مدل هایی از اسلام ارائه دهند که با لیبرالیسم کنار بیاید و مکتب ها و عرفان های احرافی نوظهور به خاطر جلوگیری از رشد عرفان اسلامی است.
وی گفت: امروز در مناسبات بین الملل دیپلماسی دینی و مذهبی، دیپلماسی برنده ای است که ناشی از میزان تاثیر اسلام در ملت ها است. امروزه دین پیام جهانی پیدا کرده پس حضور آن بر دیپلماسی و روابط خارجی دولت ها هم تاثیر گذاشته است برای همین دشمنان آلترناتیوی به نام القاعده و طالبان و دولت خلافت تکفیری ها را در مقابل آن ساخته اند.
آیت الله کعبی گفت: پس از پیروزی انقلاب افول تحلیل های مادی و افزایش تحلیل های دینی آغاز شد و سکولاریسم در حال طی کردن فرآیند معکوس است. اکنون جهانیان به دنبال پیوند معقولی بین دین و دولت هستند. گیدنز، جامعه شناس انگلیسی تعبیر نوزایی دینی را در این باره بکار برده است.
وی ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی به ملت ها یاد داده که راه استقلال، آزادی، پیشرفت، اقتدار و عزت از معبر دین می گذرد لکن دشمن تلاش می کند این خودباوری را از ملت ها بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن آسیب ها و چالش های انقلاب اسلامی بیان داشت: با وجود همه آسیب ها، در طول این 35 سال پایه ها و اساس انقلاب اسلامی محکم شده است و امروز ما در موقعیت بدر خیبریم نه شعب ابیطالب، کسانی که فرسوده و خسته و تحلیل های مادی دارند خیال می کنند دروازه پیشرفت، توسعه غربی است در حالی که راه پیشرفت، راه اسلام، مقاومت، امام، شهدا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است./916/پ201/ج