کنکاشی در سخنان رهبر معظم انقلاب؛
مبلغان دینی رابطه بین اخلاق و انضباط اجتماعی را برای مردم تبیین کنند
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت گفت: برای تحقق انضباط اجتماعی در جامعه نیاز است طلاب و مبلغان دینی رابطه بین اخلاق و قانونگرایی و انضباط اجتماعی را در جامعه به صورت واضح و روشن برای مردم تبیین کنند.
حجتالاسلام رحیم کارگر، مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که «انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟»، گفت: صحبتهای رهبر معظم انقلاب بازتاب وسیعی در جامعه داشت و علت آن هم این است که ایشان به سبک زندگی دینی و لزوم توجه مردم و صاحبنظران به این بحث اشاره فرمودند.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنان خود به یک معضل و مسأله مهم در کشور اشاره کردند و آن هم رویگردانی مردم از یک سبک زندگی سالم و صحیح و در واقع گرایش آنها به یک سری رفتارهای نادرست، رفتارهای غیرقابل قبول و رویهها و روشهای ناسالم است و ایشان همه را دعوت کردند که نسبت به این مطلب توجه و دقت داشته باشند.
یکی از ملزومات قانونگرایی انضباط اجتماعی است
مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه رعایت قانون و قانونگرایی یک سری ملزوماتی دارد، اظهار داشت: یکی از ملزومات قانونگرایی انضباط اجتماعی است.
حجتالاسلام کارگر خاطرنشان کرد: انضباط اجتماعی به این معنا است که هر فردی و یا هر گروهی در جایگاه خود ضمن عمل به قانون، پاسدار قانون و پاسدار وظایف و مسؤولیتهایی که بر عهده دارد نیز باشد و تلاش کند یک نظم و تعادلی در جامعه ایجاد بکند.
وی با اشاره به اینکه انضباط اجتماعی مجموعهای از علل و عواملی است که از قانونگرایی آغاز شده و به یک عمل متعادل و درست و بجا منتهی می شود، تصریح کرد: متأسفانه امروزه نبود انضباط اجتماعی به یک معضل تبدیل شده و ما را در مسیر زندگی با مشکلاتی مواجه کرده است.
مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت بیان داشت: عدم توجه به انضباط اجتماعی دارای نمودها و جلوههای مختلفی است که برخی از این جلوهها را در طول شبانهروز در رانندگی و ترافیک، در ادارات و حتی بازارها مشاهده میکنیم.
امروزه انضباط اجتماعی در جامعه رنگ و بویی ندارد
وی ادامه داد: امروزه ما شاهد این هستیم که انضباط اجتماعی در جامعه رنگ و بویی ندارد و لازم است کار فرهنگیای به صورت اساسی و صحیح در این زمینه صورت بگیرد و همینطور مردم هم باید نسبت به رعایت انضباط اجتماعی در جامعه توجه بیشتی داشته باشند تا به یک جایگاه مطلوب در این راستا برسیم.
حجتالاسلام کارگر با بیان اینکه تشکیل و گسترش سازمانها، ادارات و نهادها و همینطور نهادگرایی و سازمانگرایی یکی از ویژگیهای بارز و اساسی جهان مدرن است، گفت: این سازمانها و نهادها زمانی میتوانند موفق باشند که دارای نظم و انضباط و تعادل کاری باشند.
در کشور با یک آنارشیسم سازمانی در سطح ادارات و نهادها مواجه هستیم
وی یادآور شد: هر شخصی در عصر خود و در حد مسؤولیتهای خود باید بتواند کار را به درستی و با اتقان و استحکام بیشتری انجام دهد ولی این مطلب در کشور ما متأسفانه برعکس است و وقتی انسان روند کاری سازمانها و ادارات را مورد مطالعه قرار می دهد، میبیند که اینها در ارائه خدمات، در رفع مشکلات مردم و در انجام به سرعت کارها با مشکل مواجه هستند و قوانین را سرلوحه خود قرار نمیدهند و در گزینش افراد قانون را رعایت نمی کنند و باید گفت با یک نوع آنارشیسم سازمانی رو به رو هستیم و رؤسا بیشتر به ایده خود عمل می کنند تا به قانون.
حوزههای علمیه الگوی قانونگرایی و انظباط اجتماعی باشند
مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به نقش الگویی حوزههای علمیه و نهادهای وابسته در محقق شدن انضباط اجتماعی در جامعه، افزود: حوزههای علمیه و نهادهای وابسته به حوزه از لحاظ قانون گرایی و انضباط اجتماعی باید الگو باشند و بتوانند یک مدل زیبا و آرمانی از نهادهای فرهنگی و دینی ارائه دهند، این به عنوان نخستین گام بسیار مؤثر خواهد بود.
وی ابراز داشت: برای تحقق انضباط اجتماعی در جامعه نیاز است طلاب و مبلغان دینی رابطه بین اخلاق و قانونگرایی و انضباط اجتماعی را در جامعه به صورت واضح و روشن برای مردم تبیین کنند و به مردم بگویند که قانون گریزی و گسست در انضباط اجتماعی نوعی بیاخلاقی است و ما را از آموزهها و شؤون اخلاقی دور میکند.
حجتالاسلام کارگر با بیان اینکه ما باید اهمیت و ارزش اخلاقی قانونمداری و انضباط اجتماعی را مورد توجه قرار داده و مسؤولیتمدارای را با اخلاق بسنجیم، ادامه داد: ما باید بتوانیم راهکارهای تشویق مردم را برای قانونگرایی و انضباط اجتماعی پیدا و به مردم معرفی کنیم.
پایبندی به احکام دینی در گرو پایبندی به قانون و انضباط اجتماعی
وی افزود: اگر مردم ما بتوانند پایبندی به قانون را تمرین کنند، میتوانند، پایبندی به احکام دینی را هم به خوبی تمرین کنند و این نیاز به فرهنگسازی دارد یعنی ما باید کاری بکنیم که فرهنگ تعهد، عمل به پیمان ها اجتماعی و فرهنگ عمل به میثاقها را در جامعه ترویج کنیم و مردم را هر چه بیشتر با مسؤولیت ها و تعهدات اجتماعی، قانونی، دینی و اخلاقی خودشان آشنا کنیم.
ریشه بسیاری از بیانضباطیها در جامعه، رسوخ رذائل اخلاقی در افراد است
مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت با اشاره به وظایف سنگین حوزههای علمیه مبنی بر بحث تهذیب و پرورش اخلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که ریشه بسیاری از قانون گریزیها و بیانضباطیها در جامعه، رسوخ رذائل اخلاقی در افراد است.
وی اظهار داشت: علت اینکه عده بسیاری از افراد جامعه به قانون احترام نمیگذارند و انضباط اجتماعی ندارند، این است که نتوانستهاند فضائل اخلاقی و انسانی را در وجود خود نهادینه کنند
عمل به قانون از مصداقهای بارز فضیلتمداری است
حجتالاسلام کارگر با بیان اینکه ما باید از کودکی، نوجوانی و جوانی فضیلتمداری و فضیلتمحوری را در جامعه ترویج کنیم تا اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم، گفت: یکی از مصداقهای فضیلتمداری عمل به قوانینی است که در جامعه تصویب میشود.
وی یادآور شد: امام خمینی(ره) میفرمود «عملنکردن به قوانینی که در جامعه تصویب میشود حرام است» و این متن صریح فتوای امام(ره) است و سایر مراجع نیز بر این مطلب تأکید دارند.
مدیر گروه آیندهپژوهی پژوهشکده مهدویت در پایان با اشاره به این که ما در جامعه نتوانستیم عمل به قانون و انضباط اجتماعی را به خوبی ترویج و تبیین کنیم، تصریح کرد: باید با انجام فعالیتهای تبلیغی بهتر و نگارش مقالات و کتاب های مختلف، تلاش کنیم مردم را بیشتر از پیش با وظائف و مسؤولیتهایشان آشنا کنیم.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/907/پ202/ع
ارسال نظرات