۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۹۹۶۷۴
رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان:

هنر در حوزه علمیه مورد غفلت واقع شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی با اشاره به رشد و پرورش دانشمندان و هنرمندان بزرگ در حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه در زمینه های هنری به خصوص ادبیات دارای پیشنه ارزشمندی است که متأسفانه امروزه این پیشینه درخشان امتداد نیافته است.
حجت الاسلام ارزاني1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، شب گذشته در آیین افتتاحیه جشنواره فرهنگی اشراق تصریح کرد: بارزترین جلوه اسلام به عنوان دین خاتم متون مقدس و آمیزه های وحیانی آن است که در قالب بلیغ و هنری کلام و متن قرآن عرضه شده است.

 

وی در ادامه ابراز داشت: قرآن معجزه جاوید اسلام، سخنان ژرف و عمیق رسول الله و نهج البلاغه و تمام متون دینی و روایی از بلیغ ترین و ادبی ترین متون هستند که علاوه بر بار محتوایی خود الهام بخش ادبا و اهل هنر و عرفان بوده اند و بسیاری از هنرها از همین منابع نورانی منشعب شده اند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی بخش عظیم شکوه خود را مدیون همین متون است، علما حتی تا نسل پیش همگی حوزوی و هنرمند بوده اند و حتی استاد فرشچیان که از هنرمندان بزرگ معاصر است شاگرد علما و روحانیون بوده  و بسیاری دیگر از بزرگان ادب و هنر جزو حوزویان بوده اند، ویژگی حوزه ارتباط با متون دینی است و همین ارتباط امروزه نیز به خوبی وجود دارد.

 

 حجت الاسلام ارزانی با اشاره به مغفول ماندن هنر در حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه های علمیه ضمن قدردانی پیشینه خود در ادب و هنر باید به دنبال تعالی و رشد آن باشند، تمدن اسلامی تمدن متن محور است که موجب آفرینش آثار مهم هنری در متن و ادبیات هستند و بسیاری از بزرگان شاگرد این مکتب بوده اند و متأسفانه با وجود این پیشینه شاهد ضعف های بسیاری در قالب های مختلف هنر هستیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: فیلم نامه نویسی و رمان نویسی در حوزه مغفول مانده است در حالی که شمشیر دو لبه هنر امروزه بیشتر به جای استفاده های معنوی و ارزشی برای برنامه های ضد دینی و ضد ارزشی مورد استفاده قرار می گیرد و ورود حوزه می تواند این رویه را دچار تغییر کند، در هنر نیز مانند فلسفه باید ورود حوزویان تأثیر گذار باشد.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: هنر و آثار هنری از آغاز تا سرانجام یک زنجیره است و اثر هنری از پیدایش تا عرضه یک شبکه پیوسته را می طلبد که نقص هر بخش می تواند مشکلی اساسی به وجود آورد، نگرش و سلیقه مخاطب موجب خلق اثر هنری می شود و تأثیر اثر هنری بر مخاطب موجب رشد آن است و متولیان امر باید برای خدمت کردن به هنر و هنرمند یاری رساندن هنرمندان برای ایجاد آثار هنری ارزشی و مخاطب پسند و مؤثر بر مخاطب را فراموش نکنند./939/پ202/ب

ارسال نظرات