۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۲۰۲۱۳۴

اخراج بندر از سازمان اطلاعاتی سعودی

خبرگزاری رسا ـ او آمریکا را در حل جنگ داخلی در سوریه و مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین "ناتوان" توصیف کرده بود.
بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: پادشاه عربستان سعودی، بندر بن سلطان را از ریاست سازمان اطلاعاتی این کشور کنار گذاشته و معاون او یوسف ادریسی را به این سمت مهم منصوب کرده است.
گفتنی است بندر بن سلطان که برای کمتر از دو سال رئیس سازمان اطلاعاتی سعودی بود، به حمایت از شورشیان در سوریه و موضع سرسخت در قبال ایران گرایش داشت.
بی بی سی در ادامه گفت: در ماه‌های گذشته این امیر عالی‌رتبه سعودی از آمریکا بابت حمله‌نکردن به سوریه و "نزدیک‌شدن به ایران" انتقاد کرده بود.
خبرگزاری سعودی روز سه‌شنبه حکم ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی را منتشر کرد که در آن آمده است بندر بن سلطان درخواست کرده بود از سمت ریاست سازمان اطلاعاتی مرخص شود.
منابع اطلاعاتی در عربستان به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که بندر بن سلطان، 65 ساله، پس از دو ماه اقامت در خارج از کشور برای عمل جراحی روی شانه‌اش، به عربستان باز گشته است.
بی بی سی افزود: مسئولیت او به عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان شامل اجرای سیاست سعودی در منطقه شام نیز بوده است. حمایت از شورشیان سوریه که در پی براندازی بشار اسد هستند نیز از جمله این سیاست‌ها بوده است.
قابل ذکر است آقای بندر پیش از آن‌که به ریاست سازمان اطلاعاتی برسد، 22 سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بود. او برادرزاده پادشاه عربستان و فرزند سلطان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد سابق سعودی است که در اکتبر سه سال پیش در نیویورک درگذشت.
بی بی سی فارسی در ادامه گفت: اکتبر سال گذشته این سفیر سابق عربستان در آمریکا، از قصد ریاض برای دور شدن از آمریکا در زمینه سیاست خارجی خبر داده است.
همچنین در گزارش‌ها آمده بود که امیر بندر بن سلطان در جلسه‌ای از نگرانی های عربستان درباره سیاست آمریکا در قبال سوریه و ایران با دیپلمات‌های اروپایی حرف زده است.
او آمریکا را در حل جنگ داخلی در سوریه و مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین "ناتوان" توصیف کرده بود.
آقای بندر همچنین ابراز نارضایتی کرده بود که "واشنگتن و تهران به یک‌دیگر نزدیک می‌شوند".
همچنین از آقای بندر نقل شده بود که عربستان دیگر نمی‌خواهد "وابسته باشد".
عربستان سعودی از زمان تاسیس در سال 1932 میلادی تاکنون متحد آمریکا بوده است.
به عقیده کارشناسان؛ صرف نظر از درست یا غلط بودن سخنانِ شاهزاده سعودی، ظاهرا جنجالی شدن این گفته ها سبب اخراج به ظاهر استعفای وی از سمت سازمان اطلاعات عربستان شده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات