۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۰۴۴۷۸
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی:

طرح مبانی فقهی و دینی پرداخت زکات را هدف‎دار می کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان این که طرح مبانی فقهی و دینی پرداخت زکات را هدف دار می کند، گفت: باید فلسفه اعتقادی زکات را که برعهده روحانیت است به طور مناسب تبیین کنیم تا مردم با طیب نفس در پرداخت زکات عمل کنند.
حجت الاسلام مصائبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در نشست شورای زکات استان که در سالن جلسات حوزه استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: در امر زکات از بحث اصلی و فقهی آن فاصله گرفته ایم زیرا به دنبال تشویقاتی که خودمان آن را انجام می دهیم رفته ایم.

 
وی تصریح کرد: اگر مباحث فقهی و  آیات قرآنی را مطرح کنیم و در مردم این آگاهی را ایجاد کنیم که خداوند در قرآن فرموده است:" اگر شما یک برابر بدهید من چند برابر می دهم" چنین فرهنگ سازی هایی باعث می شود که مردم بیشتر به طرف اصل عمل واجب بروند نه ساقط کردن دین آن از خود.
 
حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: برای هدف دار کردن زکات باید مبانی فقهی و دینی مطرح شود چرا که در زمان های قدیم علماء و بزرگان با این روش تبلیغ کرده و مردم به نحو احسن زکات خود را پرداخت می کردند.
 
وی گفت: باید فلسفه اعتقادی زکات را که برعهده روحانیت است به طور مناسب تبیین شود تا مردم با طیب نفس در پرداخت زکات عمل کنند.
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اضافه کرد: ما باید ابتدا نیاز منطقه را شناسایی و سپس هر آنچه که از این زکات جمع آوری می شود با در نظر گرفتن اولویت ها در همان منطقه هزینه کنیم.
 
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم هر ساله عملکردها را بگوییم پیشرفت قابل توجهی نخواهیم داشت بنابراین شایسته است که در کنار این عملکرد ها نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در صدد حل آن باشیم تا بتوانیم به اصل زکات برسیم.
 
حجت الاسلام مصائبی با بیان این که با دیدگاه صرف عملکردی از مرحله اصلی و دینی زکات فاصله خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: مردم اگر خودشان با مسائل فقهی اموال خود را بسنجند دیگر هیچ چشم داشتی به تشویق و سایر موارد نخواهند داشت که در این صورت است که ما موفق تر خواهیم شد.
 
انتقاد از نحوه هزینه کرد زکات در برخی شهرستان های آذربایجان غربی
 
خدادوست، مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که میان اداره کل بهزیستی و اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی منعقد شده است بیش از 12 میلیون تومان از پول زکات توسط این اداره دریافت شده است.
وی افزود: با وجود این تفاهم نامه هیچ مبلغی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) به بهزیستی شهرهای اشنویه، بوکان، پلدشت، خوی، سردشت، مهاباد و میاندوآب پرداخت نشده است.
 
خدادوست با بیان این که کل وجوهات این اداره کل در سال92 مبلغ 89 میلیون تومان بود که 12 میلیون از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) تامین شد که بیشترین رقم شامل میاندوآب و مهاباد بوده است.
 
وی با بیان این که در برخی از شهرها کمیته شورای زکات تشکیل نمی شود و در صورت تشکیل نیز از روسای بهزیستی دعوت به شرکت در این جلسات انجام نمی گیرد، گفت: امروز احساس می شود که زکات جمع آوری شده و نحوه هزینه کرد آن باید در رسانه ها شفاف سازی شده و به اطلاع عموم مردم برسد.
 
مدیر کل سازمان بهزیستی آذربایجان غربی خواستار پررنگتر شدن سهم بهزیستی از زکات شد و افزود: نیازمندی های بهزیستی به منابع مالی برای کمک به افراد واجد شرایط بیشتر از هر دستگاه  است.
 
اعلام آمادگی شوراهای آذربایجان غربی برای فرهنگ سازی زکات
 
رسول اصغرزاده، رییس شورای اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان این که شوراهای روستایی نزدیک ترین ابزار برای دریافت زکات هستند، گفت: تا کنون ابلاغیه های ارشادی زیادی با هدف ترویج فرهنگ زکات با شوراهای روستایی داشته ایم تا آنجا که در توان دارند در این باره همکاری های لازم را انجام دهند.
 
وی افزود: تشویق فلسفه وجودی اخذ زکات است چرا که مراکز بهداشتی و درمانی روستایی نقش موثری در ترویج فرهنگ زکات می توانند ایفا کنند و از آن جایی که ارتقاء خدمات بهداشتی درمانی برای مردم اهمیت دارد پزشکان و کارکنان خانه های بهداشت با تشریح بکارگیری مبالغ زکات در حوزه های مورد نیاز مردم می توانند در این مسیر موثر عمل کنند.
 
اصغرزاده تاخیر در پرداخت تعهدات دولتی را از مضرات ترویج فرهنگ زکات عنوان کرد و گفت: 90 درصد از مردم تمایل به پرداخت زکات دارند و این کار را نیز انجام می دهند بنابراین اگر تبلیغاتی نیز برای ترویج فرهنگ زکات انجام می شود غیر مستقیم باشد که در این صورت تاثیرات بالقوه ای دارد.
 
وی آمادگی شورای اسلامی شهر ارومیه را مبنی بر نهادینه کردن امر تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات اعلام داشت و ادامه داد: هر تکلیفی که شورای زکات بر عهده شورا بگذارد اعضای این نهاد در اجرای صحیح و درست آن اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
 
پیگیری حقوق 10درصدی مددجویان کمیته امداد از قانون زکات
 
حسین دبیری، مدیر کل امور اقتصاد و دارایی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان این که اداره کل اقتصاد و دارایی در مباحث شرعی زکات دخالت چندانی ندارد و وصول درآمدهای قانونی را پی گیری می کند، گفت: در ماده چهار قانون زکات دولت مجاز است علاوه بر زکات، 10 درصد از بودجه سنوات خود را در اختیار کمیته امداد قرار دهد تا با صلاح دید ائمه جمعه و کمیسیون شورا در مناطق مورد نیاز توزیع شود.
 
دبیری افزود: چنانچه وجوهاتی که از مردم در حوزه های مختلف دریافت می شود اعم از شهرداری، مالیات ها و زکات نحوه مصارف آن ها به اطلاع عموم برسد مردم در پرداخت این چنین مبالغ رغبت بیشتری نشان داده و مشکلی در پرداخت ها به وجود نمی آید.
 
وی روشنگری عملکرد دستگاه ها را بهترین مشوق برای مردم دانست و بر رسانه ای کردن هزینه کردها تاکید کرد و از مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی و دبیر شورای زکات خواستار شد تا در بودجه سنواتی به این امر مهم پرداخته شود./1302/پ202/ب
ارسال نظرات