۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۰۴۵۴۳
امام جمعه نکا:

روحانیت نقش اثرگذاری در تبیین فرهنگ وقف در جامعه بر عهده دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه نکا با تأکید بر این که روحانیت نقش بسیار اثرگذاری در تبیین فرهنگ وقف در جامعه بر عهده دارد، گفت: طلاب و روحانیان به عنوان کسانی که مسؤولیت تبلیغ و اطلاع رسانی دینی بر عهده آنها است می توانند نقش بسیار مهمی در احیاء و نهادینه سازی سنت حسنه وقف در جامعه ایفا کنند.
امام جمعه نکاء

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت‌الاسلام محمدی لائینی، امام جمعه شهرستان نکا یک شنبه شب در دیدار مدیر کل اوقاف مازندران توجه به مبانی و اصول فقهی در سازمان اوقاف را ضروری دانست و گفت: تشکیل این شورا با حضور علما و شخصیت های حوزوی می تواند در اجرای نیات واقف نقش مهمی ایفا کند.

 

وی بر ضرورت امانت داری در وقف از سوی متولیان آن تأکید کرد و افزود: وقف از سنت های نیک و پسندیده ای است که از ائمه معصومین(ع) به ما به ارث رسیده است و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

 

حجت الاسلام لائینی با تأکید بر این که باید تلاش کرد تا حقوق وقف و موقوفات ضایع نشود، گفت: حساسیت در موقوفات تا حدی است که انسان بر روی شمشیر تیز و برّان راه رود.

 

امام جمعه نکا با اشاره به این که وقف ریشه در باورهای دینی ما دارد، ادامه داد: وقف صدقه جاریه ای است که از سوی ائمه اطهار(ع) همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام لائینی بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه تأکید و با بیان این که سازمان اوقاف باید از ظرفیت بالای حوزه های علمیه در جهت نهادینه کردن این فرهنگ دینی بیشتر بهره گیرد، خاطرنشان کرد: روحانیت به عنوان امین مردم نقش اثرگذاری در احیاء و نهادینه کردن این فرهنگ بر عهده دارد.

 

وی انقلاب اسلامی ایران را احیاء گر فرهنگ در جامعه دانست و ادامه داد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیاری از موقوفات از سوی حکومت پهلوی به تاراج می رفت اما پیروزی انقلاب به رهبری امام راحل سنت حسنه ائمه اطهار(ع) را دوباره احیاء کرد.

 

امام جمعه نکا گفت: با نگاهی به زندگی ائمه اطهار(ع) متوجه می‌شویم که امامان معصوم(ع) به موقوفات توجه زیادی داشته‌اند و در زندگی خود وقف‌های زیادی انجام داده‌اند که به عنوان چشمه جوشان و ماندگار در جامعه ساری و جاری است.

 

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که در گذشته وقف های بسیاری برای حوزه های علمیه صورت گرفته است که متأسفانه امروز این موقوفات معلوم نیست، ادامه داد: باید زمینه ای فراهم شود تا موقوفات حوزه های علمیه نیز احیاء شود.

 

امام جمعه نکا همچنین با تأکید بر این که روحانیت نقش بسیار اثرگذاری در تبیین فرهنگ وقف در جامعه بر عهده دارد، گفت: طلاب و روحانیان به عنوان کسانی که مسؤولیت تبلیغ و اطلاع رسانی دینی بر عهده آنها است می توانند نقش بسیار مهمی در احیاء و نهادینه سازی سنت حسنه وقف در جامعه ایفا کنند.

 

همچنین حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف مازندران نیز در این دیدار با بیان این که در مازندران بیش از 13 هزار موقوفه و 156 هزار رقبه وجود دارد، گفت: این آمار تنها 30 درصد موقوفات احیاء شده استان است و 70 درصد موقوفات مازندران هنوز احیاء نشده است.

 

وی افزایش معنویت و خیرخواهی در جامعه را از جمله مهم ترین اهداف ترویج فرهنگ وقف دانست و خاطرنشان کرد: وقف مهم ترین عامل گسترش ارزش های دینی در جامعه به شمار می رود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که دین مبین اسلام توجه ویژه ای به سنت وقف داشته است، بیان داشت: ائمه اطهار(ع) به منظور گسترش فرهنگ ناب دینی در جامعه همواره بر ترویج سنت دینی وقف تأکید داشته اند.

 

وی همچنین بر ضرورت ترویج سنت حسنه وقف در جامعه از سوی مبلغان دینی تأکید کرد و گفت: روحانیان اعزامی باید ترویج و نهادینه‌کردن این سنت ارزشمند دینی را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تبلیغی خود قرار دهند.

 

مدیر کل اوقاف مازندران همراهی مبلغان دینی در احیای موقوفه ها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: آشنایی مردم با این حرکت ارزشمند دینی مدیون فعالیت های تبلیغی علما و روحانیان در سال‌های گذشته است./950/پ202/ب

ارسال نظرات