۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۰۵۱۸۷
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران:

علما همیشه در صف اول مقابله با استعمار بوده‌اند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: از ابتدای قاجاریه شاهد درگیری بین برخی مردم و استعماری بودیم که به حوزه‏های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، و اجتماعی هجوم آورده بود و می‏بینیم در این درگیری‏ها علما در صف اول قرار دارند و فتواهایی را هم علیه استعمار صادر کرده‏اند.
نکوداشت آيت الله عبدالکريم حائري يزدي - مؤسس حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر موسی حقانی معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران در مراسم نکوداشت حضرت آیت‏الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) که پیش از ظهر امروز در بیت این عالم برگزار شد با اشاره به اهمیت درک فضای سیاسی ایران قبل از کودتای رضاخان گفت: از ابتدای قاجاریه شاهد درگیری بین برخی مردم و استعمار که در حوزه‏های سیاسی فرهنگی، اقتصادی، نظامی، و اجتماعی هجوم آورده بود هستیم و می‏بینیم در این درگیری‏ها علما در صف اول قرار دارند و فتواهایی را هم علیه استعمار صادر کرده‏اند.
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر ایران با اشاره به جایگاه روحانیت در دین مبین اسلام ابراز داشت: مجموعه این تکاپو‏ها و درگیری‏ها این را به استعمار فهماند که اگر می‏خواهند در ایران نفوذ داشته باشند باید اول روحانیت را از صحنه خارج کنند و بعد هم اعتقاد به تشیع و اسلام را از بین برند.
وی با بیان ماجرای تحریم تنباکو توسط مرحوم میرزای شیرازی(ره) گفت: با صدور این فتوا استعمار درگیری را شدیدتر کرد و مصمم‏تر شد برای کاستن نفوذ روحانت در بین مردم و در صورت امکان نابودی کامل این نهاد تلاش بیشتری کند.
دکتر حقانی یکی از فعالیت‏های استعمار را نفوذ و رخنه در حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: این نفوذ و رخنه بیشتر در دوره مشروطه صورت گرفت و در آن زمان ذکر این مسأله برای مردم باور پذیر نبود که مثلا بابیت و بهاییت در حوزه نجف نفوذ کرده‏اند.
وی با بیان اینکه مشروطیت بین علمای بزرگ شکاف ایجاد کرد ابراز داشت: بعضی از علمای بزرگ قائل به مشروطیت بودند و بعضی هم نبودند مانند شیخ فضل الله نوری(ره) که از اساتید مرحوم حائری یزدی(ره) بودند که ایشان اول قائل به مشروطیت بودند ولی بعد از اینکه متوجه می‏شوند جریان انحرافی به مشروطه نیز نفوذ کرده‏اند قید مشروطه را می‏زند و بعد حرمت مشروطه را اعلام می‏کند.
معاون پژوهشی موسسه تاریخ معاصر در ادامه تصریح کرد: مشروطه خواهان پس از تثبیت این شرایط موجب ایجاد شکاف‏های دینی شدند، به نحوی که باعث شد علمای حامی مشروطه به سختی به این جریان هجوم آوردند و بر علیه این جریان به پا خیزند زیرا این جریان قصد نابود کردن دین را داشت.
دکتر حقانی با اشاره به طرح معاهده 1907 از سوی روس و انگلیس که موجبات تجزیه ایران را فراهم می آورد ابراز داشت: انقلاب بلشویکی باعث بی رقیب شدن انگلیس شد که آنها قصد داشتند در طرح خاورمیانه جدید کل منطقه جنوب ایران و بین‏النحرین وعراق را به هند متصل کنند که این طرح با مبارزات روحانیت آگاه همراه بود که موجبات استقلال عراق را نیز به وجود آورد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دسیسه چینی‏ها، انگلیس‏ها و اردشیر‏جی قبل از کودتای رضا خان، باعث شد که وی نفرت شدیدی از روحانیت به دل گیرد و با کینه علیه روحانیت در اول حکومت خود به دنبال زدودن روحانیت و عزاداری‏ها در ایران شد که این امر طرح مستند انگلیسی‏ها هم بود.
دکتر حقانی در پایان با اشاره به اینکه مرحوم آیت‏الله حائری یزدی(ره) در چنین شرایطی زعامت حوزه را به دست گرفتند گفت: به جرأت می‏توان گفت که مرحوم شیخ با زعامت حوزه، هم شیعه را نجات دادند، هم روحانیت و هم ایران را چرا که ایشان با حفظ حوزه علمیه، ایران را نیز حفظ کردند و بیدلیل نبود که امام راحل(ره) فرمودند کار شیخ کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود./922/پ202/ع
ارسال نظرات