۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۰۷۵۶۰
لاریجانی در همایش اندیشه‌های شهید مطهری:

شهید مطهری مرز آزادی را مطابق با ارزش‌ها می‌دانست

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید مطهری آزادی را برای رشد ارزش‌ها مناسب می‌دانست، گفت: شهید مطهری مرز آزادی را مطابق با ارزش‌ها می‌دانست و آنرا نشأت گرفته از فطرت عنوان می‌کرد.
همايش بين‌المللي انديشه‌هاي شهيد مطهري در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش بین‌المللی اندیشه‌های شهید مطهری که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،‌ با بیان این‌که عدم قبول معاد در غرب نوعی آشفتگی را به همراه داشته است، گفت: معاد از نیازهای اساسی جهان است و باید در این زمینه تحقیقات مناسبی صورت گیرد.

وی شهید مطهری را از متفکرین بسیار بزرگ اسلامی خواند و ابراز کرد: جامعیت فکری شهید مطهری در حوزه‌های مختلف دینی و تاریخی از ایشان یک شخصیت بی‌نظیر را ساخته است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شهید مطهری، اظهار کرد: شهید مطهری از 15 خرداد سال 42 همراه امام خمینی(ره) بود.

لاریجانی با بیان این‌که همراهی شهید مطهری با امام راحل تا سال 57 ادامه داشت، افزود: حضور مؤثر شهید مطهری در عرصه‌های مختلف سیاسی و  اجتماعی سبب شده که مردم به وی اعتماد داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که شهید مطهری الگوی کاملی از یک عالم شیعی است، گفت: شهید مطهری در حوزه و دانشگاه تدریس می‌کرد و بیش از صد اثر علمی از خود به یادگار گذاشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی یکی از دغدغه‌های شهید مطهری را نگرانی نسبت به سرنوشت جامعه دانست و ابراز کرد:‌ یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این است که آثارش ماندگاری فراوانی دارد که این موضوع ناشی از افکار فلسفی وی است.

لاریجانی  ادامه داد: شهید مطهری به تمامی عقاید و تفکرات اسلامی در کنار هم نگاه می‌کرد و به موضوعات با روش ویژه‌ای ورود پیدا می‌کرد که این مسأله باید مورد توجه علمای امروز قرار گیرد.

وی بیان کرد: این‌که برخی عنوان می‌کنند شهید مطهری دین را فلسفی و یا فلسفه را دینی کرد امری نا درست است و آن عالم بزرگ به این موضوع در آثار خود نیز اشاره کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر این‌که باید از افراط و تفریط دوری و به اعتدال روی آورد، حرکت در مسیر اعتدال را مشی وی خواند و گفت: توجه به این مسأله امری لازم است،‌البته حرکت در این مسیر کار دشواری است.

لاریجانی یکی از دغدغه‌های شهید مطهری را پاسخگویی به نیازهای دینی جامعه ذکر کرد و اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که همه آثار شهید مطهری فلسفی نبوده است.

وی با بیان این‌که معقولات ثانی فلسفی در اندیشه شهید مطهری بسیار بی‌بدیل است، افزود: این مبحث به صورت بسیار جدید ارائه شده و تا قبل از وی کسی این‌چنین به آن نپرداخته است.

رییس مجلس شورای اسلامی امکان استعدادی با امکان ذاتی را در افکار شهید مطهری بسیار متفاوت دانست و گفت: در اندیشه شهید مطهری فطرت از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و آن عالم بزرگ از این مسأله که چرا در زمینه فطرت بحث همه جانبه‌ای صورت نگرفته است ابراز نگرانی می‌کرد.

لاریجانی با بیان این‌که شهید مطهری آزادی را برای رشد ارزش‌ها مناسب می‌دانست، افزود: آزادی زمانی که مخالف ارزش‌ها باشد باید محدود شود؛ شهید مطهری مرز آزادی را مطابق با ارزش‌ها می دانست و آنرا نشأت گرفته از فطرت عنوان می‌کرد.

وی با بیان این‌که شیوه فکری فلسفی شهید مطهری به گونه‌ای بود که همیشه ریشه‌ها را مورد بررسی قرار می‌داد، گفت: شهید مطهری موضوعات سیاسی را نیز با همین دید نگاه می‌کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراگیری آثار شهید مطهری،‌ اظهار کرد: آثار شهید مطهری به خاطر این‌که از زبان ساده‌ای برخوردار است در دنیا رشد پیدا کرد.

لاریجانی با بیان این‌که شهید مطهری تاریخ موضوعات فلسفی را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: این مسأله باید مورد توجه اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این بود که ریشه‌ اندیشه‌های غربی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید مطهری تأملات عقلانی داشت، گفت: شالوده آثار شهید مطهری عقلانی است که از حوزه فلسفی کلی‌تر و کامل‌تر است.

لاریجانی ادامه داد: بیشتر دغدغه‌های شهید مطهری کلامی بود و آن عالم بزرگ در این عرصه مثبت کار کرده و بسیار تأثیر گذار بود.

وی با بیان این‌که شهید مطهری جانی دوباره به فلسفه اسلامی داد، افزود: با ورود افکار فلسفی از غرب در 400 سال گذشته اندیشه فلسفی ایرانی دچار مرگ تدریجی شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید مطهری به فلسفه‌های مضاف توجه می‌کرد، افزود: ادبیات فلسفی شهید مطهری فراگیر و بسیار روان است که در بردارنده عمق نگاه و دانش فراوان وی است./927/پ202/ج

ارسال نظرات