۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۰۴۷۳
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان:

تبلیغ دین بهترین ابزار برای مقابله با بحران های هویتی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ در ﺟﮫﺎن اﻣﺮوز، ﺑﺤﺮان ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﯽ درﺻﺪد ﺗﮫﯽ ﮐﺮدن اﻧﺴﺎن از ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ اﺳﺖ، گفت: ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ و ارزش ھﺎی ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ از آن ﺑﻪ ﺟﮫﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺑﺤﺮان ھﺎ ﺿﺮورت وﯾﮋهای ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت‌الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان ظهر امروز در جمع مبلغان استان در رشت با اشاره به جایگاه رفیع، بی بدیل و ارزشمند تبلیغ در فرهنگ قرآنی اظهار داشت: خداوند در آیاتی از سوره احزاب به زیبایی سیمای تبلیغی پیامبران را ترسیم کرده و آن را جزو هدف های برجسته آنها برشمرده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان افزود: این رساندن پیام همراه با تبیین است به این معنا که خداوند چتر اسلام را به‌عنوان دینی که پیام آن جهانی و ابدی است در تمام گستره های اجتماعی، فردی و خانوادگی است.

 

وی با بیان این که تبلیغات، به معنای مجموعه  اعمال گفتاری، نوشتاری، رفتاری و تصویری است که به منظور نفوذ و تأثیرگذاری در شخصیت، افکار، عقاید و احساسات مخاطبان سازماندهی می‌شود و برای جهت بخشیدن به آنان در راستای هدف و مقصدی مشخص، هویت پیدا می‌کند، ادامه داد: تبلیغات در بینش و فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع و ویژه ای برخوردار است و امام راحل تبلیغات را از اصول بسیار مهم اسلام معرفی کردند که این اصل، همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آنها و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آنها است.

 

این کارشناس حوزه دین  با بیان این که پیشینه تبلیغ به صدر اسلام برمی گردد، تأکید کرد: اعزام مبلغ یکی از کارهای پیامبرگرامی اسلام(ص) بود و در صدر این جدول حضرت علی(ع) قرار داشتند.

 

وی فلسفه وجودی سازمان را به‌عنوان نهاد فرهنگی و تبلیغی با دو رویکرد مهم که یکی در گذشته تبلیغات چهره به چهره و یکی هم رویکرد نوین برای اطلاع‌ رسانی دینی و تبلیغات است، برشمرد. 

 

حجت‌الاسلام یاری اظهار داشت: امام خمینی(ره) با هوشمندی و تدبیر خاص خود این نیاز جامعه را دریافت و این سازمان در سال 60 با عنوان شورای عالی تبلیغات ایجاد و بعدها با نام سازمان تبلیغات تغییر یافت.

 

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دﯾﻨﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ رﯾﺸﻪ ھﺎ، ﻋﻠﻞ و ﻋﻮاﻣﻞ آﺳﯿﺐ ھﺎ و ﺿﻌﻒ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﻣﺤﺘﻮا و ﯾﺎ روش ھﺎ و ﻣﺨﺎطﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دﯾﻨﯽ وﺟﻮد دارد و ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪم ﮐﺎراﯾﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دﯾﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

وی ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻦ ﮐﻪ در ﺟﮫﺎن اﻣﺮوز، ﺑﺤﺮان ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﯽ درﺻﺪد ﺗﮫﯽ ﮐﺮدن اﻧﺴﺎن از ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ اﺳﺖ، اذﻋﺎن داﺷﺖ: ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ و ارزش ھﺎی ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ از آن ﺑﻪ ﺟﮫﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺑﺤﺮان ھﺎ ﺿﺮورت وﯾﮋهای ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ.

 

ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم ﯾﺎری ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ این که اﻧﺒﯿﺎء و اوﻟﯿﺎی اﻟﮫﯽ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ و ارزش ھﺎی دﯾﻨﯽ ھﺪاﯾﺖ و ﺳﻌﺎدت اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آوردهاﻧﺪ، ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: در ﻋﺼﺮ ﺧﺎﺗﻤﯿﺖ اﻗﺘﻀﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه رﻓﯿﻊ اﻧﺒﯿﺎی اﻟﮫﯽ ﺣﻔﻆ و در ﺟﮫﺖ ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ و دﻋﻮت ﻣﺮدم اﻗﺪام ﺷﻮد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮد: ﺑﺎ ﻧﮕﺎھﯽ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﻧﺎھﻨﺠﺎری ھﺎی ﻓﺮھﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ اﺳﻼم در اﺻﻼح ﻣﻨﮑﺮات و ﺗﻌﻤﯿﻖ ﺑﺎورھﺎی دﯾﻨﯽ ﭘﯽ ﺑﺮد.

 

وی از ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻨﯽ، آﮔﺎھﯽ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻻزم در ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺴﺖ و ﺑﯿﺎن داﺷﺖ: اﮔﺮ ﻣﺒﻠﻎ دﯾﻨﯽ ﺑﺪون ﻋﻠﻢ و آﮔﺎھﯽ از ﻣﻄﻠﺒﯽ در ﮐﺮﺳﯽ ﺧﻄﺎﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﮐﻨﺪ و ﭘﯿﺮاﻣﻮن آن ﺳﺨﻦ ﮔﻮﯾﺪ، ﺑﻪ دﯾﻦ و ارزش ﮐﻼم و ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺧﻮد آﺳﯿﺐ ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که فراگیری علم و مهارت های تبلیغی در امر تبلیغ بسیار مؤثر است، افزود: آنچه که در میان مردم بیش از این دو تأثیر گذار است، عمل مبلغان به دانسته های خود است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان گفت: نزدیک شدن به تقوای الهی بزرگ‌ترین و بهترین اثر روزه در آیات ذکر شده است و طبق احادیث و روایات دینی روزه گرفتن در فصل تابستان سبب دوری از وسوسه‌ها، تقرب به خداوند و رسیدن به صبر و شکیبایی می‌شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان بروز آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی را از دیگر مزایای روزه‌داری در ماه مبارک رمضان برشمرد و تصریح کرد: کسانی که با نیت ویژه و برای رضای خداوند روزه می‌گیرند از برکات و فایده‌های مادی و معنوی روزه‌داری بهره‌مند می‌شوند.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود  مطالعه وصیت نامه امام خمینی (ره) برای آحاد جامعه به ویژه مبلغان دینی را ضروری دانست و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی از ثمرات مهم تصمیم گیری امام راحل بود که ما اگر در این عرصه حرکتی داشته باشیم و یا وظیفه خود را انجام دهیم می توان گفت که به اهداف خود در این نهاد رسیده ایم./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات