۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۷
کد خبر: ۲۱۱۳۹۷
آیت الله سبحانی:

تلاوت قرآن بر ایمان انسان می افزاید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به روش های بیان سوگند در قرآن آن ها را مفرد و یا مرکب برشمرد و گفت: هر وقت مؤمنین قرآن تلاوت می¬کنند با تفکر در ظرافت های آن بر ایمان ایشان افزوده می شود.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در دومین برنامه از سلسه برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد،کیفیت بیان سوگندهای قرآن را به چند صورت دانست و گفت: می توانیم سوگندها را  به ترتیب سوره­ها از بقره تا ناس بیان کنیم که این روش ابن قیم جوزی در کتاب التبیان است و یا به ترتیب حروف الفبا و در مرحله آخر به نوع سوگند دقت کنیم و درصورت مفرد و مرکب بودن آن­ها را جدا کنیم.

وی با انتخاب روش سوم سوگندهای قرآن را به دو نوع مفرد و مرکب تقسیم کرد و اظهار داشت: سوگند مفرد مانند قسم به قرآن مجید و سوگندی که در چند موضوع تکرار شده مرکب است.

حضرت آیت الله سبحانی سوگندهای قرآن را برای تلاوت کننده آن جالب خواند و گفت: خدای متعال در قرآن می فرماید: هنگامی که قرآن بر مؤمنین تلاوت می­شود برایمانشان افزوده می­گردد.

وی سوگندهای قرآن را به تناسب قداست، اسرار و بیان عظمت «مقسم به، یا چیزی که به آن سوگند یاد می شود» متفاوت دانست و گفت: به طور مثال قسم به پای اسب مجاهدان، حاکی از عظمت جهاد در نزد خداست که با این سوگند شرافت، بزرگی و محبوبیت آن را بیان می­کند و این از ظرائف کتاب هدایت است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان این سؤال را مطرح کرد که چرا خداوند متعال این سوگندها را یاد کرده است، زیرا مؤمن خداشناس است و نیازی به سوگند ندارد و کافر هم سوگند و صاحب سوگند را قبول ندارد، که البته جواب این سؤال در ادامه بحث خواهد آمد./908/پ202/ج

ارسال نظرات