۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۲۱۱۵۶۶
آیت ‌الله مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق:

دغدغه ما باید این باشد که مردم ایمان به خدا و آخرت را فراموش نکنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌ که باید دغدغه این را داشته باشیم که مردم، ایمان به خدا و عالم آخرت را فراموش نکنند، گفت: دغدغه هر مسلمانی در درجه نخست باید حفظ اعتقاد به خدا و آخرت باشد.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌ الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در دومین جلسه درس اخلاق ماه مبارک رمضان که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌ های حیات باقیه، گفت: حیات باقیه حیاتی پایدار و مطلوب است و کسی که به آن اعتقاد داشته باشد دنیا در نظرش کوچک کم ارزش می‌شود.

کسی که به حیات باقیه اعتقاد داشته باشد دنیا در نظرش کم ارزش می‌ شود

وی در ادامه به تبیین واژه آخرت پرداخت و ابراز کرد: کلمه آخرت صیغه فاعل است و معنای فارسی آن پسین یا پایان است؛ این کلمه در مقابل اول استعمال می‌شود، مانند این‌که در قرآن آمده هو الاول و الآخر.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) معانی آخرت را مورد توجه قرار داد و افزود: آخرت یعنی عالمی که پس از این عالم به وجود می‌آید؛ در قرآن نیز آمده که این عالم پایدار و همیشگی نیست، به هم می‌خورد و از هم می‌پاشد و صحنه هستی صاف و هموار می‌شود.

انسان های دو ماهیتی از ویژگی‌ های دنیا است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از ویژگی‌های عالم هستی را مخلوط بودن صفات خوب و بد با هم دانست و اظهار کرد: گاهی آنچنان در این دنیا صفات خوب و بد با هم مخلوط می شوند که گاهی یک انسان دارای دو ماهیت و دو شخصیت می شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از ویژگی‌های عالم آخرت این است که خوب و بد از هم جدا هستند و کسانی که اعمال ناشایست انجام داده با کسانی که نیکوکار هستند از هم جدا شده و در دو بخش بهشت و جهنم سکنی می‌گزینند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که موجودات این دنیا به این شکل در آخرت نخواهند ماند،‌ گفت: موجودات دنیوی و اخروی از جهت سنخ با هم متفاوت هستند بعضی از موجودات در هر دو عالم شخصیت و هویت خاصی دارند و از این عالم به عالم دیگر منتقل می‌شوند و حیات پیدا می‌کنند همچون جن و انس که دو زیست هستند اما برخی این گونه نیستند و تغییر می‌کنند.

وی ادامه داد: برای جن و انس دو سرا و خانه وجود دارد و از دو زندگی دنیا و زندگی آخرت بهره می‌برند.

اگر از دنیا برای آخرت بهره ببریم محسنات فراوانی دارد

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه بیان کرد: شخصی در برابر حضرت علی(ع) دنیا را مذمت کرد، حضرت به او گفت مگر دنیا چه ضرری به تو رسانده و چرا بد دنیا را می‌گویی، دنیا متجر اولیای الهی و‌ سجده گاه فرشتگان و اولیا است و اگر کسی بخواهد از دنیا عبرت بگیرد بهترین واعظ است و اگر از او به درستی و برای آخرت بهره ببریم محسنات فراوانی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایات دنیا را متجر اولیای الهی خواند و ابراز کرد: اگر دنیا نبود اولیای الهی تجارت خانه‌ای نداشتند و نمی‌توانستند برای آخرت ثواب تهیه کنند؛ اگر دنیا نبود سودی نصیب انسان نمی‌شد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به عظمت عالم، گفت: علما، محققان و فلاسفه هرچند برای عالم محدودیت قائل هستند اما بیان می‌کنند که وسعت آن قابل تصور نیست و اگر بتوانیم تصوری از این عالم داشته باشیم در برابر آن خضوع خواهیم کرد اما همین دنیا در برابر بهشتی که خداوند به بندگان صالح خود می‌دهد چیزی محسوب نمی‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»، گفت: زندگی این دنیا با همه وسعتش سرگرمی و بازیچه‌ای بیش نیست و در آخرت دنیا پرستان را عذابی سخت و مؤمنان را آمرزش است.

مذمت از دنیا نشانه بدی آن نیست

وی با اشاره به ویژگی های دنیا و آخرت و مقایسه این دو با یکدیگر، ابراز کرد: این دنیا زود گذر است و تمام می‌ شود، انسان در این دنیا از ضعف به قوت و از قوت به ضعف می‌رسد و پس از آن به دیار باقی و آخرت رهنمون می‌شود؛‌ البته تعاریف و مذمتی که از دنیا شده به این معنا نیست که دنیا بد است اما باید به این مسأله توجه کرد که زندگی محدود متفاوت با زندگی ابدی است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: آخرت در برابر دنیا متفاوت است و بازیچه نیست و این قراردادها و اعتبارات دنیایی در آخرت وجود ندارد و از بین می‌رود.

هدف قرار دادن دنیا و بی توجهی به آخرت مذموم است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فراموش کردن آخرت به خاطر لذات دنیایی مذموم است، گفت:‌ کسی که تمام همّش دنیا است، آخرت را فراموش کرده، لذات را در دنیا می‌بیند و دنیا را هدف قرار داده است، این مذموم و ناپسند است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این‌که هدف قرار دادن دنیا در آیات و روایات مذموم شده است، اظهار کرد: اگر به دنیا این گونه نظر کنیم که اگر نبود اولیای الهی مستحق ثواب نمی‌ شدند و آنرا متجر بدانیم نیکو است، اما اگر تنها دنیا هدف شود و آخرت از یادها برود این مذموم است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در روایات حب دنیا نکوهش شده، از این رو دنیا وسیله است و کسی که وسیله را به جای هدف قرار دهد مورد ذم و نکوهش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آیات و روایات دنیا را محل گذر برای سرای باقی توصیف کرد و اظهار داشت: انسان باید از دنیایی که محل گذر و عبور است برای جایی که می خواهد در آن بماند زاد و توشه جمع آوری کند نه این که آنرا هدف و مکانی برای لذت جویی قرار دهد.

دنیا در صورتی با ارزش می شود که از آن برای آخرت بهره برده شود

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که دنیا باید در نظر ما کوچک باشد، ابراز کرد:‌ هدف آخرت است و دنیا در برابر آخرت همچون چشم بر هم زدن نسبت به یک عمر طولانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: وقتی انسان به این نتیجه رسید که دنیا کوتاه و بی ارزش است و در برابر آن آخرت باقی و طولانی است باید از این دنیای محدود و کم ارزش برای آخرت باقی کمال بهره را ببرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیات و روایات دل بستن به دنیا را موجب ضرر دانست و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در مذمت دنیا فرمودند: دنیا در چشم من همچون استخوان خوک مرده‌ ای در دست فرد جذامی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت علی(ع) با این سخن خود به ما می فهمانند که نباید به دنیا دل بست اما اگر برای آخرت بخواهیم به آن توجه کنیم چون هدف ما آخرت است نه دنیا، باید به بهترین شکل از آن بهره برداری کنیم.

فراموش نکردن آخرت از دغدغه‌های اصلی ما باید باشد

وی در ادامه با تأکید بر این‌ که باید دغدغه این را داشته باشیم که مردم، عالم آخرت و دیار باقی را فراموش نکنند، ابراز کرد: همه انبیای الهی آمدند که مردم را به مسأله ایمان به خدا و روز قیامت آشنا کنند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر انسان به ایمان به خدا و آخرت اعتقاد نداشته باشد طبق آیات قرآن از حیوانات نیز پست تر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه « وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»، تأکید کرد: باید این دغدغه را داشت که مردم اعتقاد به آخرت را گم نکنند و بدانند که آخرتی هست، هدف آخرت است و دنیا تنها بازیچه و سرگرمی بیش نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که اعتقاد به آخرت یکی از مهمترین مسائل نزد پیامبران الهی بوده است، اظهار کرد: ارزش و معرفت انسان به پذیرفتن این است که این عالم به عنوان بخشی از زندگی او است و باید برای آخرت از آن بهره برداری کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه‌ در پایان ابراز داشت: دغدغه هر مسلمانی در درجه نخست باید حفظ اعتقاد به خدا و آخرت باشد./927/پ200/ج

ارسال نظرات