۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۱۱۶۱۶
مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج):

مخاطب‌شناسی و نیازسنجی فرهنگی در تبلیغ دینی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج)، بخش دیگری از معارف دینی و اعتقادی را مباحث بایدها و نبایدها دانست و گفت: موضوع بایدها و نبایدها ایدئولوژی دین ما را تشکیل می‏دهد که متاسفانه در جامعه ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته و درست تبیین نشده است.
زنگنه

حجت‏الاسلام محمدرضا زنگنه، مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج)، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این‏که مطالبی که مبلغان دینی در بین مردم بیان می‏کنند باید مقتضی حال مخاطب باشد، گفت: مرحله اول تبلیغ مخاطب شناسی است که مبلغ باید به آن توجه کافی داشته باشد.

 

حجت‏الاسلام زنگنه با تأکید براین‏که در دین ما ابعاد زیادی دارد ولی یک اصل کلی وجود دارد، ابراز داشت: مرحله دوم در عرصه تبلیغ آسیب شناسی و نیاز سنجی مخاطبین است که بسیار در تبلیغ معارف دینی اثرگذار و قابل توجه است و این‏که در بین معارف دینی باید کدام موضوع را انتخاب کنیم و از کجا شروع کنیم اهمیت ویژه‏ای در این کار دارد.

 

وی با بیان این‏که معارف دینی و اعتقادی دین مبین اسلام به سه دسته تقسیم می‏شود، اظهار داشت: دسته اول مباحث عقلی، علمی، استدلالی و معرفتی است که بسیار جای کار و تأمل دارد و باید طبق نیاز جامعه مطرح شود.

 

مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) بخش دیگری از معارف دینی و اعتقادی را مباحث بایدها و نبایدها دانست و تصریح کرد: موضوع بایدها و نبایدها ایدئولوژی دین ما را تشکیل می‏دهد که متاسفانه در جامعه ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته و درست تبیین نشده است.

 

حجت‏الاسلام زنگنه با اشاره به این‏که بخش دیگری از معارف دینی و اعتقادی را موضوع محبت و انس تشکیل می‏دهد، عنوان داشت: ما در دین مبین اسلام می‏توانیم خدا را از راه عقل اثبات کنیم و هم می‏توانیم به دستوراتش عمل کنیم و هم می‏توانیم دوستش داشته باشیم و این انس گرفتن کامل با خداوند متعال است.

 

وی با بیان این‏که یکی از دستوراتی که خداوند به پیامبرانش داه است این است که من را در بین مردم محبوب قرار دهید ابراز داشت: محبوبیت پروردگار متعال در بین مردم باعث به وجود آمدن اعتماد می‏شود و مردم را به سمت بندگی خدا می‏برد.

 

مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) با تأکید بر این‏که ما نمی‎‏توانیم همه دین را به صورت کامل به اشخاص یا جامعه تزریق کنیم، تصریح کرد: دین اسلام هم در طول 23 سال و به صورت تدریجی در بین مردم تبلیغ شد و اولین بحثی را هم که پیامبر اکرم(ص) مطرح کردند رفاقت مردم با خداوند متعال بود.

 

حجت‏الاسلام زنگنه در پایان با اشاره به این‏که رفاقت بحثی بود که پیامبر اسلام(ص) از آن استفاده کرد، اظهار داشت: این رفاقت با خداوند است که سبب شد بشر در مباحث دینی و اعتقادی تقویت شود و مطرح کردن این بحث در امر تبلیغ بسیار با اهمیت و ضروری است./922/ت302/س

ارسال نظرات