مخاطبشناسی و نیازسنجی فرهنگی در تبلیغ دینی ضروری است
حجتالاسلام محمدرضا زنگنه، مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج)، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه مطالبی که مبلغان دینی در بین مردم بیان میکنند باید مقتضی حال مخاطب باشد، گفت: مرحله اول تبلیغ مخاطب شناسی است که مبلغ باید به آن توجه کافی داشته باشد.
حجتالاسلام زنگنه با تأکید براینکه در دین ما ابعاد زیادی دارد ولی یک اصل کلی وجود دارد، ابراز داشت: مرحله دوم در عرصه تبلیغ آسیب شناسی و نیاز سنجی مخاطبین است که بسیار در تبلیغ معارف دینی اثرگذار و قابل توجه است و اینکه در بین معارف دینی باید کدام موضوع را انتخاب کنیم و از کجا شروع کنیم اهمیت ویژهای در این کار دارد.
وی با بیان اینکه معارف دینی و اعتقادی دین مبین اسلام به سه دسته تقسیم میشود، اظهار داشت: دسته اول مباحث عقلی، علمی، استدلالی و معرفتی است که بسیار جای کار و تأمل دارد و باید طبق نیاز جامعه مطرح شود.
مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) بخش دیگری از معارف دینی و اعتقادی را مباحث بایدها و نبایدها دانست و تصریح کرد: موضوع بایدها و نبایدها ایدئولوژی دین ما را تشکیل میدهد که متاسفانه در جامعه ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته و درست تبیین نشده است.
حجتالاسلام زنگنه با اشاره به اینکه بخش دیگری از معارف دینی و اعتقادی را موضوع محبت و انس تشکیل میدهد، عنوان داشت: ما در دین مبین اسلام میتوانیم خدا را از راه عقل اثبات کنیم و هم میتوانیم به دستوراتش عمل کنیم و هم میتوانیم دوستش داشته باشیم و این انس گرفتن کامل با خداوند متعال است.
وی با بیان اینکه یکی از دستوراتی که خداوند به پیامبرانش داه است این است که من را در بین مردم محبوب قرار دهید ابراز داشت: محبوبیت پروردگار متعال در بین مردم باعث به وجود آمدن اعتماد میشود و مردم را به سمت بندگی خدا میبرد.
مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) با تأکید بر اینکه ما نمیتوانیم همه دین را به صورت کامل به اشخاص یا جامعه تزریق کنیم، تصریح کرد: دین اسلام هم در طول 23 سال و به صورت تدریجی در بین مردم تبلیغ شد و اولین بحثی را هم که پیامبر اکرم(ص) مطرح کردند رفاقت مردم با خداوند متعال بود.
حجتالاسلام زنگنه در پایان با اشاره به اینکه رفاقت بحثی بود که پیامبر اسلام(ص) از آن استفاده کرد، اظهار داشت: این رفاقت با خداوند است که سبب شد بشر در مباحث دینی و اعتقادی تقویت شود و مطرح کردن این بحث در امر تبلیغ بسیار با اهمیت و ضروری است./922/ت302/س