۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۲۱۱۸۱۳
استاد حوزه علمیه:

خواسته خداوند از همه امت‌ها رعایت تقوا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: تمام سفارش خداوند در قرآن کریم برای تمامی امت ها در یک کلمه خلاصه می شود که آن هم رعایت تقوا است.
ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، خطیب حرم مطهر رضوی در ادامه تفسیرهای موضوعی قرآن کریم با تفسیر آیه 131 سوره نساء در جزء پنجم که عصر امروز دوازدهم تیر در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد،اظهار داشت: این کلیدی ترین آیه درباره مؤمنان است.

 

مدرس حوزه علمیه ضمن اشاره ای اجمالی بر ترجمه این آیه «بندگان خدا بدانید آنچه در آسمان ها و زمین است ملک خداست و من شما را سفارش می‌کنم به چیزی که تمام امت های گذشته که برای آنها پیغمبر و کتاب فرستادم را سفارش کردم، با تقوا باشید» افزود: ابتدا باید معنای دقیق تقوا مشخص شود.

 

بنابر اظهارات وی، تقوا عبارت است از حفظ انسان از هرچه از آن می ترسد مانند چاقو، حیوان درنده و آتش که این معنای لغوی تقوا است و اما در معنای شرعی تقوا باید گفت بنده خدا خودت را حفظ کن از چیزی که بیشترین آسیب را به تو می زند یعنی اجتناب از گناه.

 

خوف، تحاشی و جذب سه رکن تقوا

 

وی به نقل از مرحوم آیة الله شیخ طوسی، گفت: تقوا سه رکن دارد و رکن اول آن خوف است یعنی انسانی که از عذاب جهنم و عدالت الهی بترسد تقوا را رعایت می کند و به سمت گناه نمی رود؛ در جامعه کنونی از این تعبیر می توان در کمرنگ شدن حجاب، غیرت و عدم پایبندی به بیت المال و عدم سیاست بازی استفاده و استناد کرد.

 

حجت‌الاسلام حسینی اراکی ادامه داد: از دیگر مصادیق خوف از عدالت الهی و عذاب جهنم می توان به اشک های حضرت زهرا(س) در ترس از فشار شب اول قبر و گریه های شبانه حضرت علی(ع) در چاه های کوفه اشاره کرد که متضمن شدت و سختی حساب و کتاب در دنیای باقی است.

 

استاد تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: رکن دوم تقوا تحاشی به معنای به حاشیه رفتن است بنابراین بر مسلمان و مؤمن فرض است که درصورت مواجهه با میدان گناه و معرکه ای غیرالهی خود را به گوشه ای بکشاند و نقش فعال و پررنگی در این گونه بزم ها نداشته باشد.

 

وی افزود: رکن سوم تقوا جذب رضایت خدا است بدین صورت که بسیاری از کسانی که ظاهرا تقوا پیشه می کنند به خاطر حفظ آبروی خودشان در نزد مردم است نه رضایت الهی و اولیاء الهی. در جوامع کنونی نیز تقوایی ارزش دارد که باطنی و برای تقرب به ذات اقدس الهی باشد نه ترس از آبروریزی./934/پ202/ب4

ارسال نظرات