۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۱۲۲۴۲
حجت‌الاسلام میردامادی:

قرض الحسنه جامعه را از رباخواری نجات می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر رعایت تقوا به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: قرآن کریم پرداخت قرض الحسنه را یکی از ملاک‌های مغفرت بیان می‌کند؛ جامعه اسلامی با یکدیگر برادر هستند،‌ اگر سنت قرض الحسنه نباشد رباخواری بیشتر می‌شود که در این صورت جامعه گرفتار گناه و فساد می‌شود.
قرض‌الحسنه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام میردامادی، استاد حوزه علمیه قم همزمان با نهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) رعایت تقوا را از عوامل مغفرت خواند و بیان داشت: کسی که اهل تقوا باشد خدا به او فرقان که نور تشخیص حق از باطل است بخشیده و او را نیز می‌آمرزد.

وی اظهار داشت: تقوا به معنای انجام ندادن گناه است، امام صادق(ع) می‌فرمایند «تقوا به این معنا است که خداوند متعال آن‌جا که تو را نهی کرده که تو را نبیند، و جایی که دوست دارد تو را ببیند» نتیجه روزه حقیقی باید افزایش تقوا باشد؛ انسان باید در ماه رمضان سعی کند تا ملکه تقوا را رعایت کرده و در خود ایجاد کند.

استاد حوزه علمیه قم رمضان را ماه مغفرت برشمرد و خاطرنشان کرد: هدف از روزه گرفتن باید با تقوا شدن باشد، قرآن کریم می‌فرماید جهنم درهای متعددی دارد که هر گروهی از یک در وارد آن می شود؛ زبان، دهان، گوش، دست، پا، شکم و شهوت می تواند از درهای جهنم باشند.

حجت‌الاسلام میردامادی با اشاره به سوره طه ایمان را عامل تقوا خواند و گفت: ساحران فرعونی با رعایت ادب، گفتند ایمان آوردیم که به واسطه این ایمان خدا ما را مورد مغفرت قرار دهد، سعی کنیم ایمان را در این ماه عزیز و مبارک تقویت کنیم.

وی ادامه داد: قرآن کریم پرداخت قرض الحسنه را یکی از ملاک‌های مغفرت بیان می‌کند؛ جامعه اسلامی با یکدیگر برادر هستند،‌ اگر سنت قرض الحسنه نباشد رباخواری بیشتر می‌شود که در این صورت جامعه گرفتار گناه و فساد می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: البته تأکید شده افرادی که قرض می‌گیرند باید سر موعود قرض را پرداخت کند، امام صادق(ع) می‌فرمایند«کسی که قرض قرض دهنده را در زمان خودش ندهد در حکم دزد است».

حجت‌الاسلام میردامادی نیت و قلب سالم را عاملی برای استجبابت دعا دانست و افزود: اهمیت دادن به قرآن، عبادت، مستحبات، نماز اول وقت، و زیارت معصومان سبب تقویت ایمان می شود.

وی با تأکید بر این‌که باید قرآن متن در زندگی ما باشد، اظهار داشت: فضای جامعه، فرهنگ و ملاک‌های ما باید قرآنی و روایی باشد؛ در روایت داریم محروم واقعی کسی است که ماه رمضان مورد مغفرت قرار نگیرد، نه فردی که مال و ثروت زیادی نداشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم منافق و مشرک را هر چند حیات داشته باشند مرده می‌داند؛ اما در مقابل آن شهدا و مومنان هر چند که از دنیا رفتند باشند را زنده می‌‌داند، یعنی شهدا در این عالم گره گشایی می‌کند.

حجت‌الاسلام میردامادی با بیان این‌که به فرموده قرآن اهل ایمان و عمل صالح جوان هستند، خاطرنشان کرد: ملاک قرآن برای بیان جوانی زنده بودن ایمان در قلب فرد است، با این‌ وجود ممکن است فردی محاسن و موی سفیدی داشته باشد اما با این وجود جوان به حساب آید./993/پ202/س

ارسال نظرات