تعیین حلیت و حرمت 500 گونه از پرندگان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد زراعتی، مدیر گروه خوردنیها و آشامیدنیهای مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، شامگاه دوشنبه شانزدهم تیرماه در نشست علمی ملاکهای تعیین حلیت و حرمت در موضوع شناسی پرندگان که در بخش حوزوی بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار شد، با اشاره به اینکه 534 گونه پرنده بهعنوان پرندگان ایران ثبت شدهاند، آنها را یکی از منابع تغذیه انسان دانست و ابراز داشت: در اسلام برای تشخیص حلیت و حرمت پرندگان ملاک و معیار بیان شده که باید آنها را بشناسیم، بهطور دقیق یاد بگیریم و براساس آنها تحقیق کنیم.
وی نخستین ملاک و معیار در تشخیص حلیت و حرمت پرندگان را منابع اسلامی دانست و بیان داشت: در منابع اسلامی حلیت و حرمت برخی پرندگان و حیوانات بهطور روشن و صریح بیان شده است برای نمونه بیان شده که فیل، کلاغ و جغد حرام گوشت هستند.
مدیر گروه خوردنیها و آشامیدنیهای مرکز موضوع شناسی احکام فقهی افزود: اگر بهطور روشن و شفاف نام گونهای از پرندگان را در منابع اسلامی نبردهاند، فرمودهاند به شیوه پروازش دقت کنید؛ کبوتری که هنگام پرواز مقداری بال میزند و مقداری صاف حرکت میکند اما در مجموع بال زدنش بیشتر از حالت صاف نگهداشتن بالش است، حلال گوشت است، مانند گنجشک.
وی ادامه داد: اگر پرندهای هنگام پرواز، ابتدا بال میزند اما وقتی در پروازش مستقر شد(در این حالت ملاک است) مقدار کمی بال میزند و بالش را نگه میدارد، حرام گوشت است مانند شاهین، عقاب و باز.
حجتالاسلام زراعتی با اشاره به اینکه برخی پرندگان مانند درنا هردو شیوه پرواز را دارند، گفت: سه گونه درنا داریم که یک گونه آن را اعلام کردیم که حلال است و دو گونه دیگر در دست بررسی است.
مدیر گروه خوردنیها و آشامیدنیهای مرکز موضوع شناسی احکام فقهی گفت: ملاک بعدی برای حلیت پرندگان داشتن چینهدان، سنگدان و سیخک پا است که اگر یکی از اینها را داشته باشد، حلال گوشت است.
حجتالاسلام زراعتی از تعیین حلیت و حرمت بیش از 500 گونه از پرندگان در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی خبرداد و گفت: در جهان حدود 12 هزار گونه پرنده وجود دارد که پس تعیین حلیت و حرمت پرندگان ایران، آنها را مورد بررسی قرار دادهایم، هر مسلمانی در هر نقطه از جهان میتواند برای اطلاع از حلیت یا حرمت گونهای از پرندگان، تصویر آن را برای مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ارسال کند.
مدیر گروه خوردنیها و آشامیدنیهای مرکز موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: در اسلام مجاز هستیم که فقط از ماهی فلس دار استفاده کنیم، حلال بودن میگو هم بهاین دلیل است که فقها تصریح کردهاند فلس دار است.
وی ابراز داشت: برخی مراجع معتقدند کوسه ماهی فلسی را که ملاک حلیت است، ندارد پس حرام است، برخی دیگر از مراجع معتقدند اگر فلس دارد و با میکروسکوپ قابل تشخیص است و متخصص تأیید میکند که فلس دار است، حلال است، اکثر مراجع نظر نخست را دارند.
حجتالاسلام زراعتی درباره ژلاتینها بیان داشت: اگر ژلاتین از استخوان خوک که نجس العین است، تهیه شده باشد، نمیتوان از آن استفاده کرد اما اگر از استخوان گاو تهیه شده باشد، استفاده از آن اشکالی ندارد./956/ت301/س