۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۱۳۲۵۲
استاد حوزه علمیه قم:

برخی انفاق ها سبب بی حرمتی به نیازمندان می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از افرادی که اموال کهنه خود را انفاق می کنند، گفت: این انفاق ها نه موجب تربیت معنوی و پرورش روحی انسان می شود و نه سودی به حال نیازمندان دارد، بلکه در برخی موارد بی حرمتی و تحقیر به آن ها شمرده می شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري، استاد حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز، در جمع کارکنان اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان، با بیان این که رمضان ماه خودسازی و تصفیه روح است، اظهار داشت: خداوند همه اسباب کار را در این ماه برای پالایش روح و روان از آلودگی‌های گناه فراهم کرده و با لطف و رحمت مخصوص خویش همه درها و راه‌ها را در راستای تهذیب نفس و صفای باطن و تکامل معنوی گشوده است.
وی گفت: رمضان فرصت بسیار خوبی برای انسان‌ها است تا در کنار این سفره بزرگ و متنوع رحمت الهی بنشینند و روح و روان خود را تقویت کنند، ماه رمضان برای تهذیب نفس و خودسازی و پالایش باطن از هرگونه عوامل آلاینده، بهترین فرصت است؛ بنابراین باید نه تنها خود را در معرض استفاده از آن فرصت قرار دهیم، بلکه هوشیارانه به دنبال آن باشیم و لحظه‌ها را شکار کنیم.
این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اسباب تهذیب نفس و خودسازی در ماه رمضان، تنها به روزه گرفتن نیست، بلکه تلاوت آیات قرآن، دعاها و مناجات با خدا، اطعام و رسیدگی به مستمندان و محرومان، کسب صبر و مقاومت، یاد خدا و قیامت در ماه رمضان که از دستورهای مستحبی آن است، هرکدام نقشی در خودسازی دارند.
این مقام مسؤول با بیان این که حفظ جایگاه نماز و روزه، می‌تواند تربیت نسلها را به یک تربیت پایه‌دار و اصیل تبدیل کند، افزود: ماه رمضان زمان مناسبی برای تقویت‌‌ بنیان فرهنگ اخلاقی و معنوی است و باید ارزش‌های متعالی آن برای مردم تبیین شود.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در ادامه به هفته اکرام فقرا و محرومان اشاره و با بیان این که یکی از نمودهای سپاس‎گزاری از نعمت های الهی کمک به محرومان است، افزود: کمک به محرومان و نیکوکاری، پیام جاودانه ادیان الهی، و در این میان، دین اسلام، تنها مکتبی است که به شکلی متعادل بر کمک به محرومان و مستضعفان تأکید دارد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زندگی امامان، توجه به اصل اخلاقی گره گشایی و دست گیری از محرومان فراوان به چشم می خورد و آن بزرگواران با دست گشوده، به بینوایان و نیازمندان بذل و بخشش می کردند، تصریح کرد: کمک به محرومان و نیازمندان، کاری پسندیده و بهشتی است؛ چرا که کمک به انسان نیازمند سبب ایجاد روحیه نشاط و شادابی و حفظ کرامت و آبروی انسانی او می شود.
وی با بیان این که رسیدن به مقام نیکوکاران واقعی، شرایط بسیاری دارد که یکی از آن ها، انفاق کردن از اموالی است که انسان به آن علاقه دارد، اظهار داشت: عشق و علاقه واقعی به خدا و احترام به اصول انسانی و اخلاق آنگاه روشن می شود که انسان بر سر دوراهی قرار می گیرد، در یک طرف، مال و ثروت یا مقام و منصبی است که مورد علاقه شدید او است و در طرف دیگر، خدا، انسانیت و نیکوکاری قرار دارد؛ اینجا است که انسان با انتخاب راه نیکی و نیکوکاری، عشق و علاقه حقیقی خود را به خداوند اثبات می کند.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با انتقاد از افرادی که عادت کرده اند وسایل و اموال دست دوم یا دست چندم خود را انفاق کنند، خاطرنشان کرد: این انفاق ها، نه موجب تربیت معنوی و پرورش روحی انسان می شود و نه سودی به حال نیازمندان دارد، بلکه در برخی موارد اهانت و تحقیر به آن ها نیز شمرده می شود؛ بنابراین سزاوار است در انفاق که گیرنده حقیقی آن خداوند است و سوی دیگر آن، تهی دستان هستند، دقت کنیم تا موجب توهین و تحقیر نیازمندان نشویم و به ورطه گناهی ناخواسته نیفتیم.
این مدرس حوزه علمیه با بیان این که تنها انفاق و نیکوکاری امروز، پس اندازی برای فردای آخرت است، گفت: اخلاص در عمل، مهم ترین مسأله در انفاق کردن است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به این که نقش کمیته امداد در کمک به نیازمندان و حمایت از محرومان بی بدیل است و همین عامل سبب بیمه شدن کشور از خطرات و آسیب های داخلی و خارجی شده است، افزود: به یقین به برکت دعای مظلومان و محرومان رحمت های خداوندی به جوش می آیند و کشور به اوج عزت و شرافت می رسد.
وی در پایان با بیان این که یکی از فعالیت های مهم نظام به‎ویژه کمیته امداد این است که حق تحصیل و رشد و کمال و رسیدن به مدارج بالای زندگی را از انحصار متمکنان خارج کرده و به طبقه نیازمند جامعه برساند، خاطرنشان کرد: به یقین پایه های انقلاب با توجه به نیازمندان و مستضعفان مستحکم تر می شود./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات