۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۵۱۰
استاد حوزه علمیه:

همیشه به یاد خدا بودن بهترین نوع دینداری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که دین داری مراتبی دارد، گفت: بهترین نوع دین داری همیشه به یاد خدا بودن است.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در مسجد امام حسین(ع) کرمان با اشاره به توجه انسان به خداوند، گفت: زیر بنایی ترین راه برای رسیدن به سعادت و خوشبختی این است که انسان توجه باطنی به خداوند پیدا کند.

 

وی ادامه داد: دینداری مراتبی دارد و افرادی بهترین نوع دینداری را انجام می دهند که رویکرد قلبی آن ها به سمت خدا باشد و دلشان متوجه خدا باشد؛ زمانی توجه قلبی مستمر شد تبدیل به ذکر قلبی می شود؛ هر چیزی که خداوند مشخص کرده و برای ما واجب کرده برای آن حد قرار داده است اما برای ذکر و یاد قلبی خداوند حدی مشخص نکرده است.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: بر اساس آیات قرآن مؤمنان به ذکر بسیار امر شده اند و مراد از ذکر گفتن کلمات خاصی نیست و این کلمات و اذکار مقدمه رسیدن به ذکر حقیقی هستند؛ ذکر یعنی دل انسان مؤمن متوجه حضرت حق و در همه حال به یاد خدا باشد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به درخواست یکی از بندگان از نبی اسلام برای این که بنده خاص خداوند شود، گفت: اگر انسان خداوند را با دل یاد کند و به او مشغول شود از بندگان خاص خداوند خواهد شد؛ خداوند به او لذت یاد خودش را عنایت می کند و به عبارتی با خداوند محرم می شود.

 

وی اظهار داشت: طبق فرمایشات امیر مؤمنان مؤمن دائم الذکر بوده و ذکر مداوم دارد؛ مادری که داغ جوان خود را دیده است در هر نقطه ای به یاد جوان خود افتاده و لحظه ای از یاد او غافل نمی شود؛ مؤمن می بایست چنین توجهی به خداوند داشته و داغ خداوند بر دلش باشد و درد خدا داشته باشد بنابراین هیچ وقت از خداوند غافل نمی شود.

 

این کارشناس امور دینی با اشاره به وصیت امام علی(ع) به پسرش امام مجتبی(ع)، عنوان کرد: همیشه به یاد خدا بودن نخستین نصیحتی بود که امیر مؤمنان(ع) در هنگام وفات خویش به امام حسن(ع) توصیه کرد؛ روایتی می فرماید انسان در روز قیامت حسرت لحظاتی را که بدون یاد خدا سپری کرده است را می خورد.

 

وی با اشاره روایاتی از امیر مؤمنان، ادامه داد: افرادی دچار بلاهای درونی مانند حسد و غرور هستند و یا نمی توانند چشم و زبان خود را کنترل کنند و می خواهند خود را اصلاح کنند اما نمی توانند؛ کسی که قلبش را به استمرار یاد خدا عادت دهد اعمال آشکار و پنهان او درست می شود و دردهای درونی و ظاهری او از بین می رود.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی در ادامه با بیان روایاتی پیرامون ذکر مداوم، افزود: حضرت علی(ع) فرزندش را به تقوای الهی و یاد خدا توصیه کردند زیرا یاد خدا دل ویران را آباد می کند؛ ریشه اصلاح بیماری های قلبی مشغول کردن دل به یاد خداوند است؛ غذای روح و کلید اصلاح شدن انسان ذکر مداوم است و کسی که روحش غذای خوبی نخورد نیروی اصلاح شدن ندارد.

 

این کارشناس امور دینی گفت: در یک حدیث قدسی نقل شده اگر بندگان اطاعت خداوند را بکنند خداوند نیز مطیع آن ها خواهد شد؛ اگر در قلب مؤمنی یاد خدا غلبه کرده باشد بر اساس این حدیث قدسی خداوند تدبیر زندگی او را به عهده می گیرد، خود خداوند همنشین وی می شود و با او هم صحبت می شود و او صدای خداوند را می شوند.

 

وی ادامه داد: مرحوم بهاء الدینی نقل می کند که بچه ای از پشت بام پرت شد و مادرش من را صدا زد که بچه اش را بگیرم؛ دیدم آبرویی ندارم که از خدا درخواست سلامت این بچه را کنم همان لحظه یک پیرمرد گاری چی فریاد زد بچه بایست؛ همان لحظه کودک بین زمین و آسمان ماند و پیرمرد علت این کرامت خود را اطاعت الهی معرفی کرد.

 

وی با اشاره به داستانی از امام خمینی(ره) اظهار داشت: شهید مطهری روزی بعد از نماز صبح خدمت امام خمینی(ره) رسید و امام را در حال گریه و زاری مشاهده کرد از فرزند او علت گریه امام را پرسید فهمید هر وقت نماز شب امام قضا شود گریه می کند که چرا از یاد خدا محروم شده است./9704/پ202/ب4

ارسال نظرات