۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۱۵۲۸۰
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

تشکیل دولت اسلامی مطالبه مردم و علما در مشروطه بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه تبریز، گفت: جنبش مشروطه در پی خود چنان مطالبه ای را رقم زد که در اندیشه حکومت سلطنتی نمی‌گنجید و آن، تشکیل دولتی اسلامی بود.
ميكائيل جمال پور

میکائیل جمال پور، رییس کمیته علمی و داوران نخستین همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی » امروز در حاشیه نخستین همایش بین المللی «از نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: انقلاب مشروطه برگ زرینی از تلاش مردم ایران در نشان دادن آگاهی نسبت به حقوق انسانی و اسلامی است.

 


عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوراستان آذربایجان شرقی با اشاره به دستاوردهای نهضت مشروطیت خاطرنشان کرد: این جنبش در پی خود چنان مطالبه ای را رقم زد که در اندیشه حکومت سلطنتی نمی‌گنجید و آن، تشکیل دولتی اسلامی بود. مطالبه ای که پایه های حکومت پهلوی را در هم فرو ریخت.

 


جمال‌پور ادامه داد: نام تبریز در ادبیات فرهنگی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی ایران معاصر، نامی درخشان است و آثار متنوع آن در ساخت ایران جدید قابل تردید و حذف نیست. حافظه یک صد ساله تبریز، مملو از رخدادهای کم نظیر و گاهی بی نظیر است که هرکدام ازآنها کتاب قطوری از تاریخ چند دهه گذشته کشورمان ایران است.

 


این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حوادثی مانند مشروطیت، فرقه دموکرات، نهضت ملی نفت، 29 بهمن و انقلاب اسلامی و... بیانگر سؤال مهمی است؛ هدفی که مردم تبریز و بزرگان این شهرکهن در سر داشتند تا به آن دست یابند چه بود؟ اگر از اشخاصی مانند شیخ محمد خیابانی، ستارخان، ثقه الاسلام، باقرخان، انگجی‌ها، مجتهدی‌ها، قاضی طباطبایی و... این پرسش را مطرح کنیم آنان چه جوابی خواهند داد؟

 


وی افزود: یافته های اصلی از پژوهش های تاریخی، دینی و اجتماعی حکایت از این نکته دارد که بزرگان فکری و رهبران اجتماعی و سیاسی تاریخ تبریز از مشروطیت تا قیام 29بهمن1356 و تا پیروزی انقلاب اسلامی، عمیقا به دنبال خلق معجزه ای بودند که می بایست به وسیله دو تمدن بزرگ اسلامی و ایرانی در این کشور جامه عمل بپوشند.

 


جمال‌پور ادامه داد: تفکر موجود در پس صحنه های تاریخی، از این واقعیت بزرگ حکایت می کند که در صورت پیوند تمدن بزرگ و ریشه دار ایران با تمدن درخشان و الهی اسلام، نتایج متنوع و ارزشمندی می تواند در پی داشته باشد که یکی از آنها وارد شدن ایران به فصل جدیدی از تاریخ نوین خود توأم با پیشرفت همه جانبه و کاملا متأثر از الگوهای بومی است که در سایه همین تفکر متعالی این روند همچنان ادامه دارد.

 


رییس کمیته علمی و داوران نخستین همایش بین المللی مشروطیت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال اساتید حوزه و دانشگاه داخل و خارج از کشور از این همایش اظهار داشت: میهمانان خارجی همایش از طریق مرکز اتحادیه جهانی دانشمندان مسلمان دانشگاه ها معرفی و دعوت  شدند و ارزیابی مقالات خارجی نیز مانند مقالات داخلی بوده است.

 


وی خاطرنشان کرد: فرآیند داوری مقالات رسیده، به سبک و سیاق کنفرانس های معتبر علمی بوده است و بعد از وصول خلاصه مقالات، چکیده ها توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره آن بر اساس شاخص های اعلامی در فرم های تدوینی مشخص شده و در انتها نتیجه ارزیابی توسط کمیته علمی به اطلاع صاحبان مقالات رسانده شد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات