۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۱۵۸۶۲
استاد حوزه و دانشگاه بیرجند:

تولید و تأمین خواسته‌های اقتصادی مردم مورد تأکید اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که اصول اقتصاد اسلامی بر محور تولید گری است و اسلام همواره مسلمانان را به تولید دعوت می کند، گفت: دین اسلام دین مصرف گرایی نیست بلکه دین تولید گرایی و تامین خواسته های اقشار مختلف اجتماع است.
اقتصاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه بیرجند پیش از ظهر امروز در مسجد بازار بیرجند با بیان این که کسبه و بازاریان یکی از تاثیر گذارترین اقشار در اقتصاد و توسعه یک کشور هستند، گفت: اگر کسبه و بازاریان به نحوی بازار را اداره کنند که بتوانند تولید را در داخل افزایش داده و واردات را کاهش دهند خواهند توانست زمینه ساز توسعه اقتصادی شوند.

 

وی با بیان این که اصول اقتصاد اسلامی بر محور تولید گری است و اسلام همواره مسلمانان را به تولید دعوت می کند، افزود: دین اسلام دین مصرف گرایی نیست بلکه دین تولید گرایی و تامین خواسته های اقشار مختلف اجتماع است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اسلام به شدت کسبه را از واسطه گری منع کرده و امام جعفر صادق(ص) همواره در روابط خود واسطه گری را منع می کردند، ادامه داد: امام جعفر صادق می فرمایند در یک معامله زمانی آن معامله با افزایش قیمت صحیح است که شخص فروشنده جنسی را که می خواهد بفروش برساند بر روی آن کاری انجام داده و پس از آن، آن کالا و جسم را با قیمت بیشتری بفروش برساند و اگر روی آن کاری انجام نداده باشد امکان فروش بیشتر و گران کردن آن کالا را ندارد.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به این که دین اسلام دین عمران و آبادگری است، ادامه داد: در دین اسلام اقتصاد هدف نیست بلکه وسیله است، وسیله ای که انسان با استفاده از آن بتواند نیاز بندگان خداوند را برآورده کرده و به تعالی خداوند برسد.

 

وی با بیان این که قرآن کریم همواره در آیات مختلف آیت های خداوند را به انسان معرفی کرده و نحوه استفاده از آن را به انسان می آموزد، گفت: خداوند در قرآن نعمات دریا را برای انسان بر شمرده و به انسان می گوید که به وسیله کشتی(فلک) این نعمت ها را از دریا بگیرد و خداوند هم در این زمینه برای این که انسان بتواند راحت تر روزی خود را از دریا برداشت کند بادها را برای او رام کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امروزه فرهنگ مهاجم غربی به دنبال افزایش مصرف گرایی در زندگی انسان است، ادامه داد: نظام جهانی سلطه می خواهد با ترویج فرهنگ مصرف گرایی کالاهای خود را به قیمت گزاف به مردم فروخته و سایر نقاط جهان را در وابستگی کامل به خود قرار دهد.

 

حجت الاسلام مختاری با بیان این که در حال حاضر باید بازاریان سعی کنند سود را بر افزایش تولید قرار دهند تا به واسطه گری، ادامه داد: امروزه فروشندگان و کسبه فکر می کنند سود آنها در واسطه گری است در حالی که شاید واسطه گری در کوتاه مدت سودمند باشد و در درازمدت افزون بر این که به ضرر بازاریان است به ضرر تولیدکنندگان هم خواهد بود./968/پ202/ب4

ارسال نظرات