۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۶۲۲۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

روند کنونی رشد جمعیت اهداف بالادستی نظام را خدشه دار می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، گفت: روند کنونی افزایش جمعیت ایران نشان می­ دهد متوسط سن جمعیت کشور در 34 سال آینده به سمت 60 سال می‌رود و این موضوعی است که قدرت ملی را در نسبت با آن چه که در اسناد بالادستی نظام اسلامی هدف گذاری شده است خدشه دار می کند.
حجت الاسلام والمسلمين عسگر ديرباز نماينده مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: جمعیت هر کشور به عنوان یکی از مهم­ترین مؤلفه­ های استراتژیک آن کشور به شمار می­ رود.

 

وی با بیان این که مسأله جمعیت تابع منابع انسانی هر کشور است، افزود: جمعیتی از منابع انسانی اقتدار آفرین است که سالم، پویا، جوان و سرزنده و باسواد باشد چرا که جمعیتی که فقر و بیماری در آن بیداد می­ کند اقتدار یک کشور را هرگز تأمین نخواهد کرد.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روند کنونی افزایش جمعیت ایران نشان می­ دهد متوسط سن جمعیت کشور در 34 سال آینده به سمت 60 سال نیل خواهد کرد و این موضوعی است که قدرت ملی را در نسبت با آن چه که در اسناد بالادستی نظام اسلامی هدف گذاری شده است خدشه دار می کند.

 

وی با بیان این که اگر به این مسأله پاسخ مناسب داده نشود در آینده ای نه چندان دور تحدید جمعیت برای کشور ما تبدیل به تهدید پیری جمعیت و مرگ نسل ایرانی خواهد شد، گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته در بیانات خویش ضرورت توجه به این امر را یاد آور شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز اضافه کرد: پیشرفت و توسعه سدی محکم در برابر افزایش نسل است که هر چقدر به این سمت پیش‌ می رویم سن ازدواج نیز بالاتر می رود که این امر به صورت دغدغه در کشورهای در حال توسعه مطرح شده است.

 

وی با بیان این که ازدواج باید در سن معقول رخ دهد و فرد خود را در این زمینه توانمند سازد، تصریح کرد: در جامعه ما روابط جنسی باید شرعی و قانونی باشد و این مسأله دغدغه اصلی مسؤولان در بحث ازدواج است.

 

مشکل ازدواج جوانان با وام حل نمی شود

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: مشکل ازدواج با وام و سایر خدمات حل نمی شود بلکه باید یک برنامه ریزی دقیق در این زمینه داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: توسعه یافتگی و شهرنشینی، توسعه آموزش عالی و افزایش سهمیه زنان در آموزش عالی ازدواج را به تأخیر می اندازد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز ادامه داد: به دلیل آن که توقعات و معیارهای دختران روستایی با دختران شهری چندان فرقی نکرده بلکه به توقعات دختران شهری نزدیک شده است به همین دلیل سن ازدواج در روستاها به خاطر مهاجرت به شهرها و استان های توسعه یافته نیز بالا رفته است اما در شهرهای توسعه نیافته هنوز پایین است.

 

وی در خصوص نقش رسانه ها در امر ازدواج اضافه کرد: رسانه ها نقش بسیار حساسی را در این زمینه دارند و باید سعی شود از سطحی نگری در این امر پرهیز شود.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی تصریح کرد: رسانه ها باید به صورت عملی با مسائل برخورد کنند و در این زمینه از تحقیقات کارشناسان استفاده کنند و واقعیت را از جوانب مختلف بررسی نمایند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید سعی شود با مسائل مربوط به ازدواج جناحی برخورد نشود چرا که اگر این طور باشد در این زمینه موفق نخواهیم شد./1302/ت302/ب4

ارسال نظرات